Jump to content

Noen som har kjennskap til Nimbus 340 Commander?

schnauzer

Recommended Posts

Er det noen der ute som har hatt eller har kjennskap til plusser og minuser ved 340 Commander?

Familien vurderer ett lite båtbytte om dagen og da det er mye og velge i mellom kan man jo se seg blind...

Har i dag en Viknes 880 og den er fin og flott den, men som mange andre så er det denne 3,4,5,6,7,8 fot's sykdommen da...

:thumbsup::thumbsup::thumbsup:

Denne bådtype har været diskuteret flere gange herinde. Her er links til et par tråde om den:

https://baatplassen.no/i/topic/97127-nimbus-370380-commander-erfaringer/

https://baatplassen.no/i/topic/65128-lykkeliten-iii-er-solgt-vurderer-ny-baat/?p=921228

En kort opsummering af diskussionerne er: Mange elsker konceptet. Det er praktisk med både flybridge, agterdæk, salon, separat styrehus og to kabiner. Mange mener også, at 340 bliver for lille til denne type båd. Mange kan lide at der kun er en motor og at den har fast skrueaksel. Nogle mener, at skroget er uharmonisk og "slår" i modsø.

Jeg overvejede den, da jeg skulle skifte og så på både denne (340) og storebroderen 380 samt Storebro 410 Commander. Jeg tilhører dem, der mener, at 340 bliver for lille og at konceptet med trappe op og trappe ned bliver anstrengende i længden. Men jeg har også virkelig sans for konceptet og ville gerne have en båd af denne type - den skulle bare være godt på den rigtige side af 40 fod.

Jag var mycket intresserad av 'storebror' 380 Commander men så visade försäljaren av en tillfällighet oss en Princess 40 för inte så mycket mer pengar (detta var för 9 år sedan).

Jag minns att jag tyckte speciellt om 'kommandobryggan' där besättningen (vi är mest 2 ombord) kunde vistas under gång.

Plus givetvis dörrarna därifrån ut på däck.

Commandern är dessutom lågbyggd vilket är bra vid kanalfärder.

Men sen är ju konsekvensen av planlösningen att det blir mycket 'trappa upp och trappa ner'.

Och så tyckte vi att det var lite akvarie-känsla i salongen plus att vi saknade ett 'mys-akterdäck' (där vi faktiskt sitter de flesta kvällar i nuvarande båt).

Vet inte hur prisbilden ser ut idag, men den gången tyckte vi helt enkelt att vi fick mer båt för pengarna när vi valde Princessen.

:fishing: