Jump to content

Min første seilbåt, seile fra Drøbak til Tananger, Jeanneau SO 42i

KistinaU

Recommended Posts

Enig med RSL: liten grunn til å ta omveien om Tønsberg, men alt det medfører av venting på broåpning og ekstra distanse. Om man bare er ute etter et sted å overnatte i området har seilforeningen gjesteplasser på Fjærholmen.

Å seile i ett med relativt uerfarent mannskap er ikke en triviell affære, jeg har i alle fall fått stor respekt for å sette opp formaliserte vaktordninger og å sikre seg nok søvn underveis. Det viktigste er uansett å ha respekt for været, og å planlegge det så dere har tid til å vente der det måtte bli behov for det. Jæren med litt vind i medvind kan være en kanonartig opplevelse, å slingre seg oppover i sterk motvind er ikke videre behagelig. Det er ikke det at seilbåter ikke tåler vær, men det som ellers ville endt opp som et trivielt problem kan fort bli så mye mer alvorlig når været ikke er på deres side.

Angående reving: er båten tung på roret? Rev seil. Legger den seg over mer enn du er komfortabel med? Samme konklusjon. Er du i tvil om du skal reve? Rev så det monner.

Jeg har fått beskjed at det er ikke sikkert jeg får hente båten i påsken pga det som skal gjøres før levering. Det kan igjen føre med seg manskaps problemer, men jeg prøver ikke ta problemer på forskudd, jeg har også funnet ut at alt ekstra utrystning koster flesk! Ny Radar, ny Plotter, vind Generator og alt skal monteres, Jeg har også bestilt 8 mannsrednings flåte, gummi båt og på hengs. Seilen er ny i år har jeg fått beskjed om. Så det får holde. Jeg har tatt båtfører bevis på nytt, første gang i 81 og nå i 2012 for å friske opp kunnskaper. VHF sert tok jeg i fjor. Jeg har brukt veldig mye VHF i tidliger jobb offshore. Får jeg mannskap problem så Må jeg kansje høre om Dag Otto vi være med som mannskap :-) i verste fall. For min del kan jeg ta fri når det passer, de andre måtte basere seg på påsken eller helg. Selv om jeg kunne tenkt meg å stoppe et par plasser kan jeg nå risikere at det blir Non stop. Tønsberg er sikkert en fin plass, jeg oppdaget at det er to broer som må ventes/passes på. Vi får se. Jeg har funnet en kart app til padden. Det ser litt skummelt ut mange plasser.

Det var gode reve tips, jeg vet ikke hvor mye søvn det blir, for min egen del blir jeg ss nesten av å se vannet i doen gå rundt. Jeg har kjøpt ss strikk for hånleddet og prøvd den i baksete på bil i 5 timer og det faktiskt virket! For å være på den sikre siden setter jeg plaster bak øret.

Det blir hvist program i TV i kveld der Dag Otto og co sleiler til Danmark (uten erfaring) kan bli litt lærerikt det også.

Hvis jeg har fått det til så blir det bilde av båten, jeg kan ikke se navn på filene med Ipad

bilde

bilde

Guest Avmønstret#

Jeg vet ikke jeg men skjønner ikke dette med Tønsberg. Hvorfor rote rundt "langt inni der"? Særlig med tanke på mørke osv. Med seilbåt så er det faktisk ganske så mye ekstratid å skulle gå så langt inn.

Om det er i det området jeg så for meg en stopp så ville jeg valgt feks Hvasser. Det ligger langt ute, har god havn, butikk osv. Vet ikke om det er noe skjenkested som er åpent nå på vinteren men uansett. Ikke minst så slipper man å rote rundt inne i fjæra rundt Tønsberg Tønne når man skal ut igjen, som ikke er noen kjekk plass å seile akkurat, særlig ikke i dårlig vær.... er jo bedre med åpent hav og plass rundt seg når en skal seile. Siden det er en liten fiskeflåte på Hvasser året rundt så vil jeg tro det er mulig å fremskaffe en del annet dill dall og mekanisk kompetanse, i det minste diesel og øl. :-)

Er jo fint i Tønsberg, er ikke det om å gjøre.... men jaggu fint på Hvasser også.

Guest Avmønstret#

for min egen del blir jeg ss nesten av å se vannet i doen gå rundt. Jeg har kjøpt ss strikk for hånleddet og prøvd den i baksete på bil i 5 timer og det faktiskt virket! For å være på den sikre siden setter jeg plaster bak øret.

Da har jeg et tips. Fersk ingefær. Kapp den opp i biter og press den i en hvitløkspresse. Blir ganske sterkt men er ok å blande med noe du liker. Jeg pleier bare å blande det i varmt vann med sukker/honning. Syns også det fungerer helt greit i cola med litt sitron.

Billig, enkelt og det fungerer også mot "landkvalme" :-)

Hei Pinkvin, ja det var det da, det er mye holmer og skjær der og jeg ville helst slippe flere timer med motor. Jeg er ikke vhenging av "vannposter" så hvis det er bedre på Hvasser dra vi dit. Jeg ønsker en første stopp for å samle tanker etter første dag i båt på evigheter og så kansje hvilt etter en lang dag. Det blir nok mye å sette seg inn i. Så får jeg finne kartet og finne Hvasser.

Da har jeg et tips. Fersk ingefær. Kapp den opp i biter og press den i en hvitløkspresse. Blir ganske sterkt men er ok å blande med noe du liker. Jeg pleier bare å blande det i varmt vann med sukker/honning. Syns også det fungerer helt greit i cola med litt sitron.

Billig, enkelt og det fungerer også mot "landkvalme" :-)

Jeg tror jeg svarte men på feil måte, er helt fersk på BP, med du verden for en nyttig plass.
Guest Avmønstret#

Krukehavn ja. Gjestebrygge på yttersiden av moloen men tar for gitt at du kan ligge inne i selve havna nå på vinteren så lenge du ikke legger deg på en plass til en fiskebåt. Gjestehavna (på utsiden) er litt trang på bak/innsiden for din båt vil jeg tro, og utsiden kan fort by på bølger og vind.

Ligger en Kiwi nede på brygga med så mye ekstrautvalg for snobben om sommeren at det å handle der nesten er som å være i utlandet :-)

Og husker jeg riktig så var det vel et ordentlig fiskeutsalg der også (?).

Redigert av Avmønstret# (see edit history)

Krukehavn ja. Gjestebrygge på yttersiden av moloen men tar for gitt at du kan ligge inne i selve havna nå på vinteren så lenge du ikke legger deg på en plass til en fiskebåt. Gjestehavna (på utsiden) er litt trang på bak/innsiden for din båt vil jeg tro, og utsiden kan fort by på bølger og vind.

Ligger en Kiwi nede på brygga med så mye ekstrautvalg for snobben om sommeren at det å handle der nesten er som å være i utlandet :-)

Og husker jeg riktig så var det vel et ordentlig fiskeutsalg der også (?).

jeg fant det på Google ERth med street veiw, det så ut som en trivelig plass. Midt April, er dette regne som vinter på de kantene? Her i stavanger er det 9 grader.

Hei,

Jeg hentet båt hos Heitmann av samme type, SO42i, uken før påske i fjor. turen gikk da fra Drøbakk med stopp: Vasser, Arendal, Farsund, Skudesneshavn, Strusshavn, Florø til hjemmehavn Ulsteinvik.

Vi hadde nydelig sol men god vind men svæært kaldt, -15 i Vasser, vi frøs inne og måtte bryte is i Arendal, mye is i sjøen forbi Kristiansand og Mandal, men temperaturen steg etter Lindesnes.

Men i år har vi uansett en helt annen type vær :-)

Du har uansett enn flott tur å se frem i mot !

Einar

Ut Oslofjorden synes jeg du skal la været bestemme ruten. Selv ville jeg i lite vind valgt å gå gjennom skjærgården øst av Nøtterøy/Tjøme, flott skjærgård og mange steder å hvile. Ta evt en overnatting ved Østre Bolærne eller på Vasser eller Tjøme. Er det derimot god seilvind ville jeg droppet å innom her. Gå da heller i leia ned mot Færder (evt innom Bolærne for overnatting og deretter rake veien mot Jomfruland eller Lyngør. Er det så mye vind at du ikke er komfortabel med å seile kan du gå gjennom Vrengensundet og bakse deg gjennom urent farvann langs Vestfoldkysten (dårligste rutevalg, men om sjøsyke er et stort problem gir det kortere etapper mellom hver havn). Lengre vestover er det mange steder man kan stikke innaskjærs om man trenger noen pauser. I godt vær kan et stopp på Svenner være en flott opplevelse.

Da jeg solgte min forrige båt ble den seilt av ny eier Drøbak til Stavanger. Fulgte dem på AISen og la merke til at de gikk strake veien godt utaskjærs helt ned til Mandal. Det er selvfølgelig det raskeste og minst krevende navigasjonsmessig, men man går jo glipp at en flott skjærgård. Hadde jeg vært deg ville jeg tatt en uke ekstra ferie, og stresset skikkelig ned.

Framtia på AIS

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Hentet en 30-fots snekke i Tananger for noen år siden og gikk til Drammen. Den marset greit på 7,5 - 8 knop. Turen tok ca 26 timer effektiv gangtid.

Da tok jeg turen innom Egersund for lunsj og overnatting ble i Mandal. Gikk også Blindleia, men tok kursen rett fra sydspissen på Jomfruland og rett inn Tønsbergfjorden.

Men hvis du har tenkt å seile deler av turen så kommer det mer an på vindforholdene.

God tur!

Hei,

Jeg hentet båt hos Heitmann av samme type, SO42i, uken før påske i fjor. turen gikk da fra Drøbakk med stopp: Vasser, Arendal, Farsund, Skudesneshavn, Strusshavn, Florø til hjemmehavn Ulsteinvik.

Vi hadde nydelig sol men god vind men svæært kaldt, -15 i Vasser, vi frøs inne og måtte bryte is i Arendal, mye is i sjøen forbi Kristiansand og Mandal, men temperaturen steg etter Lindesnes.

Einar

Det hørtes ikke godt ut, vi var i Arendal i fjor med Bobil og bryggene så ut som de hadde fåt juling.

Ut Oslofjorden synes jeg du skal la været bestemme ruten. Selv ville jeg i lite vind valgt å gå gjennom skjærgården øst av Nøtterøy/Tjøme, flott skjærgård og mange steder å hvile. Ta evt en overnatting ved Østre Bolærne eller på Vasser eller Tjøme. Er det derimot god seilvind ville jeg droppet å innom her. Gå da heller i leia ned mot Færder (evt innom Bolærne for overnatting og deretter rake veien mot Jomfruland eller Lyngør. Er det så mye vind at du ikke er komfortabel med å seile kan du gå gjennom Vrengensundet og bakse deg gjennom urent farvann langs Vestfoldkysten (dårligste rutevalg, men om sjøsyke er et stort problem gir det kortere etapper mellom hver havn). Lengre vestover er det mange steder man kan stikke innaskjærs om man trenger noen pauser. I godt vær kan et stopp på Svenner være en flott opplevelse.

Da jeg solgte min forrige båt ble den seilt av ny eier Drøbak til Stavanger. Fulgte dem på AISen og la merke til at de gikk strake veien godt utaskjærs helt ned til Mandal. Det er selvfølgelig det raskeste og minst krevende navigasjonsmessig, men man går jo glipp at en flott skjærgård. Hadde jeg vært deg ville jeg tatt en uke ekstra ferie, og stresset skikkelig ned.

jeg skulle gjærne gjort det, må tenke litt på fruen som sitter hjemme og passer små hundehvalper, vi regner med tispa vår får hvalper rundt 20 mars. Det er godt med tips, jeg registrer alle sammen på elektroniske båtsport kart slit at jeg vet om plassene til en annen gang, dette blir nesten som bobil på sjøen.

Hentet en 30-fots snekke i Tananger for noen år siden og gikk til Drammen. Den marset greit på 7,5 - 8 knop. Turen tok ca 26 timer effektiv gangtid.

Da tok jeg turen innom Egersund for lunsj og overnatting ble i Mandal. Gikk også Blindleia, men tok kursen rett fra sydspissen på Jomfruland og rett inn Tønsbergfjorden.

Men hvis du har tenkt å seile deler av turen så kommer det mer an på vindforholdene.

God tur!

Takke igjen, må lære å gå på skakkå :-)

Hei,

Einar

Ja jeg håper det, gleder meg masse.

Rote rundt ved Tønsberg? Ja, man bruker litt ekstra tid spesielt om man insisterer på å seile hele tiden, men mitt forslag var å bruke litt motor og da er tidstapet ikke all verden ift. en noe mer direkte kurs. Uansett en kort førsteetappe kan være lurt enten man velger å overnatte ved elvstrøm seil, fjærholmen eller annet, slik at man får dobbelsjekket utstyr etter litt bruk og gjerne fått en natt ombord uten å seile før man legger ut for seil i mørke.

Is er ihvertfall ikke noe problem i år.

Såpass tidlig i sesongen og i ny båt med uerfarent mannskap og forholdsvis lange etapper ville jeg selv tatt utgangspunkt i noen "solide" havner som passer i "alle" værforhold og med "alle" fasiliteter så justerer man evt. etter behov, stemning, vær og vind.

Har alle tørre klær ombord og alle trives, båten fungerer supert og været ellers er topp, så er det jo uansett ikke noe problem og man kan bare velge å vrake blant alle de flotte havnene i området som vinden bringer en til.

Hentet båt hos Heitmann rett før påske i 2006. Jeg var fersk seiler og vi gikk derfor for det meste i indre led.

Avhengig av hvor travelt dere har det og hvor kjent dere er blir jo valg av indre ytre led og antall overnattinger deretter.

Turen var slik:

Drøbak til Vallø båthavn ved Tønsberg. Overnattet.

Dro sydover og gjennom Vrengensundet, ned langs vestsiden av Tjøme ut forbi Svenner og til Langesund. Overnattet..

Seilte på innsiden av Jomfruland videre ned til Risør. Overnattet.

Fortsatte videre sydover og inn ved Lyngør og leia frem til - og inn Tromøysundet til Arendal. Overnattet.

Gikk i indre led og Blindleia til Kristiansand. Overnattet.

Seilte videre leia ut Vestergabet via Ny-Hellesund gjennom Nordfjorden forbi Mandal innsiden av Hille/Våre og rundt Lindesnes til Korshavn. Overnattet.

Siste etappe gikk på innsiden av Ullerøy og ut forbi Farsund, Lista og inn fjorden til Flekkefjord,

Din etappe kunne bli til Egersund eller alternativt Kirkehavn på Hidra.

Kan vel forestille meg at du gleder deg :yesnod: Ønsker deg/dere en riktig fin tur.

Geir :seeya:

Redigert av GeirT (see edit history)

Geir :seeya:     oviklogo2.jpg

Guest Avmønstret#

Rote rundt ved Tønsberg?

Jeg syns det er grapsete rundt Tønsberg, og Tønsberg Tønne er noe dritt så hvorfor ikke bare gå utenfor og forbi hele greia? Med mindre man er på ferie da selvsagt, da blir det noe helt annet.

Og det jo en knall seilbåt det handler om, ikke motorbåt. Jeg syns i hvertfall det er mye mer stressende og krevende å seile i ukjent skjærgård enn å være på åpent hva. Der har han god tid til å bli kjent med båt og utstyr.

Om været blir så dårlig at det er en forutsetning å måtte gå innaskjærs allerede ved Tjøme/Tønsberg med 42 fots seilbåt så kan han nesten bli i havn uansett.

Om været er bra er det bare en fordel å gå litt fra land, så har du medstrøm på 1, kanskje 2 knop, nedover kysten og i tillegg holder du båten utenfor skjær og grunner.

Jeg har utelukkende gode erfaringer med nattseilas, men da mest pga av små barn som sover.

Hentet båt hos Heitmann rett før påske i 2006. Jeg var fersk seiler og vi gikk derfor for det meste i indre led.

Avhengig av hvor travelt dere har det og hvor kjent dere er blir jo valg av indre ytre led og antall overnattinger deretter.

Turen var slik:

Drøbak til Vallø båthavn ved Tønsberg. Overnattet.

Dro sydover og gjennom Vrengensundet, ned langs vestsiden av Tjøme ut forbi Svenner og til Langesund. Overnattet..

Seilte på innsiden av Jomfruland videre ned til Risør. Overnattet.

Fortsatte videre sydover og inn ved Lyngør og leia frem til - og inn Tromøysundet til Arendal. Overnattet.

Gikk i indre led og Blindleia til Kristiansand. Overnattet.

Seilte videre leia ut Vestergabet via Ny-Hellesund gjennom Nordfjorden forbi Mandal innsiden av Hille/Våre og rundt Lindesnes til Korshavn. Overnattet.

Siste etappe gikk på innsiden av Ullerøy og ut forbi Farsund, Lista og inn fjorden til Flekkefjord,

Din etappe kunne bli til Egersund eller alternativt Kirkehavn på Hidra.

Kan vel forestille meg at du gleder deg :yesnod: Ønsker deg/dere en riktig fin tur.

Geir :seeya:

Hei takker, det blir nokk ikke så mange overnattinge. jeg regner med stopp på Tjøme ut i havgapet, men alt kommer an på hvor seint det blir avreise fra Drøbak. Så regner neste blir i Kristiansand, men alt kan skje. Så får vi ta en dag om gangen.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...