Jump to content

Volvo penta 280 drev tungt og svinge på

Fredrik Berge

Recommended Posts

Hallo. Har en Nordkapp 22 med Volvo 280 drev. Den er veldig tung på på styret når jeg svinger til venstre. Ikke så ille andre veien !

Har prøvd og smøre det opp osv og det hjalp litt men fremdeles tung! Noen som har noe ide om hva det kan være eventuelt hva jeg må bytte og hvor jeg får tak i det og en drev manual ? Mvh Fredrik Berge

Det kan være drevet som har satt seg, det hender dårlig smøring av det nedre festet og gaffelen kan gjøre at det blir tungt å styre, eller det kan være teleflexen (jeg regner med det er det du har ?) som er gammel og vaierne som går tregt.

Det enkleste er ofte å koble av bak på transomfestet (som kan være trangt å komme til og sitte godt etter 30 år), og forsøke å vri drevet for hånd og se om det fortsatt går treigt etter vaieren er koblet av, gjør det det er problemet styringen på drevet, går det lett og fint, er det styringen i båten.

Er det teleflexen er det som regel like greit å bytte den, er det drevet kan man begynne med å smøre, det sitter nipler både på nedre festet og på gaffelen.

Du finner manualen til drevet her -> http://boatinfo.no/lib/volvo/manuals/aq280-dpc_drive.html

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...