Erica100 Startet 20.Februar.2014 Link til dette innlegget Startet 20.Februar.2014 Noen som har erfaring ved bruk av prolong ? Kommentar fra moderator: Tittel endret, var 'bruk av prolong' Sitér dette innlegget Link to post
Havgap Svart 20.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 20.Februar.2014 litt vanskelig å vite hva du tenker på, men er det dette: http://www.prolong.no/ Sitér dette innlegget Link to post
Frode Stiansen Svart 20.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 20.Februar.2014 Har brukt prolong "rustløser" på jobben i åresvis og bruker det selvsagt også hjemme. alt fra å løse fastrusta skruer, skjærolje og i elektriske kontakter osv... Syns det er mer tykkstoff i prolongen fremfor WD40 og CRC som dunster vekk på et par dager.. Kjempestoff. Sitér dette innlegget Link to post
Erica100 Svart 20.Februar.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Februar.2014 Tenkte på å ha i diesel tankene for extra smøring av motoren og rens av dyser :) Sitér dette innlegget Link to post
Mons Olav Svart 20.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 20.Februar.2014 (redigert) Qmi drivstoff tilsetning er bra greier.Fyllte dette på tanken på en pickup er hadde.Var redd for eu/co kontroll og hadde dette på etter tips eg fekk og bilen gjekk igjennom med glans.To år før gjekk han klar såvidt.Prolong gjer sikkert samme nytten,eg veit ikkje. Redigert 20.Februar.2014 av Ålahåve (see edit history) Sitér dette innlegget Båt med fjernkontroll Link to post
Arnfinn Vølstad Svart 21.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 21.Februar.2014 Tenkte på å ha i diesel tankene for extra smøring av motoren og rens av dyser :) Hei Erika100 Alle desse stoffa er bra, men dei kostar jo litt, eg har brukt 2taktsolje i dieselen i 25år med gode resultat,dette brukar eg og på bensinmotorar,det rensar og smør gammal og ny teknologi. Er innom Biltema og kjøper 4-5 kanner i slengen, blandingsforholdet ca 3-5%. Av og til kan du gjerne ta litt meir fek ved vinterlagring, 15-20 %.Det er ikkje med kvar fylling er brukar 2taktsolje, men 2-3 ganger i mnd. Eg bruker dette på alt fra plenklyppar til store anleggsmaskiner. Har ein kamerat som har nye motorer i båten med commonrail, her fungerer det og heilt topp. Sitér dette innlegget Link to post
Mons Olav Svart 21.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 21.Februar.2014 Godt tips Arnfinn.Kanskje vel så godt som "lurium"produkter. For mye lurium er heller ikkje bra. Sitér dette innlegget Båt med fjernkontroll Link to post
Erica100 Svart 21.Februar.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Februar.2014 Hehehe, takker for tipset :) Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 21.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 21.Februar.2014 , eg har brukt 2taktsolje i dieselen i 25år med gode resultat,dette brukar eg og på bensinmotorar,det rensar og smør gammal og ny teknologi. Er innom Biltema og kjøper 4-5 kanner i slengen, blandingsforholdet ca 3-5%. Av og til kan du gjerne ta litt meir fek ved vinterlagring, 15-20 % Jeg har også hørt at dette skal være gode greier. Men jeg syntes 3-5% hørtes mye ut, kan det virkelig være riktig? Og opp til 20% ved vinterlagring??? Altså 80 liter totaktsolje på en 400 liters tank... Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
seilbaaten Svart 21.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 21.Februar.2014 Jeg fikk også tips om å bruke totaktsolje i dieselen på min Volvo Penta MD2030. Fikk dette tipset hos en VP forhandler. De sa at dieselen de senere årene var blitt så tørr at de stadig måtte bytte pumper. Jeg ble anbefalt ca 0.5% totaktsolje Sitér dette innlegget www.seilbaaten.com www.facebook.com/seilbaaten Link to post
Fjordland Svart 21.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 21.Februar.2014 Eg har ein gammal varebil med 2.5 diesel av gode gamle sorten. Denne rakler og slår som ein semi diesel! Med 1% biltema 2-takt olje maler den som ein katt:) Sitér dette innlegget Link to post
seilbaaten Svart 21.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 21.Februar.2014 Rettelse til mitt eget innlegg ( skriver på en iPhone så det er lett å taste feil....) Anbefalingen jeg fikk var 0,25%. Altså langt unna 3-5% som nevnes av andre Jeg kan ikke då mye om motorer men har forholdt meg til rådet jeg fikk Var forøvrig Vallø Motor som ga meg dette rådet (de selger forøvrig også dyre dieseltildettninger) Sitér dette innlegget www.seilbaaten.com www.facebook.com/seilbaaten Link to post
Erica100 Svart 21.Februar.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Februar.2014 Prøver først med litt 2 takts olje, og håper på det beste ;) Sitér dette innlegget Link to post
Arnfinn Vølstad Svart 21.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 21.Februar.2014 Jeg har også hørt at dette skal være gode greier. Men jeg syntes 3-5% hørtes mye ut, kan det virkelig være riktig? Og opp til 20% ved vinterlagring??? Altså 80 liter totaktsolje på en 400 liters tank... Jeg har også hørt at dette skal være gode greier. Men jeg syntes 3-5% hørtes mye ut, kan det virkelig være riktig? Og opp til 20% ved vinterlagring??? Altså 80 liter totaktsolje på en 400 liters tank.... Hei, når eg vinterlagrer tar eg 10 liter og blander med 2liter,kobler fra diselslangen og kjører motoren god og varm, det same med annet utstyr...... Eg fyller selvfølgelig ikkje 1000 liter diesel for å tilsette 200 liter med 2takts olje...... Nei nei nei, bruk fornuft, når eg fyller båten tilsetter eg 20 liter 2takt på hver tank, av og til. Sitér dette innlegget Link to post
windy26 Svart 22.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 22.Februar.2014 Dere må være gale vis dere tilsetter 2 taks olje i Dieselen det er ikke bra for motorn spesielt ikke for dyser og enda verre er det når folk slenger 2 taksolje i tanken på nyere diesel motorer med elektriske dyser , dette er helt utenfor min kunnskap og fornuft! hadde dette vært så bra som flere her mener ville det vært tilsatt fra oljeselskapene!!! bare sjekk hva motor leverandørene mener om dette. Sitér dette innlegget Link to post
Mons Olav Svart 22.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 22.Februar.2014 Neida.I vår fyllte eg på seks liter motorolje rett på tanken på 08 Hiace'en.Ny gammal mineralolje som ikkje blei brukt.Bilen gjekk som vanlig.Kjølemaskinolje har eg fyllt på mange ganger to tre liter om gangen ingen problem. Sitér dette innlegget Båt med fjernkontroll Link to post
nordan family 27 Svart 23.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 23.Februar.2014 Er denne tråden litt ute å kjøre nå? Minner om at enkelte fabrikanter ikke en gang godtar marin gassolje, og så foreslås det her og blande i store mengder kvanta med andre egenskaper? En ting er hva man har forsøkt på gamle og verdiløse motorer. Noe annet er hva man anbefaler til andre som kan risikere alvorlige konsekvenser basert på ukvalifiserte råd. Det står i manualen hva som er anbefalt. Følg den, og vær meget skeptisk til tvilsomme råd<br /><br />Selv har jeg blandet i Hammerdown, og den holder ikke hva den lover. Har også en forsøksblanding med QMI i garasjen, og heller ikke den holder hva den lover, så det er ingen grunn til å tro at ting virker slik reklamen tilsier. Sitér dette innlegget Link to post
Kiekhaefer Svart 23.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 23.Februar.2014 Jeg blir litt forundret over hvilken mengde med olje enkelte tilsetter drivstoffet, det er ikke mye som skal til. Jeg hadde tidligere en båt med en Yanmar LH ,og spurte Yanmar sentralt om bruk av 2T olje til denne motoren og svaret var 1-2 dl olje pr 100L diesel. Så dere ser at motoren ikke behøver mye 2T olje for å få en god smøreeffekt. Det er ett MEN, og det er common rail motorer, det er ikke sikkert at de tåler tilsettninger overhodet, så vær forsiktig med dette. Sitér dette innlegget Link to post
Furu Svart 22.September.2024 Link til dette innlegget Svart 22.September.2024 ti år siden nå, hva skjedde med prolong? finner ingen pro long produkter lenger til salgs Sitér dette innlegget Furuholmen & Scheen 1962 , Tornado 540 rib 2002 Skipsvrak i norge på google. Furuholmen28.com Link to post
hanto1 Svart 24.September.2024 Link til dette innlegget Svart 24.September.2024 Noen produkter forsvinner og andre kommer til, det er jo en drøss med lurium produkter til både bensin og diesel med lovnader som går Trump en høy gang.. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 25.September.2024 Link til dette innlegget Svart 25.September.2024 Furu skrev On 22.9.2024 at 17.59: ti år siden nå, hva skjedde med prolong? finner ingen pro long produkter lenger til salgs Du har nok bare glemt bindestreken. Produktene heter Pro-Long, forhandles blant annet av Tess. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Konas båt Svart 25.September.2024 Link til dette innlegget Svart 25.September.2024 I manualen på min nye Vetus er det foreskrever 10% motorolje i diesel men bare når motor skal være ute av drift over ein lengre periode (3 måneder). Og kjøres uten belasning. Men ellers burde det være best å holde seg unna diverse lurium. Sitér dette innlegget Link to post
Olevine Svart 25.September.2024 Link til dette innlegget Svart 25.September.2024 Jeg har brukt den dieselen som kommer ut av pumpa som den er. Motoren går som ei klokke og starter nesten før nøkkelen er vridd rundt, også første gang etter vinterdvalen. Jeg føler ikke noe som helst behov for å tilsette verken olje eller noe annet. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.