Jump to content

Båtutstyrsbutikk Grensen-Gøteborg


Suzuki

Recommended Posts

påsken står for døra, og jeg vurderer en tur til Sverige for å shoppe litt "godsaker"

Kjenner noen på forumet til noen utstyrssjapper som er verdt en visitt på strekningen grensa-Gøteborg ? I Gøteborg finnes jo Hjertmans, men dit er det et stykke da..

.

Sjekka litt i Strømstad i fjor, men med de prisene kan man jo like gjerne handle hos Byggplast på Rud...

Skal hente litt saker i Lysekil er det meninga, hos Drevia Vet noen hvilket utvalg de har av saker og ting som ikke er til motorer.

 

Elektronikk i stort monn er ikke aktuelt. Det meste er like billig hos Malfiks / Seatronic uansett. Dessuten har jeg det viktigste. Mer på jakt etter bra priser på rekvisita, etc.

 

Dessuten - med 100 svenske for 85 norske OG momsen lovlig tilbake kan dette bli god butikk det...... :smiley:

 

MVH

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Skal ha båten ut i påsken vi også.  

 

Den har i vinter ligget lagret innendørs i Grebbestad hos Båthyllan.  I forbindelse med at jeg skulle avtale dato for når båten skulle ut fortalte de meg at de hadde åpnet ny utstyrsbutikk med "alt".  Priser og utvalg vet jeg ikke noe om, men etter erfaring siger vel de norske prisene nedover vestkysten fort.  Grebbestad er likevel et hyggelig bekjentskap før "bermen" kommer.

 

Til slutt en liten merknad.  Kom i snakk med "gutta" på Båthyllan da båten skulle opp i fjor.  De spurte hva jeg syntes om prisene.  Jeg svarte at de var på nivå med de norske men at akkurat nå var kursen noe mere gunstig.  Ble fortalt at de hadde hatt flere normenn innom som hadde fortalt dem at de var "Jævelig billig".  Dumt!!!!!!!

 

Ha en flott påske  :smiley:

Link to post
Share on other sites

Sakset fra WWW.toll.no

 

Regler for fritak fra toll og avgifter

Hvis du har vært ute av Norge i minst 24 timer, kan du ta med deg varer til en samlet verdi av NOK 6000 toll- og avgiftsfritt.

 

Hvis du har vært ute av Norge mindre enn 24 timer, kan du, én gang i løpet av 24 timer, ta med varer til en samlet verdi på inntil NOK 3000 toll- og avgiftsfritt. Du kan ikke ta med deg alkohol eller tobakksvarer, med mindre du kan dokumentere at varene er kjøpt avgiftsbelagt (ikke tax-free) i et EØS-land.

 

Har stått fler artiker om dette, bla a. i dinepenger, dinside.no og dagbladet.no.

 

Fremgangsmåten er kort som følger:

1.Du kjøper en vare til X kroner, og betaler svensk mva som vanlig

2. Du stopper på grensa og får noe stempelgreier på fakturaen, som du fikk i butikken.

3. Du sender fakturaen tilbake til den svenske butikken, som kan utbetale momsen til deg, fordi varen er eksportert ut av EU.

 

Fordi mva regnes som en tollavgift er  dette HELT lovlig og legitimt.

Skal man handle for mer enn 3000 kan man gjøre dette hvis man er ute mer enn 24 t.

Det er ikke store krav til bevis på 24 t regelen. Bensinkvittering fra dagen før ( sovepose i bilen ??) skal være nok..

 

Les mer på  www.toll.no

 

 

OBS -  dette forutsetter at du har en avtale med butikken om refusjon av svensk mva. De får litt ekstraarbeid, men også masse mere salg...

 

MVH

Suzuki

med forbehold om feil og mistolkninger; er ikke speditør..... :smiley:

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Såvidt jeg kan forstå er det ikke noe krav om innbetalning av norsk mva.

 

Teorien bak er som følger:

Sverige & Norge er 2 separate land

Sverige skal ha MVA av varer som brukes i Sverige, Norge av varer som brukes i Norge.

Det som interesserer Svenske mva-byråkrater er at varene er tatt ut av Sverige.

Det som interesserer Norske    mva-byråkrater er at varene er tatt inn til Norge

 

Man betaler ikke mva av reisegods. ( Hvem stopper og betaler mva på svensk kjøtt ??)

 

Man kan kreve svensk mva tilbake sålenge godset beviselig er tatt ut av Sverige. ( her kommer stempelet på fakturaen inn ) Normalt skulle man da betale MVA inn i Norge men,

( og her er det geniale ) reisegods for inntil 3000NOK / 6000 NOK er untatt krav om fortolling.

 

MAO man får tilbake svensk mva uten å betale norsk......eller ??

 

 

Dette er i korthet hva som har stått i dagbladet, dinside etc. Jeg mener jeg har støtte for mitt syn, men skal snakke med tollvesnet i morra. Kona til en kollega er tollrevisor, og BØR kjenne regelverket... skjønt..... ??

 

 

 

Suzuki - som har finni en gullgruve ??

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

her har jeg "driti på draget" som det heter på Hedmarken.

Norsk MVA må betales ja, men man kan få igjen den Svenske

Unntak - under 3000/6000. Behøver ikke tolles, men man betaler jo den svenske mva`en uansett.

 

Var i Lysekil og shoppa volvodeler, bra utvalg, god service og en pen by. Skal tilbake dit til sommeren tenker jeg...

 

MVH

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...