Jump to content

Beste Ekkolodd for jolla ? Nye teknologier.

Mix

Recommended Posts

Har innsett at mesteparten av fisking om sommeren foregår fra rib-jolla og ikke fra moderskipet.

Så hva er beste ekkolodd for dette nå tildags ?

Skjerm må ikke være for stor, tenker 5-7 tommer.

Ser at det skjer mye på ekkolodd fronten for tida, med bredbånd, hybrid, downscanning, chirp, etc etc.

Det er jo rene jungelen med nye produkter og teknologier.

Har sett litt på Lowrance 5 HDI Hybrid fra MjøsService.

Er dette brukendes saker ?

Noen med erfaringer med nye teknologier ?

Er litt i samme situasjon, og titter på instrument i denne prisklassen, og et par opp. virker som enn får mye for pengene i denne prisklassen her. Men lite erfaring med dettte. Har det noe for seg å kjøpe nå, fremfor om 2 mnd hvor alle skal ha?

Hvis jeg føler for å trene, legger jeg meg bare ned, og venter til det går over...

Elite-5 HDI er bra saker, det vanlige ekkoloddet er det samme som i HDS og Simrad NSS. I tillegg har det DownScan funksjonen fra StructureScan. Jeg har brukt HDS siden det kom på markedet i 2009, og også NSS og StructureScan siden de kom. Er kjempefornøyd med disse ekkoloddene.

For fiske hovedsaklig grunnere enn 30m anbefaler jeg 83/200/455/800kHz HDI svingeren. For dypere vann anbefales 50/200/455/800kHz HDI svingeren (den det linkes til) da denne har mye større følsomhet og trangere signalkon.

DownScan fungerer som på bildene og videoene som finnes på Internett. En må selvsagt ha noen spennende formasjoner på bunnen for å lage imponerende skjermbilder. Bølger vil selvsagt også degradere ytelsen.

• 3 months later...

Låner denne strengen litt:

Det er skjedd endel nyvinninger på ekkolodd-fronten de siste årene.

Hva er det beste valget i dag for plastbåt på 16-27 fot?

MÅ man ha utvendig svinger på disse nye?

Er det flere enn EN svingersom må monteres?

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Har sett en del på disse og selv om jeg ikke fisker, så gir de et utrolig detaljert bilde. Har lest om de som har brukt dem til å finne påhengere bla. Om det stemmer, vet jeg ikke.

Ser at disse koster 2400-2500 + Norsk mva og toll da. I USA http://www.westmarine.com/dedicated-fishfinders/lowrance--elite-5x-hdi-fishfinder-with-83-200-455-800-khz-transducer--14706634

Kanskje det lønner seg å bestille dem derfra? Garantien til LOWRANCE gjelder jo i hele verden?

Koster 3490 kr i Norge. Lowrance har ikke verdensgaranti på US solgte enheter, i Norge får du 5 års reklamasjonsrett. Når du får lagt på moms, frakt og fortollingsgebyr så er US prisen du linker til på samme nivå som den norske.

http://mjosservice.no/produkt/lowrance/ekkolodd/ekkolodd/lowrance-elite-5x-hdi-200-hyb

Nja, 4490,- mener du vel? http://www.mjosservice.no/produkt/lowrance/ekkolodd/ekkolodd/lowrance-elite-5x-hdi-50200-hyb

Hva er det beste valget i dag for plastbåt på 16-27 fot?

MÅ man ha utvendig svinger på disse nye?

Er det flere enn EN svingersom må monteres?

Hei Marwin,

Som sagt er dette ett lodd/plotter (ja jeg kjøpte like godt kombi utgaven) som er montert i jolla.

Om det er rette valget for deg i en større båt vet jeg ikke, men det fungerer nok.

Jeg har kraftigere saker i moderskipet, problemet var at det fiskes mest fra jolla om sommeren.

Jeg har en kombinert transducer med bredbånd og downscan i en unit, hekkmontert med 50/200/455/800kHz.

Fungerer bra, rekkervidden er vel ca. 500m i sjø på 50 kHz.

Hva som finnes av andre svingere til disse loddene vet jeg ikke.

Kanskje Abbor kan gi deg noen gode råd.

• 2 weeks later...

Det er en 7" versjon med vanlig ekkolodd og DownScan, helt likt Elite-5 HDI som er omtalt tidligere i trådem bortsett i fra skjermstørrelse og at plotterdelen mangler.

Hvis du skal bruke det til fisking på litt dypere vann anbefaler jeg den nye Elite-7x CHIRP modellen med forbedret ekkolodd.