Jump to content

Bravo2 problem/fenomen


jma001

Recommended Posts

Agregatet var tiltet bare litt opp.

Motoren kjørte normalt med ca. 2900 omdreininger (29 knop).

Flatt hav og ingen bølger. Plutselig økte turtallet til ca. 3400 sån uten videre og fremdriften ble redusert-

noe som kan bety at propellen ikke gikk rundt med det riktige turtallet eller at kavitasjon oppsto.

Hva vet jeg.

Dette skjedde ved flere anledninger på siste tur - når jeg kjørte med litt opptiltet aggregat.

 

På meg virket det altså som om noe begynte å SLURE-

ved at PROPELLEN kanskje GIKK LANGSOMMERE RUNDT mens MOTOREN ØKTE TURTALLET.

Eller kan det være kavitasjon - noe som vel feilaktig kan forveksles med lavere propellturtall????

 

Noen mener at dette skyldes dårlig vulking av propellen - noe som kan stemme med at propellen gikk langsommere rundt og fremdrift derved redusert.

Ett annet "klokt hode" mener at dette skyldes kavitasjon - noe som også kan stemme med at fremdriften ble redusert, men med samme hastighet på propellen.

 

Etter nedslakkink og deretter nedtilting av agregatet og oppstart på nytt

fungerte alt som normalt igjen...

 

Agregatet er Bravo2 og er under ett år gammelt. Propellen er av aluminium.

 

Lurer på om flere har direkte erfaring med fenomenet og

kan peke på hva årsaken mest sansynlig er.

Takker for alle seriøse svar!

Redigert av jma001 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Er det slik at BRAVO2 har en form for sluremekanisme (gummisikring????)

som inntreffer når propellen blir forhindret - f.eks. av en plastpose?

 

I tilfelle ja på ovennevnte, kan jeg forstå fenomenet med lav propellhastighet og høy(ere) motorhastighet.

 

Kan noen bekrefte/avkrefte at Bravo2-har

en slik innebygget "slure"-funksjon?

MerCruiser

Link to post
Share on other sites

Høres ut som om propellen mistet bittet (den pløyer luft istf vann). Farten synker og turtallet på motoren øker pga mindre motstand.

 

Har ikke vært borti "dårlig vulkanisering" på propellhuben, men opplevde en svikt i vulkaniseringen på reimhjulet (montert på veiva) på en bil jeg hadde. Det var kjerringa som brukte bilen. Hun sa ladelampa begynte å lyse (faktisk alle lampene i dashbordet). Jeg fant igjen reimhjulet i krysset der hun sa lampene kom på. (Heldigvis en av hennes kortere turer).

Jeg antar at vulkinga i propellen virker omtrent likedan.

 

Et søk på "spun prop" på Google fant denne.

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Var på 4 timers båttur i dag.

Etter 2 timers kjøring stoppet vi motorene og tok pause i 2-3 timer.

 

På tilbaketuren - etter oppstart igjen -

skjedde følgende problematiske situasjon, som også skjedde en gang i fjor,

på nytt igjen - denne gangen med babord aggregat:

 

Turtallet økte til ca. 3400 sån uten videre,

fremdriften ble redusert ved at propellen ikke gikk rundt med det riktige turtallet.

Det var IKKE snakk om kavitasjon.

 

Noen mener at dette skyldes dårlig vulking av propellen - noe som kan stemme med at propellen gikk langsommere rundt og fremdrift derved redusert.

 

Etter nedslakking med påfølgende øking av turtall - sånn ca. 6-7 ganger -

begynte alt å fungere igjen som normalt..

 

Lurer på om flere har direkte erfaring med fenomenet og

kan peke på hva årsaken kan være..

 

Kan FOR MYE olje være forklaringen????

 

PS!

Oljenivået er faktisk feilaktig fylt sånn ca 1/2 cm over toppnivået i oljebeholderen.

 

Takker for alle seriøse svar!

:confused:

Redigert av jma001 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det spiller ingen rolle om der er for mye olje i beholderen. Eneste som skjer er at oljen renner over. Du har vel en ødelagt propell igjen.

Har du sjekket at den ikke hopper ut av gir.. Spør dumt kanskje men er litt nyskjerrig. Ser på oljebeholderen i min båt at når eg kjører i marsj fart øker oljenivået i beholderen .

Skiftet du begge propellene sist??

Fjord 27 AC TMD40

Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knop
Wellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.
Firmanavn: Motordeler.com

Link to post
Share on other sites

Nei, forrige gang fenomenet inntraff, var et engangstilfelle -

slik at ingen utskifting/reparasjon er foretatt.

Men på denne turen skjedde dette på nytt - uten at jeg vet hva som er årsaken til problemet/fenomenet.

Håper bare at dette ikke skjer på nytt.

 

Mener du at feil med propellen kan være årsak til fenomenet?

Hvordan får man sjekket at det virkelig er propellen som er årsak til

"sluring" på propellhuben, turtallsøking og påfølgende reduksjon i fremdriften???

Redigert av jma001 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

I og med at det forige gang forsvant må eg jo tenke i retning av kavitasjon. Fremmed legeme i propellen. Noen original propellere duger bare ikke. Mine Bravo3 propellere var P24 og dårlig utforming til min båt/drev/motor innstalasjon. Dette fikset winrace tror eg det var. Mine propellere "slapp" sjøen ved litt tilting på drevet og i skarpe svinger. Dette skjer ikke lengre. Er lakken på propellene vekke på bladene enkelte steder kan dette peke på kavitasjon. Er langt fra noen ekspert her men prøver igjen å resonere meg fram til årsak.

Fjord 27 AC TMD40

Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knop
Wellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.
Firmanavn: Motordeler.com

Link to post
Share on other sites

En annen ting som også inntraff på denne turen, var at motor-temperaturen på babord motor steg unormalt mye når belastningen på motoren ble øket til noe over marsjfart.

 

Tenkte at dette kanske tyder på at impelleren på babord motor er mer slitt enn den på styrbord motor, som ikke hadde antydning til temperaturøkning.

 

Eller kanskje kan dette styrke din teori om at et "fremmedlegeme" har vært i kontakt med drev/propell og har tettet igjen åpningen i drevet der kjølevannet suges inn?

Ka trur du/dokker?

Link to post
Share on other sites

Jeg har hørt at Bravo 2 ikke har propeller som egner seg til hastigheter over ca 30 knop ved at de ikke "biter" i høye hastigheter. Vi ble anbefalt Bravo 3 i vår båt med dobbeltinnstallasjon nettopp på grunn av for høy hastighet ifht det propellene til Bravo 2 kan makte.

 

Jeg har også vært borti fenomenet "dårlig vulking" der propellakslingen spinner ved høy belastning på propellen.

Redigert av pauc (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Siden problemet/fenomenet er sporadisk ( skjedde 1 gang i fjor og altså nå i år)

heller jeg til teorien om at dette må ha med tilfeldig ytre påvirkning å gjøre.

Med ytre påvirkning tenker jeg på skitt/plastpose el.l. som har forstyrret vannstrømmen forbi drev og propell. Altså kavitasjon har oppstått som en følge av dette.

 

Nå er jo alt tilsynelatende OK igjen - inntil det evt. skjer på nytt.

Link to post
Share on other sites

har en 2556 med Bravo II og hvis man trimmer den bare litt mye (fortsatt ganke lite) med origialpropeller (tror jeg bruker en 23x20 merc) slik at man ligger nær grensen kan propellen begynne å kavitere. det er nok med et lite husk i båten på flatt/dovent vann. som tidligere nevnt er nok de originale propellene ikke egnet til å trimme ut drevet særlig mye med.

 

Kommer opp i plan i neste forsøk er det neppe noen gummiforing som har gitt seg.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...