Jump to content

Bruke 10 000 på utstyr

kointa

Recommended Posts

ett sted må man starte før sommeren, så jeg tjuvstarter i februar og bruker litt penger fra vinterbudsjettet , men vinteren har vært dyr så det er kun snakk om 10 lapper, og etter en vinter med brosjyrer og nettsøk, så får man jo ikke allverden :rolleyes: som dere kanskje har skjønt så er det grovt sett bare spritkompass jeg har, så på lista står kartplotter (iPad ?) autopilot for rorkult, litt varme fra dieselmotoren, ny VHF (med AIS).

dette var side en, så da tenkte jeg å komme meg litt nedover listen før sommeren kommer, men ser for meg at med mitt vinterbudsjett blir det kartplotter og VHF men er helt fersk så jeg trenger tips for et godt vinterkjøp

Har sett en del båtbutikker selge garmin 720s for rundt 6 lapper nå, i forbindelse med nyheten 721. Det er i alle fall en veldig god plotter, med mulighet for radar tilkobling også for neste års budsjett. :-)

Er selv igang å presser noen handler hver lønning, sommeren kommer fort :-)

Man kan komme langt med 10.000 kroner bare man ikke er for kresen.

Gjør som JørgenL sier og kjøp en utgående modell som f.eks Gamin 720 (7-tommers skjerm).

Ett annet greit alternativ er Garmin EchoMap 50s til ca 3300 kr.(ny modell med 5-tommers skjerm), eller kanskje Garmin GPSMap 421 til ca 2000 KR. (eldre 4-tomsmodell).

Før du kjøper plotter så bør du sette deg ned og vurdere hva du har lyst på og har bruk for.

Lykke til! :thumbsup:

Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk

Mazda 929Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5

Mye bra på finn.no. Utstyr trenger ikke være nytt. Jeg har tidligere kjøpt både plotter og radar til langt under halv pris. Fungerte perfekt.

ulempen med finn.no og sånne ting er jo at det ikke nødvendigvis er selgeren som faktisk er selgeren :P

ulempen med finn.no og sånne ting er jo at det ikke nødvendigvis er selgeren som faktisk er selgeren :P

Det er større problem på baatplassen faktisk.

Har kjøpt og solgt litt brukt båtutstyr på finn, og det virker bra. Det ligger mykje til salgs. Mail og skriftlige avtaler er viktig !

Eg er enig med at vhf og plotter er første prioritet :smiley: Det betinger at propanslanger og dieselslanger er bra, ellers bør pengene gå til slik først.

Vhf trenger ikkje ha AIS synest eg ? det fordyrer. Men DSC er fint om den har. (du må ha sertifikat på vhf også altså) Bruktkjøp på VHF er sjelden lønnsomt. De som selger ønsker kanskje å få tilbake halv pris etter eit par år, og det er da ofte høyere pris en tilsvarende koster ny hos forhandler når modellene endres.

Kartplotter , der er det bedre med en liten og nyest mulig. Havner du ned på 2000tallet så er de så trege å bruke at det er trist. Også der har eg sett godt brukt utstyr til høyere pris en identisk ny hos forhandler. Av og til forsvarer selger det med dyrt kart som medfølger, men kart over Lofoten er lite verdt i Oslofjorden. Men treffer du på en plotter som har kart over "ditt" område, så er det fort penger å spare på brukt :thumbsup:

Yanmar 6LYA-STP 340hk

For ti lapper kan du faktisk få en hel del om du kjøper brukt og ikke aller siste modellen. Jeg vil anbefale deg å ikke kjøpe kartplotter med touch knapper. Er det en del sjø, skal du være flink om du treffer knappene og er du våt, så går det ikke.

Jeg har vært heldig og brukt litt tid. Har kjøpt meg demobrukt 8" Kartplotter med AIS. Ekkolodd, Radar osv---

Når det gjelder kartplottere, så ta en kikk her: http://www.dba.dk/baade/baadtilbehoer/kort-og-navigation/

Her kan du gjøre noen gode kjøp :smiley: Lykke til med handlene...

Jeg tror du raskt kommer til å angre hvis du kjøper plotter med mindre enn 7" skjerm. Sats på en modell hvor du også har ekkolodd. Jeg anbefaler en med skroggjennomføring, og da må du montere mens båten er på land. Hva med en ikke alt for dyr bærbar VHF? De er veldig praktiske, og da kan du heller spare til en skikkelig modell for installasjon til neste sesong. Den bærbare vil uansett bli en god følgesvenn senere også. Skal du kjøpe nytt, så er det ofte mulighet for litt gode priser på båtmessa.

Er det virkelig sånn at plotter er ett must? Etter eindel år så må eg jo innsjå at eg har vore heldig som har funnet fram uten da.

Hadde satset på varme og autopilot lenge før plotter.

Red: Og eg hadde kjøpt Sony sitt nettbrett lenge før iProdukt! Sony sin er iallefall vanntett.

Edited by JGH (see edit history)

BOAT = Bail Out Another Thousand

TS, hvilken seilbåt har du?

en langkjølet svenskbygd spissgatter på 28 fot,som drives stort sett av seil. men har en Vetus, diesel innenbords motor som har gått i overkant av 200 timer.

Det elektriske anlegget er vel historie, men det er ikke førsteprioritet da det er snakk om få timer seiling etter solnedgang så hittil har jeg klart meg fint med batteri lanterner, og div campinglykter ombord.

Med forbehold om at du kun har tenkt å bedrive vanlig turseilas nært land og sivilisasjon ville jeg definitivt prioritert autopilot. Du har vel en smarttelefon som kan brukes som plotter? Smarttelefon + papirkart er en fin kombo.

Enig mef erhgil, bruk tlf evt i pad/tab last ned navionics, diesel varmer er dyr og de få som selges brukt koster også mye. Har sel brukt en propan varmer med veltesikring ser ut som en vifte ovn selges for ca 400kr på maritim fungerer veldig bra varmer hele båten min, har også vifte ovn på landstrøm. Da har du også råd til en autopilot ca 5000kr og en vhf pluss litt annet.

Stemmer i angående autopilot.

Jeg har jo i løpet at 2 år oppgradert min comfort med litt forskjellig. Noen av innkjøpene kunne jeg klart meg godt uten og prioritert annerledes, sett i ettertid.

Det fulgte med en simrad TP20 pilot med båten. Men jeg har kjøpt meg en brukt raymarine st4000+ så jeg kan linke den opp til plotter og forhåpentlig vis en fjernkontroll. Luksus ja, men veldig kjekt på tur alene når en står på dekk og ordner med seil, tau, fendere etc. Så når den er ferdig montert og testet så blir det å selge den gamle.

takker for fine innspill, siden de to late skips-bikkjene viser seg som udugelig mannskap blir det til at jeg egentlig seiler mye alene så min liste i prioritert rekkefølge:

Autopilot til rorkult, hvor jeg egentlig har funnet bare en type i budsjettklassen til Kr. 4990.-

VHF, håndholdt i første omgang Kr. 1500.- +/-

GARMIN echoMAP 50s Kartplotter/Ekkolodd Kr. 3275.- ++