klossen Startet 3.Januar.2013 Del på Facebook Startet 3.Januar.2013 Er det noen her som har en slik båt og vil dele sine erfaringer med denne båttypen ? Sitér dette innlegget Link to post
MajorAndy Svart 3.Januar.2013 Del på Facebook Svart 3.Januar.2013 Der har været et par tråde om dette - fx denne https://baatplassen.no/i/topic/72518-nimbus-commander-hva-boer-jeg-se-opp-for/ Jeg har overvejet denne båd engang, men har ikke et dybtegående kendskab til den. Sitér dette innlegget Link to post
JTIversen Svart 3.Januar.2013 Del på Facebook Svart 3.Januar.2013 Vi har hatt vår Nimbus 380 siden august 2012, og er så langt storfornøyd. Etter mange sesonger med kalesjebåt var det deilig å få "tak og vegger". Vi har så langt ikke vært på lengre turer, eller i skikkelig ruskevær, så det får jeg komme tilbake til når sesongen snart er i gang igjen. Men vi har brukt båten til weekendturer i Oslofjorden hver helg i fra aug. til utgangen av oktober uten at den har sviktet oss enda. Vi har 2 stk. VP. D4/300 motorer, noe som passer båten godt. Den er økonomisk og hyggelig i 5-8 knop samtidig som man har muligheten til å komme hurtig avgårde om man skulle ha dårlig tid. Jeg synes fortsatt at det er uvant med styrehus hvor sikten bakover er begrenset, vi har montert bakovervendt kamera i radarmasten så det er vel forhåpentligvis bare et tidsspørsmål før jeg har vent meg til dette. Det beste med båten er utvilsomt flybridgen som er både stor, og ikke minst tørr. Denne brukes alltid så fremt det ikke regner, og det skal mye til at kapteinen ikke sitter der oppe under fart. Det er rimelig god plass i motorom og det er enkelt å komme til via store doble luker i akterdekket. Stor fin lugar i front, mens stikklugaren nok er litt trang for to voksne om man skal være ute lenger en en weekend. Ok bad med ståhøyde selv i dusjen i hvertfall for oss som ikke er høyere enn 1,80. Som nevnt tidligere er vi så langt storfornøyd med vår 380 og gleder oss til å komme igang igjen med båtlivet om litt. Sitér dette innlegget Link to post
klossen Svart 5.Januar.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Januar.2013 Takker for bra svar. Får se om det kommer noen aktuelle båter for salg.. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 5.Januar.2013 Del på Facebook Svart 5.Januar.2013 (redigert) Bredt forskip. Slår i motsjø. Sladder i svinger. Ihvertfall den 380 coupe jeg prøvekjørte i 2007. Jeg synes jo at MajorAndy konkluderte sitt eget båtvalg fornuftig Men Commander konseptet har sine fordeler med flott fly og sidedør Redigert 5.Januar.2013 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Kaskazi Svart 7.Januar.2013 Del på Facebook Svart 7.Januar.2013 For 2 år siden var jeg i markedet for båt i størrelsen 35 – 39 fot med flybridge og besiktiget en rekke ulike båter. Jeg har stor sans for Commander konseptet. Synes et det er en vakker båt med en interessant og innovativ innredningsløsning. Du får en meget fin flybridgeløsning, suveren plass i kupeen. Båten har meget romslig og funksjonelt utnyttet bysseløsing. Et eget styrhus gir et eget oppholdsrom til ombord. Derfra er det forholdsvis lett å komme ut på sidedekket fra førerplassen igjennom sidedørene. Båten går godt i sjøen. Du får som tidligere nevnt i et innlegg litt stamp i motsjø og går ikke like godt som for eksempel en Windy. Sjøegenskaper er imidlertid ikke bare å skjære raskt i gjennom bølgene. I grov medsjø, som vel er mest utfordrende og farlig, klarer den seg veldig godt pga god bæring i forskipet. Båten klarer god fart i grov sjø. Skroget har også en ganske snedig kjølløsning slik at når man går i plan så oppfører båten seg som en ren planende båt. Når farten er lav har man nytte av en stabiliserende kjøl ved for eksempel manøvrering i sakte fart i trange farevann. Båten er godt lydisolert og er teknisk velbygd. På minussiden synes jeg at døren på styrbord side i førerhuset var litt i trangeste laget og ikke lett å raskt komme inn og ut av, i hvert fall hvis man er litt storvokst. Jeg synes også at båtens akterdekk var for kort. Erfaringsmessig oppholder vi oss mye her under sommer månedene. Akterdekket er et viktig oppholdsrom. Det er også dårlig sikt akterover fra førerplassen og omstendelig å gå opp og ned to trapper for å komme akter. Vårt valg ble en Carisma 380 som er en variant uten sidedører, men "alt på en flate". Men det var nære på at vi ikke anskaffet en Commander. Sitér dette innlegget Link to post
MajorAndy Svart 8.Januar.2013 Del på Facebook Svart 8.Januar.2013 Jeg synes, at problemet med Commander-konceptet er, at båden skal være af en vis størrelse for det fungerer. Jeg har meget sans for løsningen med separat styrehus, agterdæk, flybridge og salon. Men når det bliver krympet så meget som i Nimbus 340 og 380 Commander, så bliver hele båden lidt forkrampet og der forsvinder for meget plads i trapper og deslige. Så snart vi er oppe i Storebro, så virker det hele bedre. Så for mig burde det være en Nimbus 420 Commander, så var jeg nok mere interesseret. På den anden side, så har jeg jo en fin båd... Hvad med Beneteaus trawlere? Har du set på dem? Sitér dette innlegget Link to post
Kaskazi Svart 8.Januar.2013 Del på Facebook Svart 8.Januar.2013 Enig med deg MajorAndy. To fot på akterdekket litt bredere sidedører vill gjort mye. Storebro har jo en 41 Commander som jeg har siklet på. Sitér dette innlegget Link to post
Puffen Svart 8.Januar.2013 Del på Facebook Svart 8.Januar.2013 Vi er nok flere som sikler etter den Prismessig er det imidlertid et bra sparang opp fra 380. Så jeg vil også ta en kikk på 380 i løpet av sommeren Sitér dette innlegget Link to post
ebonita Svart 8.Januar.2013 Del på Facebook Svart 8.Januar.2013 (redigert) Vi var på jakt efter en 380 Commander 2004. Var runt och tittade på sådana båtar på olika ställen i södra Sverige. Kul lösning på sitt sätt, med riktig kommandobryggs känsla på styrplatsen. Och dörrar ut till sidodäcken, suveränt! Fantastisk att åka kanal med. Men salongen gav väl lite känsla av att sitta i ett akvarium... Och mycket trappa upp och trappa ner när man skulle röra sig ombord. Ja så upptäckte vi att vi vid den tiden kunde få en fräsch Princess med större utrymmen, mer rymd, dubbla toaletter och rejälare motorer för samma pengar. Kan inte säga att vi ångrat oss. Redigert 8.Januar.2013 av ebonita (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Lars Sunde Svart 17.Juni.2013 Del på Facebook Svart 17.Juni.2013 Hei Jeg kjøpte en 370 Copmmander 2002 modell i England ifjor og kjørte den hjem på egen kjøl. Jeg hadde lenge vurdert en båt av denne typen og er svært fornøyd med Nimbusen. Planløsningen er nærmet ideell og fungere svært godt for en familie. Jeg like konseptet med en innvendig bro i tillegg til flybridgen. Det gir skikkelig båtfølelse. Salongen er romslig og det er mye uteplass.Separat WC og dusj setter vi pris på.Jeg synes båten er klassisk og vakker i designen. Sjøegenskapene har jeg ingenting å utsette på. Vi hadde ett par spennende dager med dårlig vær på turen fra Southampton, men båten klarte seg utmerket. Du kan se mer av turen på http://nautimermaid.blogspot.com Av negative ting er det lite å sette fingeren på. Septiktanken er litt for liten og må tømmes ofte. Ellers er det viktig å passe på drenering fra akterdekket. Den er nemlig gjennom en liten slange som fort kan gå tett.Litt klor om høsten og våren løser dette. Videre er det en dårlig løsning for dørene i dusjen. Disse har lett for å hoppe av skinnen de sitter på.. Dette er kanskje fisket på senere modeller. I så fall vil jeg sette pris på å få høre hvordan de har løst dette. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.