Jump to content

Evinrude 35, 1977, mod 357B62H. Trenger informasjon

rasta79

Recommended Posts

Hei.

Har fått meg en "ny" Evinrude påhenger med 35 HK. Så jeg har noen spørsmål, som jeg håper noen har svar på.

Har søkt litt på nettet etter informasjon og en manual på denne motoren, da tidligere eier har like lite kunnskap om den som jeg selv har. Men fant ikke noe utfyllende om den.

Noen som vet hvilken olje den bruker og hvilken gear olje? Jeg må visst fylle på gearolje da den ble tappet ut ved overhaling for ca 2 år siden.

Tenkte å starte den opp i morgen, men er det noe mer jeg må tenke på en olje i bensin og på gear? Hvor fyller en på gearoljen?

Og det er litt slark i propellen, skal det være det?

Legger ved et bilde av motor og propell.

https://baatplassen.no/bildearkiv/48/48810/bilder_evinrude_35_030.jpg

https://baatplassen.no/bildearkiv/48/48810/bilder_evinrude_35_035.jpg

Hei og gratulerer med ny motor :smiley:

Den skal ha 2% olje i bensintanken. Du kjøper 2-takts olje for påhengere. Det finnes mange produsenter men du kan bruke hvilken som helst som er til å blande ut i bensin.

Det samme med gear-oljen. Kjøp gear olje for påhenger. Selges i tuber. Når du skal fylle på skal begge skruene for gearolje være ute. Du fyller fra bunn slik at luften kommer ut av øvre skruehull.

Når all luft er kommet ut av øverst skruehull, setter du i øverste skrue. Da renner det lite ut i bunn før du får på plass bunnskruen.

Lurt å bytte pakninger på disse skruene samtidig.

Det skal ikke være slark i propellakselen. Det spørs jo hvor mye slark det er snakk om. Om du må overhale gearhuset er det en større operasjon som ikke er noe for amatører....

Lykke til!

• 2 uker senere...

Hei:)

Takk for svar alle sammen. Prøvde å dra igang motoren, men må feste selve motoren bedre, da den er ganske så tung å dra i gang kjente jeg.

Uansett så har jeg fått byttet gearoljen, og det var ganske enkelt med en pumpe jeg kjøpte med. Litt gris ble det no.

Det er ikke selve akselen som sitter løst, men selve propellen. Men kanskje det skal være sånn. Tenkte å kjøpe ny propell til den, ser ut som det er den originale som fremdeles står på den.

Båten blir sjøsatt om en uke eller tre, så gleder meg til båtsesongen:)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...