Mix Posted February 23, 2014 Share Posted February 23, 2014 Har innsett at mesteparten av fisking om sommeren foregår fra rib-jolla og ikke fra moderskipet. Så hva er beste ekkolodd for dette nå tildags ? Skjerm må ikke være for stor, tenker 5-7 tommer. Ser at det skjer mye på ekkolodd fronten for tida, med bredbånd, hybrid, downscanning, chirp, etc etc. Det er jo rene jungelen med nye produkter og teknologier. Har sett litt på Lowrance 5 HDI Hybrid fra MjøsService. Er dette brukendes saker ? Noen med erfaringer med nye teknologier ? Quote Link to post
Bmwx1xdrive25d Posted February 23, 2014 Share Posted February 23, 2014 Er litt i samme situasjon, og titter på instrument i denne prisklassen, og et par opp. virker som enn får mye for pengene i denne prisklassen her. Men lite erfaring med dettte. Har det noe for seg å kjøpe nå, fremfor om 2 mnd hvor alle skal ha? Quote Hvis jeg føler for å trene, legger jeg meg bare ned, og venter til det går over... Link to post
abbor Posted February 23, 2014 Share Posted February 23, 2014 Elite-5 HDI er bra saker, det vanlige ekkoloddet er det samme som i HDS og Simrad NSS. I tillegg har det DownScan funksjonen fra StructureScan. Jeg har brukt HDS siden det kom på markedet i 2009, og også NSS og StructureScan siden de kom. Er kjempefornøyd med disse ekkoloddene. For fiske hovedsaklig grunnere enn 30m anbefaler jeg 83/200/455/800kHz HDI svingeren. For dypere vann anbefales 50/200/455/800kHz HDI svingeren (den det linkes til) da denne har mye større følsomhet og trangere signalkon. Quote Link to post
båtmann87 Posted February 24, 2014 Share Posted February 24, 2014 (edited) Er litt sjessen på det lowrance loddet (5x hdi) selv :-) fungerer den down scan funksjonen like godt som det ser ut til i youtube videoene til lowrance, eller er det så som så? Edited February 24, 2014 by båtmann87 (see edit history) Quote Link to post
abbor Posted February 24, 2014 Share Posted February 24, 2014 DownScan fungerer som på bildene og videoene som finnes på Internett. En må selvsagt ha noen spennende formasjoner på bunnen for å lage imponerende skjermbilder. Bølger vil selvsagt også degradere ytelsen. Quote Link to post
Mix Posted February 25, 2014 Author Share Posted February 25, 2014 Takker for info Abbor. Da ble det Elite-5 HDI 50/200/455/800kHz Quote Link to post
Marwin Posted June 3, 2014 Share Posted June 3, 2014 Låner denne strengen litt: Det er skjedd endel nyvinninger på ekkolodd-fronten de siste årene. Hva er det beste valget i dag for plastbåt på 16-27 fot? MÅ man ha utvendig svinger på disse nye? Er det flere enn EN svingersom må monteres? Quote Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
Roger og Olina Posted June 3, 2014 Share Posted June 3, 2014 Har sett en del på disse og selv om jeg ikke fisker, så gir de et utrolig detaljert bilde. Har lest om de som har brukt dem til å finne påhengere bla. Om det stemmer, vet jeg ikke. Ser at disse koster 2400-2500 + Norsk mva og toll da. I USA http://www.westmarine.com/dedicated-fishfinders/lowrance--elite-5x-hdi-fishfinder-with-83-200-455-800-khz-transducer--14706634 Kanskje det lønner seg å bestille dem derfra? Garantien til LOWRANCE gjelder jo i hele verden? Quote Link to post
abbor Posted June 3, 2014 Share Posted June 3, 2014 Koster 3490 kr i Norge. Lowrance har ikke verdensgaranti på US solgte enheter, i Norge får du 5 års reklamasjonsrett. Når du får lagt på moms, frakt og fortollingsgebyr så er US prisen du linker til på samme nivå som den norske. http://mjosservice.no/produkt/lowrance/ekkolodd/ekkolodd/lowrance-elite-5x-hdi-200-hyb Quote Link to post
Roger og Olina Posted June 3, 2014 Share Posted June 3, 2014 Koster 3490 kr i Norge. Lowrance har ikke verdensgaranti på US solgte enheter, i Norge får du 5 års reklamasjonsrett. Når du får lagt på moms, frakt og fortollingsgebyr så er US prisen du linker til på samme nivå som den norske. http://mjosservice.no/produkt/lowrance/ekkolodd/ekkolodd/lowrance-elite-5x-hdi-200-hyb Nja, 4490,- mener du vel? http://www.mjosservice.no/produkt/lowrance/ekkolodd/ekkolodd/lowrance-elite-5x-hdi-50200-hyb Quote Link to post
Marwin Posted June 3, 2014 Share Posted June 3, 2014 MÅ man ha utvendig svinger på disse nye? Er det flere enn EN svingersom må monteres? Og som gå dypere enn 400 meter? Ingen? Quote Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
Mix Posted June 3, 2014 Author Share Posted June 3, 2014 Nja, 4490,- mener du vel? http://www.mjosservice.no/produkt/lowrance/ekkolodd/ekkolodd/lowrance-elite-5x-hdi-50200-hyb Nei, du har feil. Du har linket til en med en dyrere svinger enn den du linket til fra USA. Abbor har nok rett, igjen. Quote Link to post
Roger og Olina Posted June 3, 2014 Share Posted June 3, 2014 Oki, da gir jeg meg glatt på den Quote Link to post
Mix Posted June 3, 2014 Author Share Posted June 3, 2014 Hva er det beste valget i dag for plastbåt på 16-27 fot? MÅ man ha utvendig svinger på disse nye? Er det flere enn EN svingersom må monteres? Hei Marwin, Som sagt er dette ett lodd/plotter (ja jeg kjøpte like godt kombi utgaven) som er montert i jolla. Om det er rette valget for deg i en større båt vet jeg ikke, men det fungerer nok. Jeg har kraftigere saker i moderskipet, problemet var at det fiskes mest fra jolla om sommeren. Jeg har en kombinert transducer med bredbånd og downscan i en unit, hekkmontert med 50/200/455/800kHz. Fungerer bra, rekkervidden er vel ca. 500m i sjø på 50 kHz. Hva som finnes av andre svingere til disse loddene vet jeg ikke. Kanskje Abbor kan gi deg noen gode råd. Quote Link to post
Marwin Posted June 18, 2014 Share Posted June 18, 2014 (edited) Takk for hintet. Noen som har erfaring med Lowrance Elite-7X Fishfinder? Med 550$ fra US virker det brukbart? Edited June 18, 2014 by Marwin (see edit history) Quote Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
abbor Posted June 18, 2014 Share Posted June 18, 2014 Det er en 7" versjon med vanlig ekkolodd og DownScan, helt likt Elite-5 HDI som er omtalt tidligere i trådem bortsett i fra skjermstørrelse og at plotterdelen mangler. Hvis du skal bruke det til fisking på litt dypere vann anbefaler jeg den nye Elite-7x CHIRP modellen med forbedret ekkolodd. Quote Link to post
Spiffster Posted June 18, 2014 Share Posted June 18, 2014 Denne artikkelen gir en del info rundt ekkolodd og svingere http://www.pronav.no/gendocs/test_ekkolodd_146808.pdf Quote Link to post
rogeri Posted January 28 Share Posted January 28 Hei! Blåser liv i denne tråden igjen! Har en Lowrance HDS-5 gen 2 ekkolodd (utgangseffekt 250W) kun brukt som ekkolodd, koplet opp mot en Airmar B45 svinger (600W). Vurderer å bytte ut Lowrance ekkoloddet med en Simrad 2009 (1000W) og i utgangspunktet beholde B45 svingeren, da disse er kompatible. Mitt spørsmål er om jeg vil oppleve dette som en forbedring ved fiskeleting vs gammel Lowrance? Fisker i hovedsak etter torsk, hyse, se, og uer Quote Link to post
abbor Posted January 28 Share Posted January 28 HDS Gen2 har faktisk også 1 kW maks utgangseffekt, men du trenger uansett ikke mer enn 600W med en B45. Jeg har målt utgangseffekten på HDS Gen2 med høyspenningsprobe og oscilloscope. Et nyere ekkolodd vil gi deg CHIRP, men det vil bare gi en mindre forbedring hvis du ikke også oppgraderer til en CHIRP svinger. Jeg hadde HDS-8 Gen2 på en av mine båter fram til i fjor selv om jeg har mange nyere Simrad modeller liggende (inkludert NSS12 Evo3), oppgraderte i fjor til en GO12 XSE jeg hadde. Denne båten har B60 svinger som har samme element som B45. Quote Link to post
rogeri Posted January 28 Share Posted January 28 Takk for svar Abbor! Mulig jeg har misforstått dette med utgangseffekt. (Innrømmer lite peiling på temaet)? Dette er vel fra ditt eget utsagn på "The hull truth" i 2012 da produktet var nytt på markedet. Vet at det hersket noe uklarhet om effekten og delvis feil i brosjyrer og annen presentasjon av ekkoloddet. "Navico claims the Broadband sounder compares with a 3750W rms "conventional" sounder. I've been discussing the output power with one of my Navico contacts, he checked with the engineering department and the message was; they are all the same, except some minor firmware differences, and the output power is 250W rms." I tilfellet den yter 1kw sendereffekt har jeg kanskje mer å vinne på å få en 1kw B260 under båten (Rana 630 sjark). Jeg syns imidlertid den er ubehagelig stor og ruvende og er redd den kan påvirke egenskapene på båten. Quote Link to post
abbor Posted January 29 Share Posted January 29 Det var på et senere tidspunkt jeg målte utgangseffekt. Jeg har målt HDS Gen2, Gen3, Carbon, Simrad NSS Sport, NSS Evo2, NSS Evo3, GO7 XSR, S2016, BSM-2 og S5100. Det beste valget ville vært en P260 som monteres i flukt med skroget, men det krever betydelig glassfiberarbeid. Men hvis du gjør en så stor jobb bør du gå for et CHIRP ekkolodd og PM265LH, eller PM265LM svinger. Quote Link to post
rogeri Posted January 29 Share Posted January 29 Takker for svar! Tenker valget blir enten å beholde det utstyret jeg har, eller å kjøpe nytt chirp ekkolodd (16000) inkludert chirp ny svinger (25000,-!) Kostnaden med å få en relativ merkbar forbedring ved å bytte, tilsier her helt klart at det overstiger en hver sunn fornuft! Blir nok å beholde HDS'en ennu ei stund! Quote Link to post
Recommended Posts