Jump to content

Ferskvann til toalett.

Baracuda

Recommended Posts

Vurderer å legge inn ferskvann i toalettet istedenfor sjøvann, pga lukt og humus som ligger i slangene og stinker. Vanntankene mine ligger ganske høyt, så vannspeilet blir ovenfor sjøvannspumpen og kvernen. Vil impelleren i toalettet holde tett eller vil ferskvann kunne renne gjennom impelleren og ut av tankene, med oversvømmelse som resultat. Det blir selvfølgelig påmontert kran for å stenge vannet mens båten ikke er i bruk.

Du monterer en antihevertventil på slangen mellom tank og pumpe. Det skal i utgangspunktet være det når toalett står lavere enn vannlinjen.

Forøvrig ville jeg hatt en dedikert vanntank med egen påfylling for dette formål.

Denne ideen ville jeg ha droppet så snart som mulig. Den muligheten du nevner er en ting. Langt verre er det hvis du på grunn av et uhell får overtrykk på toalettet, og får bakterieinfisert vann inn på ferskvannstankene. Skrekk & gru! Glem hele ideen! Lag heller fall på sjøvannsslangene, slik at det ikke blir "vannlås" på dem. Lykke til!

Guest Avmønstret#

Jeg ville heller ikke hatt noen som helst form for direkte kontakt mellom ferskvann og toalett. Mtp mulig smitte og trøbbel må en jo tro at gass kan være nok til å infisere ferskvannsiden.

Min båd er fra fabrikken udstyret med ferskvand i toilettet. Fungeret fint i nu ti år. Enkelte problem er at det ikke skyller lige så kraftigt som det i min forrige båd, der brugte saltvand. Ferskvandspumpen kan ikke levere samme tryk. Og så bruger det jo en del vand, da. Så vandtanken tømmes noget hurtigere selv om jeg har 600 liter.

Men ellers fungerer det fint. Og så er det jo en skroggennemføring mindre!

Edited by MajorAndy (see edit history)

Pumpes ikke vannet inn i overkant av dassen, altså opp under kanten der? Blir det ikke da slik at det ikke blir direkte kontakt mellom bæsj og ferskvannet i tanken? Jeg har to ferskvannsdrevne Jabsco SF. Bruker samme ferskvannstanken til dusjing og håndvask. Kunne aldri falle meg inn å bruke vann fra tanken ombord til drikkevann, har alltid med flasker/egne dunker til drikkevann og matlaging, men det uavhengig av om vannet også blir brukt til dassene.

Merker godt at ferskvann i dassene er positivt med tanke på lukt :thumbsup:

Jeg har drukket vannet vi har i tanken, aldri blitt dårlig... Må sies vi bruker mye vann og fyller et par ganger i sesongen. Har 500 liters tank.Sleit med en ekstrem ille lukt når jeg spylte ned i do, folk mente det var slangen til tanken og andre mente det var små hull i tanken. Kjørte et par poser med kaffe og en kanne spylervæske etter det har lukten blitt borte! :-)

Brukte filter kaffe ja og spylervæske det tar mye av lukta. Har levert mye fersk fisk og når jeg ikke hadde mulighet til å få vasket før neste oppdrag brukte jeg et par kanner med spylervæske og svablet ut den og strødde ut en pose med kaffe. Da lukter det minimalt med fisk.. :-)

Jeg har drukket vannet vi har i tanken, aldri blitt dårlig... Må sies vi bruker mye vann og fyller et par ganger i sesongen. Har 500 liters tank.

Har du inspisert oppi tanken din? Jeg har 600 liter, og fyller i alle fall en gang i måneden, selv vinterstid. Bor i båten og har derfor litt omløp av vann. Likevel kommer det "flagelater", altså en slags rusk/belegg i tanken. Har kjørt kloring og vanntankrens, likevel kommer belegget igjen i løpet av et års tid. Av den grunn synes jeg det blir litt ekkelt å drikke vannet, selv om vannet nok er rent nok til å tåles. Men tror ikke belegget kan ha noen sammenheng med at vannet også brukes til dassene, av over nevnte grunner som også Major Andy nevner.

Vannet er klart og fint hos meg også, men husker jeg fikk et lite sjokk da tanken nærmet seg tom og det plutselig sto fast en del rusk i tannkosten :lol: Da ble det en grundig rens av tanken førstkommende helg :wink:

Bruker edikk både mot lukt og mot urinstein i slangene. Inspiserte nylig. Rene slanger.

Etter nesten hver tur fylles septiktsnken med ferskvann og edikk. (35%). Lar dette ligge i til vi nærmer oss neste havn. Ingen lukt.

Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Jeg bygde om dassanlegget til ferskvannspyling for ett år siden. Monterte en egen vanntank for dette formålet hvor jeg doserer vannet med sanitærvæske. Skiftet samtidig alle slanger og ny sokkel på toalettet. Angrer ikke ett sekund på denne modifikasjonen, det ble en "luktfri" båt!

Ville hatt egen ferskvannstank i så tilfelle. Men hvilke luktplager gir denne humus , og er han ikkje i ferskvann? Vi har sjøvannsskylling, men aldri opplevd noko problem med lukt frå toalett. Eg tilsetter ofte litt sanitærveske i skåla før båten forlates. Vi har hatt vond lukt fra slangene, men det forsvann når dei gamle "metta" slangene vart bytta. Og så har vi hatt vond lukt fra lufting toalett, men det forsvann når vi fiksa luftinga, skylte tanken litt, og brukte sanitærveske. Det sure sjøvann som ligg i slangen forsvinn på 2sekunder.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Ferskvannstilkobling til trykkvann med magnetventil må da være en svært effektiv bakteriesperre ?

vi byttet til ferskvannspyling på både forrige og nåværende båt. Resultatet var likt: et helt annet og bedre toalettmiljø!

Regina. Vil det si at du kjører trykkvann fra vannpumpen inn på toalettet via magnetventil, slik at når du spyler ned i do så åpner magnetventilen og slipper inn vann til toalettet. Jeg har en svær trykkvannspumpe med trykktank så dette burde da fungere flott. :)

Regina. Vil det si at du kjører trykkvann fra vannpumpen inn på toalettet via magnetventil, slik at når du spyler ned i do så åpner magnetventilen og slipper inn vann til toalettet. Jeg har en svær trykkvannspumpe med trykktank så dette burde da fungere flott. :)

Ja, det er nettopp det det gjør!

Det er tre trykknapper. En for vanntilførsel, en for tømming og en kombi. Jeg bruker bare inn og ut knapp. det gir best kontroll etter hva "situasjonen" krever.

Og samtidig, la meg en gang til få reklamere for http://www.raritaneng.com/products/toilets/electric/marine_elegance.htm

Jeg vil si det slik at Raritans selvskryt faktisk er virkelighetsbeskrivning. Årsaken er nok at de har så kraftig pumpe/kvern med stor diameter. Jeg måtte legge opp nye kurser p.g.a langt høyere strømforbruk enn de gamle. I tillegg er de relativt rimelige. Jetcarrier sjøfrakt er lettvint og grei.

• 3 weeks later...

Da var det lagt inn ferskvann til toalettet.

Brukte en elektrisk magnetventil som står koblet opp via kald vatnet til vasken, magnetventilen står i stengt posisjon og åpner når en trykker på knappen til kvernen toalett.

Vannmengden ble akkurat passe stor også.

No har jeg trykkvannspumpe som står på 8 bar og 15 liter ekspansjonstank, så det er vann nok. Pumpen er den samme som står i hus som har brønnboring men som går på 12 volt.

Skiftet samtidig ut alle slangene.

Magnetventilen ble kjøpt hos TG Electronics. ( Nettbutikk)

Bruker edikk både mot lukt og mot urinstein i slangene. Inspiserte nylig. Rene slanger.

Etter nesten hver tur fylles septiktsnken med ferskvann og edikk. (35%). Lar dette ligge i til vi nærmer oss neste havn. Ingen lukt.

Her kan jeg fylle ferskvann i en 80 liters septikktank fra dekkavsuget. Er det slik du gjør det også? Er edikk greit å bruke i tanken? Hva da med midler de selger i hyttebutikker etc. Er ikke konsentrasjonen av eddik ganske høy? Misforstår jeg med at du med 35% mener at det er andelen av tankvolumet ditt ? :confused::confused::confused:

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision