Jump to content

Min første seilbåt, seile fra Drøbak til Tananger, Jeanneau SO 42i

KistinaU

Recommended Posts

Vi snakker her nyinnkjøpt båt og utrenet mannskap "vinterstid". (iskaldt vann) Skjer det noe uforutsett i mørket så er man fort lost.

Klarer man ikke seile trygt inn til Tønsberg på dagtid så har man ihvertfall intet midt på havet å gjøre nattestid.

En Jeanneau 42 er etter min vurdering en vel så god motorbåt som seilbåt. Spesielt på transportetapper utaskjærs og ikke minst vinterstid med utrenet mannskap om været ikke er perfekt. (liker seg definitivt best i medvind og medstrøm)

Finner man heller ikke sikkert leden ut forbi Tønsberg Tønne i en moderne båt i brukbart vær (som man bør ha når man evt. legger ut på havet for en lang seilas) har man heller intet ute på havet å gjøre "vinterstid" etter min vurdering.

Ellers enig i at det kan være fordeler med både utaskjærsseiling og nattseilas. Alt til sin tid.

Tønsberg er ihvertfall kåret til Norges flotteste båthavn i 2013, ligger forholdsvis lett tilgjengelig på ruten, har det meste man evt. trenger når man går over båt og mannskap etter en evt. første testseilas. (som er svært viktig når man kjøper ny båt og bruker utrenet mannskap etter min erfaring)

Skulle det bli perfekt vind og strøm som noen ovenfor beskriver så er det jo ingen problem men det blir det kanskje ikke om de har så trangt tidsvindu som indikert.

Prøver man å ta snarveier ved å unngå å dobbelsjekke utstyr samt unngå skikkelig hvile, risikerer man lettere å ende opp med utslitt mannskap og båtutstyr som kollapser når det friskner på "fra alle retninger" ved lista fyr og man trenger det som minst.

Men ja, normalt går det bra selv om man tar sjanser som er større enn å kjøre uten sikkerhetsbelte til jobb.

Guest Avmønstret#

Nå trenger ikke dette å bli en Tønsberg, ikke- Tønsberg tråd da men :-) Jeg gikk forbi noen ganger i sommer med ei sånn passe treg snekke. Og det er mange fine havner i Tjømeskjærgården som ligger mer "langs ruta" lengre ute når man skal nedover Vestfoldkysten. Ikke gidder jeg å dra inn til hverken Sandefjord eller Larvik heller. Stavern er ok, Langesund ligger jo også langt "ute", men feks Brevik er noe jeg glatt hopper over om jeg skal til sørlandet, eller andre veien. Problemet for havner langt inn er jo at det er så utrolig mange finere havner lengre ut ;-)

Kan hende en går glipp av noe om man ikke gidder å gå langt inn men på transportetapper skjønner jeg ikke poenget i det hele tatt. I ferien derimot så blir det noe annet. Og feks så har de jo diesel og alt en trenger på Hvasser, i tillegg til flott natur, butikk og ikke minst fred og ro.

Tønsberg er fint det også, for all del. Fine er vel egentlig alle vestfoldbyene langs kysten.

--------------

Om jeg skulle gå fra Drøbak og var flere ombord så ville jeg stått tidlig opp og siktet på Langesund som første dagsetappe slik at man kommer inn i dagslys. Med Stavern/Nevlunghavn som alternative "tidlighavner".

Da har man gått et strekk som jeg tror kan bidra til en god avgjørelse om man vil prøve å gå mer direkte utaskjærs eller mer innaskjærs resten av turen.

Det er ingen grunner til å dra innom Tønsberg på denne turen slik jeg ser det. Sikt mot Bolærne og så videre øst for Store Færder, forbi Svenner og sikt på Portør. Gjestehavna på Østre Bolærne er verdt et besøk, og du trenger vel snaut 5 timer dit fra Drøbak (ca 30 NM). Det kan altså være en grei førsteetappe dag 1.

Framtia på AIS

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Langesund ligger langt ute? Det ligger drøyt 5NM? i nesten 90 grader på track til Arendal ift. Nevlunghavn, så slik sett kommer man ikke særlig nærmere enn nevlunghavn selv om man skulle seile en time ekstra.

Tilsvarende langt inne som Tønsberg men da tjener man ihvertfall litt tilbake ved en liten shortcut fra tjøme mot tønsberg tønne ift. å gå rundt og godt på utsiden av tjøme.

Nevlunghavn har lite å by på vinterstid for en 42 foter, foruten en skakk brygge og flotte sommerhus og flott natur. Stavern har heller ikke så mange tilbud ute ved havnen? En kiwibutikk som kanskje har åpent selv om det er blitt mørkt? Utenfor Stavern er det værhardt og man kommer rimelig sikkert ikke frem før det er mørkt og det meste er stengt (etter ca. 70? nautiske mils "knallhard" seilas på evt. første dag)

For å ha nevnt det så lå det to båter i Stavern havn som hadde blitt slept inn av Redningsselskapet etter skader/motorhavari som var oppstått i bråttsjøene utfor Stavern den ene gangen jeg var innom i fjor sommer. (begge på transportetapper)

At de utrente rekker frem til langesund i i dagslys for seil i en jeanneau 42.. tja kanskje sannsynlig om det blir utsatt til st. hans?

Men som sagt .. Tønsberg er for meg en anbefaling om vær og vind ikke er supert og man vil kjøre den ekstra sikre linjen før man setter skikkelig til havs. (utaskjærs nattestid) For er det supert og man er godt forberedt kan man seile til Arendal uten problem i ett strekk.

Redigert av HR312MK1 (see edit history)

Som andre vel har nevnt tidligere ville jeg siktet på Krukehavn første natt. Dermed er det bare å sette avgårde dagen etter, holde passe avstand til kysten og så kommer man så langt man kommer. Noter alle aktuelle havner nedover uten å sikte på én spesiell, så kan vær og føre avgjøre hvor neste overnatting blir. Samme taktikk kan følges videre nedover sørlandskysten mot sørligste punkt, men deretter bør dere kanskje ha noen gode havner på lur på vei nordover igjen.

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Guest Avmønstret#

Det som er kjekt med langesund er at det er kort til indre lei om man velger den. Og greit utgangspunkt om man vil gå ut i havet i stedet.

Om man rekker det før mørket kommer an på hvor tidlig man kommer seg avgårde ;-) Tenker at det er greit å gå litt i mørket om morgenen.

I distanse ca. 25 nautiske fra midt i oslofjorden til utfor tønsberg tønne enten man går via tønsberg eller helt ned til færder og deretter vestover så det er ihvertfall ikke så mye lenger men litt mer styr med bru og generelt mer variable vinder ja. Spm. er om man ofrer litt for komforten og fasilitetene man kan få i tønsberg. trenger man dem ikke så er det jo greit.

Via Fjærholmen og vrengen er et litt kortere alternativ enn bolærne - færder, men også her ofte mindre gunstig seilingsmessig med mer variabel vind. Er det ikke seilingsforhold og man går med båt med "saktegående" motor er det normalt en klart foretrukket rute for mitt vedkommende.

Velger dere fjærholmen kan det være verdt å vite at den offisielle gjestebrygga er flytebrygge nr. 3 når man kommer rundt på innsiden (hvor det ikke er båser) og man fortøyer således på langs av brygga. (det var dårlig merket sist jeg sjekket) men lett å legge til og god plass. Ellers er det ca. 20 min å gå til butikk.

Guest Avmønstret#

Anbefale å starte en seilas med ukjent/utrent mannskap og ny båt i mørket, vinterstid .. jaja nå har jeg hørt det og ;)

Å gå for motor ut Oslofjorden fra Drøbak i mørket/morragry etter en overnatting i båten kan da umulig være høyrisiko. Forberede seg godt og gå i gjennom ting og tang kvelden før, gå i bingen og tørne opp tidlig. Fyre motor og navigasjonsinstrumenter, koke seg kaffe, kle seg godt og putre avgårde. Er jo kos det. Om det er ett inferno med dårlig vær og vind ville jeg ventet til det ble lyst, men såpass vurderingsevne har selvsagt mannskapet selv.

Ville ventet med seiling til det ble lyst og en var litt lengre ut i fjorden. Ellers er det vel ikke noe å grue på?

Er jo ikke romferge som skal ut i verdensrommet dette.

Ja om man går en del for motor er mye løst. Det var og mitt forslag selv om jeg nok ville ventet til det lysnet før jeg la ut på første strekk mht. til å minimere risiko osv. Man har ca. 12 timer med lys og oddsen for at man da rekker å seile et strekk på 70 nautiske uten å seile i mørket er da en helt annen.

Alt er mulig for førstereis.

For min del ble første tur fra Moss der jeg kjøpte båten med motor til startstreken på Færdersilasen.

Gikk greit det også, uten å sette hverken mannskap, båt eller konkurenter i fare. Vi vant ikke klassen, men ble ikke sist heller. :-)

Og læringskurven var omtrent vertikal.

Nå var det vel en fare/risiko forbundet med Færderseilasen enten dere var klar over hvor stor den var eller ikke. (jeg har ingen oversikt over hvor mange som har fått bommen i hodet eller annet i Færderseilasen som normalt foregår på "solskinnsdager" med badetemp i vannet og hjelp innen få meter)

Om man statistisk sett mangedobler faren ved å seile alene utaskjærs vinterstid/mørke, "sliten" over flere dager så blir faren kanskje tilsvarende større om man ikke gjør noe spesielt for å minimere den.

Selv "kjenner" jeg tre seilere som ikke er blant oss lenger pga. tre forskjellige drukningsulykker i fritidsbåt i området det skal seiles, hvor man kanskje også trodde at faren ikke var så stor.

Jeg sier ikke at man ikke skal ta risiko, men å vite noe om risiko og hvordan man kan minimere risikoen kan ihvertall være fornuftig.

Nok hvile og ettersyn av både båt og mannskap er et godt utgangspunkt.

Det skjer så fort .. i sommer var det bla. Wyvern, de hadde vært i hardere vær før .. men det skjer alikvel så fort og når man venter det som "minst".

Nå var det vel en fare/risiko forbundet med Færderseilasen enten dere var klar over hvor stor den var eller ikke. (jeg har ingen oversikt over hvor mange som har fått bommen i hodet eller annet i Færderseilasen som normalt foregår på "solskinnsdager" med badetemp i vannet og hjelp innen få meter)

Om man statistisk sett mangedobler faren ved å seile alene utaskjærs vinterstid/mørke, "sliten" over flere dager så blir faren kanskje tilsvarende større om man ikke gjør noe spesielt for å minimere den.

Selv "kjenner" jeg tre seilere som ikke er blant oss lenger pga. tre forskjellige drukningsulykker i fritidsbåt i området det skal seiles, hvor man kanskje også trodde at faren ikke var så stor.

Jeg sier ikke at man ikke skal ta risiko, men å vite noe om risiko og hvordan man kan minimere risikoen kan ihvertall være fornuftig.

Nok hvile og ettersyn av både båt og mannskap er et godt utgangspunkt.

Det skjer så fort .. i sommer var det bla. Wyvern, de hadde vært i hardere vær før .. men det skjer alikvel så fort og når man venter det som "minst".

Landkrabbe. Blir fin tur dette uansett

• 1 måned senere...

Krukehavn ja. Gjestebrygge på yttersiden av moloen men tar for gitt at du kan ligge inne i selve havna nå på vinteren så lenge du ikke legger deg på en plass til en fiskebåt. Gjestehavna (på utsiden) er litt trang på bak/innsiden for din båt vil jeg tro, og utsiden kan fort by på bølger og vind.

Jeg tror jeg skal benyttet denne tråden til å komme med en generell advarsel til de som ankommer Krukehavna med seilbåt. Om man ser på gjesteplassene på flytebrygga(bølgedemper) på utsiden av moloen så har man veldig god sjans til å grunnstøte om man legger seg på østsiden(utsiden) av denne brygga. Det går en liten fjellrygg i retning nord-syd ca 5-10 meter på utsiden av brygga og jeg har sett utallige litt store seilbåter få seg en støkk når de skal inn å legge seg der. Jeg vil tippe dette ligger ca 2 meter under vannflaten ved normalvannstand.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Hei HR312MKI, VannTro og alle andre,

Det var en kjempe tur, Vi gikk for seil til Krukkehavn og vinden var ca 14ms, med vind hele veien. Den siste biten for motor. Vi lå på innsiden av moloen ved Los båten og det var nesten vanskelig å legge til pga vinden. Neste dag kom vi ikke avgårde før kl 11, det var et forferdelig vær, og vind rett i mot når vi komm ut av havna. Det ble motor til Stavern for lunsj, og overnatting i Risør hvor vi fylte drivstoff. Neste stopp var i Mandal og været ble være og være for hver dag. Vi forlot Mandal torsdag morgen kl 05:45 og ved Lindesnes hadde vi 5 - 8 meter bølger så videre forbi farsund og så vidt begynt på Lista landet. Motvind, 19 ms vind og 8 meter bølger. Etter litt rådslagning tok vi helomvending til Farsund og ventet på været til Fredags ettermiddag. Båten hadde ikke problemer men det hadde mannskapet, det var tungt å holde seg fast og vi orket ikke 3-4 timer til rundt Lista landet. Mot Vind og sjø fra alle rettninger. Vi holdt oss ca 2-3 nm fra land. Fredag til Flekkefjord og lørdat hjem i kjempe flott vær for seil. Jeg var den eneste som ble sjøsyk, selv med ss tabletter og band rundt håndledet.

Takk for alle tips fra alle.

Dæven, det var maks uflaks med været. Slitsom å holde seg fast i sånne bølger. Jeg krysser fingrene for at prognosene med under 10m/s holder stikk når vi legger fra kai i Stavanger på fredag/lørdag med kurs for Drammen.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...