Jump to content

Fortøyning av 41 fots seilbåt inkludert fendere


Borgstein

Recommended Posts

Varierer gjerne litt med hvordan båten ruller og miljøet rundt? Med tanke på bølger, vind og strøm på plassen? Longside har jeg god erfaring med noe slakkere fortøyninger, men mellom utriggerne har jeg funnet ut at båten min ligger roligst med noe stramme fortøyninger. Ikke kjempestramme, men heller ikke slakke. Når vinden står på fra den ene eller andre siden blir jo fortøyningenen på le-siden slakke, men på grunn av de stramme på lo-siden unngås jaging.

 

På min båt er halegattene er så langt bak på båten at fortøyningene går framover til festene i utriggerne. Så fortøyningene der fungerer også som spring. Hvis springene og akterfortøyningene strammes noenlunde likt i vindråsene ligger båten roligst. Har sett folk med stramme akterfortøyninger og slakke spring (og motsatt), da både jager og svinger båten fram og tilbake i båsen, spesielt ved vind skrått inn den ene eller andre veien. Så at fortøyningene strammes noenlunde likt tror jeg også kan være en fordel.

 

Gode rykkdempere er i alle fall viktig, unngår mye slitasje på både båt og bryggeanlegg med slikt montert.

Link to post
Share on other sites

Min båt er dyp og rund, og oppfører seg veldig forskjellig fra flytebryggene. Forrige båt hadde jeg stramme tøyler på, men denne oppfører seg dårlig under tvang. Så dette er noe man bør se an selv, og finne ut hvor "akkurat passe" er. Når jeg hadde stramme tøyler på den fryktet jeg at den skulle nappe av kryssholtene....

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Så dette er noe man bør se an selv, og finne ut hvor "akkurat passe" er.

 

veldi enig jeg også!

 

jeg har en tung båt (12tonn på 37 fot !!)......jeg har skippet rykkdemper.........utliggerne flexer litt + litt i tampene gir

tilstrekklig demping !

 

sen har jeg en plass som er akk passe til båten.....får jeg vinden i siden, så henger båten i lovartförtöyningen, samtidlig

som fendrene ligger emot le-bommen....dvs jeg utnytter begge utliggarne !

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...