KistinaU Startet 22.Februar.2014 Link til dette innlegget Startet 22.Februar.2014 Jeg har kjøpt min første skikkelig båt siden midt på 80 tallet. Jeg har planer om å hente den hos Heitman i Drøbak ca midten av april og skal seile den der fra til Tananger. Det er ca 280 nm. Så det store spørsmålet. Er det realistisk å seile Non Stop, eller bør jeg stoppe underveis. Jeg har en med erfaring og tre mann utenom som mannskap. Evnt hva er passelige dags etapper? Link to post
Leieskipper Svart 22.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 22.Februar.2014 Det er smak og behag. Går helt fint å gjøre alt i en etappe. Link to post
KistinaU Svart 22.Februar.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Februar.2014 Det var greit å høre, jeg har trod jeg var litt optimistisk. Link to post
Eureka Svart 22.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 22.Februar.2014 Et medlem her hentet også båt hos Heitmann og tok den med til stavangerregionen i fjor. Men jeg tror ikke han laget noen spesiell hentetråd av det.? Link to post
KistinaU Svart 22.Februar.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Februar.2014 Muligens han har mer peiling en meg, jeg har ikke erfaring med annet en Gandsfjorden og flau bris. Jeg har aldrig seilt om natten osv. Link to post
Eureka Svart 22.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 22.Februar.2014 Er øst og sørlandet et kystområde du har ferdes i før? -har du planer om å dra dit til sommeren? - om ikke, hvorfor ikke benytte seg av muligheten når du først er der å få med seg 2-3 havner samt blindleia? Ville nesten være tullete å bare passere om man ikke har meget dårlig tid. Om brorparten av mannskapet er uerfaren, så blir det ei tøff vaktliste om natten. Da er det bedre med 3 dager, langhelg, med 10-12 timer dagslysseilas. Så skal du ta høyde for litt værvariasjoner og at det alltids kan dukke opp noe som forsinker. Link to post
KistinaU Svart 22.Februar.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Februar.2014 Takk, nei jeg har ikke vært der med båt, jeg kikket på kart med blind leia, men det så ikke ut til å være dypt nokk, stikker 2,2 meter dyp. Det kan godt tenkes. Jeg vet ikke når jeg starter fra drøbak og hvor langt jeg kommer med dags lys. Siden det blir mye nytt så er vel kansje utkjørt ved Tønsberg. Her var det mye holmer og skjær og jeg har ikke lyst å gå på grunn første dagen. Sandefjord ser lett ut. Link to post
Stjerneglimt Svart 22.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 22.Februar.2014 Vi tok turen fra Fredrikstad med samme båt (nesten) og samme dyptgående (213) til Haugesund i fjor sommer. Du kan se på bloggen min på kartene jeg har lagt ut med AIS-data. Tror også som Eureka at det kan bli litt for drøyt å ta dette sammenhengende. Det er ikke alltid like bra vær fra langs Jæren. Årets tur gikk til Danmark. Les blogg her, bla tilbake til 29. mai: http://stjerneglimt.tumblr.com/ Link to post
VirtualMe Svart 22.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 22.Februar.2014 Jeg hentet båt i Grimstad i November. Siden denne ikke hadde radar eller AIS, var jeg ikke veldig komfortabel med nattseilas (midt i november er det som kjent VELDIG mørkt). Vi tok etappene Grimstad-Lyngør-Hvasser-Oslo. Det gikk akkurat med avreise ved lunsj fredag, fremme i skumringen på søndag. Hadde en del motstrøm og motvind, og klarte da ca 6,5 kn i snitt. Fantastisk følelse å hente båt!! ...men litt kjipt å legge den rett i vinteropplag.... Håper på vår i mars :) Link to post
Eureka Svart 22.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 22.Februar.2014 -det var medlemmet Superman som hentet båt hos Heitmann og seilte til Haugesund (han jeg tidligere refererte til) så at han var pålogget her for to uker side, så om det holdes liv i denne tråden, så kommer han sikkert med sin erfaring. Forøvrig har det vært mange veldokumenterte hentetråder på denne strekningen. God planlegging av rute så skal det gå bra å gå i fremmed farvann. Sett av en dag for gjennomgang av båt, hvordan ting funker, alt fra motor, elektronikk, ventiler, rigg etc. Du får sikkert en kyndig innføring siden du kjøper av forhandler. Er båten fri for groe, så er det bare å legge i vei. Er den begrodd så vil det faktisk være hensiktsmessig å ta en kjapp landsetting med vask av skrog da du i dårlig vær trenger all motorkraft du kan få. En kjenning stampet rundt Lista i 3 knop for motor da han hentet sin SO 34 hjem til Stavanger. Begrodd skrog og hans første seilbåt. Link to post
Nord West 420 Svart 23.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 23.Februar.2014 (redigert) Jeg seilte samme distanse i midten av mai i fjor i en mindre seilbåt. (alene) Jeg fikk flott vind og stoppet kun i Lillesand. Normalt legger jeg inn stopp i arendal og mandal/korshavn. Ellers er det jo mange fornuftige havner langs ruten, som bla. Lista og Egersund for å ta en pause om man blir sliten eller været kiler seg til. I mars er det ofte en del tåke og is men i april bør ihvertfall ikke is være noe problem i år. Er været surt og dere ønsker en rolig start for å sjekke utstyr osv, kan dere kanskje vurdere stopp i Tønsberg (Nylig kåret til norges flotteste havn) for feks. å starte dagen rolig med frokost på innsiden av Nøtterøy og Tjøme så bør dere passe på broåpning ved ankomst for å spare ergrelse ved å komme for sent. Stopper dere i Lillesand eller Arendal passer det kanskje fint å starte med ferskt brød og frokost/lunch gjennom blindleia. Dybden i Blindleia er ingen problem om dere går ruten som står forklart i andre tråder her på baatplassen. Ellers er det generelt greit å bruke gulesider marine app. langs hele kysten om dere har 3g eller tilsvarende ombord. Der får dere og opp en rekke gode havner inkl. uthavner. Ofte mye raskere og derved mer oversiktlig enn kartplotter og et veldig godt supplement i mine øyne. Redigert 23.Februar.2014 av HR312MK1 (see edit history) Link to post
KistinaU Svart 23.Februar.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Februar.2014 Hei all og takk for masse innspill. Båten er på land for øyeblikket og skal bunnstoffes og poleres før jeg henter den. Jeg håper å finne ut av Plotteren, en RM C80, ny radar blir montert, ny vind generator, så får jeg se om det blir noe AIS, sist jeg brukte seilbåt på tidlig 80 tallet var det ikke autopilot eller noe annet. Jeg har kun brukt 31 fot tre ganger. Så jeg gleder meg som en "onge" det blir nok en bratt lære kurve. Det blir å prøve å reve seil i rolig vind til jeg får tak på dette og samtidig få lært opp manskapet til å kunne gjøre det samme. Er det noe regler for hvor mye vind en ikke bør overskride før reving? Det er to rev i seila på båten. Hvor mye vind kan en ha i rev 2? Tåler det det meste? Ser at noen båter har tre rev. Link to post
Eureka Svart 23.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 23.Februar.2014 Om reving av seil tenker jeg det er greit å høre med andre eiere av samme båt/rigg. Det er vel en egen jeanneau klubb med egen nettside har jeg hørt. Jeg har funnet gamle tabeller for reving og seiloppsett for min båt. Kjekt å ha for en selvlært nybegynner som meg. Men som en viss Berserk kaptein sa, det er på tide å ta et rev når dodøra står i klem. :) Link to post
Nord West 420 Svart 23.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 23.Februar.2014 veldig avh. av vindretning, bølgehøyde, erfaring, hvor mange kvm. som er oppe ved maks rev osv. Mange rever for sent selv om de har mye erfaring så slik sett bør dere kanskje reve enda tidligere. Spesielt om dere er i tvil rundt færder, tønsberg tønne, lindesnes, lista osv. på en slik transportetappe blir det fort mye motor om det er en del ganske direkte motvind (som det lett kan bli på det strekket da vinden ofte følger kysten om dere ikke har tid til å vente på at vinden evt. snur). Strømmen blir fort en knop og to i mot på "dårlig" kryss og da beveger man seg litt vel tregt fremover på en såpass "liten/dårlig" turseilbåt utaskjærs. (ikke misforstå, flott båt men til motvind utaskjærs så stopper den litt vel mye opp for seil ift. store og skarpere seilbåter som stamper mindre på kryss) Tilsvarende kjekt med frisk bris aktenfor tvers. Link to post
KistinaU Svart 23.Februar.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Februar.2014 Takker igjen, jeg håper å kunne gå for seil heil til tananger, bortsett fra hvis vi må i havn. Primært ønsker jeg å seile non stop og bruke dette som en vannvitig brat lære kurve. Det blir i alle fall stopp i kristiansand for å bytte noe av mannskapet. Det er ikke alle som har annleddning til å være med heile veien. Jeg prøver å følge med på yr og se hvor vinden kommer fra. Det ser ut som det kn bli mye kryssing sør over til kristiansand. Hva er en bra snitt fart? 5nm/t er det optimistisk? Hvordan sjø og strøm er her har jeg ikke peiling på. Link to post
Nord West 420 Svart 23.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 23.Februar.2014 (redigert) kanskje du lærer vel så mye av å tilpasse seilasen til vær og vind fremfor å seile nonstop.. rigge ned seil når det ikke er seilforhold og opp igjen når det er gode seilforhold osv. Vel, om alle er innstilt på at det er en utfordring dere ønsker å mestre ved å seile non-stop, så ok for meg .. det hender jeg bestemmer meg for tilsvarende, spesielt om været er perfekt ved avgang. Seilas i mars er ihvertfall som dere sikkert vet, ikke til å spøke med. Man overlever jo ikke lenge i sjøen på denne tiden av året osv. Det har jo vært noen fatale ulykker i stavangerområdet de siste år. (både innaskjærs og utaskjærs) At dere i tillegg er uerfarne, utaskjærs, nattestid i ukjent båt, ukjent farvann osv... hva er da oddsen for at noe går galt? Mitt alernative ruteforslag er ihvertfall i mer detalj som følger: Kom dere avgårde senest midt på dagen og start med en rolig hyggelig seilas ut/over oslofjorden til Tønsberg i god tid for å komme frem før mørket. Gå over båt, rigg, slanger osv. og dobbelsjekk at alt er etterstrammet av skruer, sjekk ting dere evt. kronglet med osv. Masse restauranter/vannhull rett på brygga. Tilgang til det meste av båtutstyr osv. innen kort gangavstand. Neste morgen, rolig for motor ut vestfjorden/tønsbergfjorden osv. en time eller to og se vind og vær an. (om ikke vinden er svært gunstig hvor man da gjerne seiler fra start men ofte er den litt vel svak i denne perioden der) Deretter setter man seil for Arendal/Lillesand eller Krs. (vær obs på at vind/været/bølgehøyde ofte endres drastisk ved verdens ende/Tønsberg Tønne. Normalt synes jeg Arendal er langt nok og det er deilig å komme seg på innsiden av Tromøy om været er rufsete. Spesielt mannskap som kanskje ikke er så sjøsterke og like ivrige som deg vil verdsette dette. Man kan også der fortøye midt i sentrum rett utenfor restaurantene om man vil. (normalt ingen problem med plass i mars) Fra Arendal til Krs. er det en fin dagsseilas. Blindleia bør evt. gås for motor spesielt om dere ikke har med noen som er godt kjent. Et par timer i blindleia blir sikkert et godt minne for alle om været er med dere. (evt. hele blindleia fra Lillesand til krs. tar ca. 5 timer) Nytt mannskap i krs. Da ville jeg som utgangspunktet gått til korshavn eller lista etter vær og vind. Der er det veldig flott både ved butikken og i uthavn og lista kan være spesielt skummelt, så å passere på morgen ift. natt er også der normalt å foretrekke. Siste legg fra Korshavn til Tananger er kjekk i medvind og veldig slitsom i motvind. Blir det motvind er det kanskje passende med egersund. For så å starte rolig for motor nord av eigerøy neste dag. Totalt 4 dager. har dere svært god medvind (og medstrøm) kan du kanskje kalkulere 6-7kts. og alikevel ende opp med å komme før skjema. kryssing i motvind er veldig avh. av strøm. Seiler dere generelt 5-6kts på kryss mot bølger og strøm og derved driver en kts eller to i feil retning så blir faktisk fremdrift i lengderetningen fort godt under 3kts. Just my thoughts.. Redigert 23.Februar.2014 av HR312MK1 (see edit history) Link to post
Eureka Svart 23.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 23.Februar.2014 Det er jo også noe med det å faktisk bruke motor under ok forhold når det ikke er optimal seilvind. Da vet du at den fungerer om den skal om du senere kommer utfor noe som gjør at du kun har motor å gå på. Er båten gammel? Hvordan er det med dieseltanker og renhold av dem. Lær deg å drenere grivfilter og filterbytte. Det er jo i grov sjø det virvles opp drit i bunnen av tanken, og det er jo da du ikke vil ha motorstopp. Og så er det det å gjøre seg kjent med radaren før du trenger den. Er det dedikert skjerm på den? - siden det står en C80 i båten så må det jo enten være egen skjerm eller så er det ikke en ny radar da nye radarer ikke er kompatibel med c80. Link to post
KistinaU Svart 23.Februar.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Februar.2014 HR312MK1 og Eureka, dette var veldi nyttig jeg skal prøve å følge dine råd, båten er en 2008 model, Radaren er ikke montert ganske enda, det skal de bli før vi reiser, siden dere sier at ny radar ikke snakker med C80 da må jeg bytte Plotteren. Jeg har nevnt dette til Heitman og Co så får jeg se hva slags løsning de kommer med. Jeg har sett litt på kart og det ser ut som det er mye holmer og skjær ved Tønsberg. Jeg får håpe at vi når den før mørket, I april tror jeg det er litt lengre netter. Har du koordinater til havna inTønsberg så er det flott. Tusen takk for råd. Link to post
jøran123 Svart 23.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 23.Februar.2014 (redigert) Kordinat Tønsberg: 59 16 13N og 10 24 35Ø Husk at kanalbruen åpner for sommersesongen 15 april. Før det må du kontakte de for åpning. Se egen hjemmeside. Redigert 23.Februar.2014 av jøran123 (see edit history) Link to post
KistinaU Svart 23.Februar.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Februar.2014 Jeg ser på kart på Ipad, er det båthavnen som er rett etter brua på styrbord side? Link to post
jøran123 Svart 23.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 23.Februar.2014 Nei, du må gå under begge bruene, så ligger gjestehavnen helt i enden av bryggen på styrbord side. Du kan også ligge foran restaurantene midt på brygga, men det anbefales ikke i helgene. Hvis du ikke elsker skrik, skrål og musikk halve natta. Jeg gikk langs kysten for noen år siden. Du kan kikke på min hjemmeside, så kanskje du får noen tips om stedene mellom Drøbak og Stavanger. Vi gikk kun på dagen og var på "tur". Hadde mye vind imot. http://www.tida-oslo.net Link to post
Eureka Svart 23.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 23.Februar.2014 Ang radar så har vi en C80 i grandezzaen og nye moderne radarer kan ikke brukes på den. Og den gamle typen radar er ikke på markedet lenger. Det er mange her med moderne radarer som sikkert kan komme med gode forslag til løsninger og optimal brukervennlighet. Hva sier mannskapet om tidsbruk og seilas? Jeg tenker det er viktig å ha de med på laget. For å finne ut hvor mye dagslys du har på den tiden du skal seile, så finnes det vel oppslagsverk for det. Bra å høre at båten er klar til bruk under vannlinjen! Det har mye å si. Forøvrig, gratulerer med en fin båt. Du har vel ikke link til finnannonsen som du kan legge ut? Alltid kjekt å se båtene folk snakker om. Link to post
Troll 20 Svart 23.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 23.Februar.2014 Hei KistinaU Eg var med på omtrent samme turen ein tidlig mai for noen år siden. Ein kollega hadde kjøpt seg ein Colin Archer i Horten som han tok aleine ned til Larvik. I Larvik mønstret vi 8 mann slik at vi vart 3 lag @ 3 personer som gikk 3-timers vakter døgnet rundt. Vi gikk ut fra Larvik ca 01:30 natt til fredag for motor grunnet vindstille. Vi gikk nedover langs kysten ein del nm fra land og fekk satt seil ila. natten. Litt utpå formiddagen fredag gikk vi inn mot land ved Lillesand for å få med oss Blindleia for motor på turen vestover. Eit kjærkomment avbrekk fra stampingen vi hadde hatt noen timer da... Rusla gjennom Blindleia og kom ut i åpent hav igjen og totalt havblikk forbi Oksøy. Putra for motor videre vestover og fekk satt seil igjen før mørket senket seg utforbi Lista. Slørte fint hjemover mot Stavanger natten gjennom og fekk shortsvær på sjamøretappen langs Jæren og inn til Stavanger der vi var i havn utpå formiddagen lørdag. Vi gikk som sagt non stop med 3 lag som gikk 3 timers vakter. Fungerte veldig fint for oss. 3 timer på dekk, 3 timer med spising og aviser m.m. og 3 timer søvn før 3 timer på dekk igjen... Litt sliten var vi når vi kom hjem, men vel verdt turen. Av dei 9 som var ombord var det 6 som var godt sjøvante om ikkje alle var seilbåtvante. Dei 3 matrosene var spredd på kvart sitt lag med dei erfarne. Kunne gjerne tatt turen igjen. Send meg gjerne ein IM om du ønsker meir mannskap Troll 20 Kommedal 27Coronet 26 Family Link to post
RSL Svart 23.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 23.Februar.2014 På tur mest mulig nonstop, kan jeg ikke skjønne hvorfor det er så mange som snakker om stopp i Tønsberg. Det er jo skikkelig omvei og befengt med en bro. Om man ønsker å se Tønsberg er det jo greit, men ellers er det jo bare plunder og heft å plotte inn den byen på en slik tur. De andre jeg har snakket med ang lange seilaser, legger inn 4,5 knop som et snitt når de planlegger. Man kan selvfølgelig seile mye fortere, men det er noe med at om man ønsker å seile mest mulig, så har man ikke rett retning på vinden eller nok av den til å oppnå noe særlig mer i lengden. Går det tregere enn det, så starter man motor. Jeg har aldri seilt helt til vestlandet, men har tre sesonger nå seil til Blindleia og fra Drøbak i April, ville jeg lagt inn Jomfruland som første stopp. Har det gått radig og man vil enda lengre, tar man Lyngør i stedet. Fra Jomfruland/Lyngør, seiler man glatt til Hvaløyene utenfor Grimstad dagen etter eller kanskje enda lengre. Dette blir selvfølgelig helt feil om man vi se mest mulig av kysten osv osv, men jeg har tolket trådstarter dithen at han vil kjappest mulig frem, men trenger et stopp i Kr.Sand og da vil Drøbak - Jomfruland/Lyngør - Grimstad - Kr.Sand være passende etter min mening. RSL NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
quantumduck Svart 23.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 23.Februar.2014 Hvaslags sikkerhetsutstyr er det i båten? Noen som kan vhf? Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn