Jump to content

Prolong dieseltilsetning, erfaringer?

Erica100

Recommended Posts

Tenkte på å ha i diesel tankene for extra smøring av motoren og rens av dyser :)

Hei Erika100

Alle desse stoffa er bra, men dei kostar jo litt, eg har brukt 2taktsolje i dieselen i 25år med gode resultat,dette brukar eg og på bensinmotorar,det rensar og smør gammal og ny teknologi.

Er innom Biltema og kjøper 4-5 kanner i slengen, blandingsforholdet ca 3-5%. Av og til kan du gjerne ta litt meir fek ved vinterlagring, 15-20 %.Det er ikkje med kvar fylling er brukar 2taktsolje, men 2-3 ganger i mnd.

Eg bruker dette på alt fra plenklyppar til store anleggsmaskiner.

Har ein kamerat som har nye motorer i båten med commonrail, her fungerer det og heilt topp.

, eg har brukt 2taktsolje i dieselen i 25år med gode resultat,dette brukar eg og på bensinmotorar,det rensar og smør gammal og ny teknologi.

Er innom Biltema og kjøper 4-5 kanner i slengen, blandingsforholdet ca 3-5%. Av og til kan du gjerne ta litt meir fek ved vinterlagring, 15-20 %

Jeg har også hørt at dette skal være gode greier. Men jeg syntes 3-5% hørtes mye ut, kan det virkelig være riktig? Og opp til 20% ved vinterlagring??? Altså 80 liter totaktsolje på en 400 liters tank...

Rettelse til mitt eget innlegg ( skriver på en iPhone så det er lett å taste feil....)

Anbefalingen jeg fikk var 0,25%. Altså langt unna 3-5% som nevnes av andre

Jeg kan ikke då mye om motorer men har forholdt meg til rådet jeg fikk

Var forøvrig Vallø Motor som ga meg dette rådet (de selger forøvrig også dyre dieseltildettninger)

Jeg har også hørt at dette skal være gode greier. Men jeg syntes 3-5% hørtes mye ut, kan det virkelig være riktig? Og opp til 20% ved vinterlagring??? Altså 80 liter totaktsolje på en 400 liters tank...

.

Hei, når eg vinterlagrer tar eg 10 liter og blander med 2liter,kobler fra diselslangen og kjører motoren god og varm, det same med annet utstyr...... Eg fyller selvfølgelig ikkje 1000 liter diesel for å tilsette 200 liter med 2takts olje...... Nei nei nei, bruk fornuft, når eg fyller båten tilsetter eg 20 liter 2takt på hver tank, av og til.

Dere må være gale vis dere tilsetter 2 taks olje i Dieselen det er ikke bra for motorn spesielt ikke for dyser og enda verre er det når folk slenger 2 taksolje i tanken på nyere diesel motorer med elektriske dyser , dette er helt utenfor min kunnskap og fornuft! hadde dette vært så bra som flere her mener ville det vært tilsatt fra oljeselskapene!!! bare sjekk hva motor leverandørene mener om dette.

Er denne tråden litt ute å kjøre nå? Minner om at enkelte fabrikanter ikke en gang godtar marin gassolje, og så foreslås det her og blande i store mengder kvanta med andre egenskaper? En ting er hva man har forsøkt på gamle og verdiløse motorer. Noe annet er hva man anbefaler til andre som kan risikere alvorlige konsekvenser basert på ukvalifiserte råd. Det står i manualen hva som er anbefalt. Følg den, og vær meget skeptisk til tvilsomme råd<br /><br />Selv har jeg blandet i Hammerdown, og den holder ikke hva den lover. Har også en forsøksblanding med QMI i garasjen, og heller ikke den holder hva den lover, så det er ingen grunn til å tro at ting virker slik reklamen tilsier.

Jeg blir litt forundret over hvilken mengde med olje enkelte tilsetter drivstoffet,

det er ikke mye som skal til. Jeg hadde tidligere en båt med en Yanmar LH ,og

spurte Yanmar sentralt om bruk av 2T olje til denne motoren og svaret var 1-2

dl olje pr 100L diesel.

Så dere ser at motoren ikke behøver mye 2T olje for å få en god smøreeffekt.

Det er ett MEN, og det er common rail motorer, det er ikke sikkert at de tåler tilsettninger overhodet, så vær forsiktig med dette.

• 10 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...