1000 alfa Startet 24.Februar.2014 Del på Facebook Startet 24.Februar.2014 Hei båtfolk. Når æ vrir startnøkkelen til posisjon for gløding så tenner glødelampen og ser å at ampermeteret faller til litt under 12 volt mens gløding pågår.Men når gløding skal være ferdig slokker ikke glødelampa før etter 10 til 15 minutters kjøring. Ampermeteret går til normal posisjon etter ca 40 sekunder. D virker heller ikke som om gløding fungerer tilfredstillende da motoren er tungstartet.kan d være glødeplugger som ikke virker? Motoren er fra 1988 Sitér dette innlegget Link to post
nimba Svart 24.Februar.2014 Del på Facebook Svart 24.Februar.2014 Hei alfa Slik du beskriver det virker det som om glødingen virker , strømtrekket fra disse er såpass at spenningen vil dette godt under 12V , det eneste som virker litt rart er at glødelampen forsetter å lyse så lenge etter at motoren er startet , ampermeteret forteller jo at glødingen er opphevet På min 41 maskin slepper relet som styrer glødepluggene med en gang motoren starter , jeg bruker å gløde ca 1 min kun i kaldt vær , men det er ingen "wow" opplevelse akkurat. Sitér dette innlegget REHAB PROSJEKT NIMBUS 4000 FB Link to post
nimba Svart 24.Februar.2014 Del på Facebook Svart 24.Februar.2014 Her er forresten litt info vedr. glødepluggen Sitér dette innlegget REHAB PROSJEKT NIMBUS 4000 FB Link to post
Arnfinn Vølstad Svart 24.Februar.2014 Del på Facebook Svart 24.Februar.2014 Hei Alfa, har du sjekkat at releet legger ut etter start, det kan være ein liten "overledning i kontakt til glødelys, det kan også være i selve lyset , kontroll/alarmsystemet. Men du bør ohme selve glødepluggene for å konstatere OK tilstand. Sitér dette innlegget Link to post
I.M.S. Svart 24.Februar.2014 Del på Facebook Svart 24.Februar.2014 (redigert) Hei Som det kommer frem av instruksjonshåndbok (bør leses) er det normalt montert et tidsrele(ca 50 sek.) på disse motorene, -pos.9 i el-skjema. Dersom gløding ligger inne så lenge etter start ville jeg tro det er noe galt med dette releet. At spenning stiger etter start viser jo at dynamo virker. Tidsrele kan fjernes og tilkobling C og 30b laskes sammen. (rød/grønn-rød/grønn). Gløding er da inne kun når tenningsbryter holdes i stilling II, forvarmingsstilling. Redigert 24.Februar.2014 av I.M.S. (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Louise V Svart 24.Februar.2014 Del på Facebook Svart 24.Februar.2014 Har hatt to stk Tamd 61 i min gamle båt Storebro 340 Adriatic 1990 mod og riktig som det står over at gløding henger igjen ca 50 sek etter oppstart dette kalles vel røykbegrenser hos Volvo hehe hjelper faktisk litt. Det er ikke bra om dette henger på for lenge da det kan skade glødespiralen/varmeelementet og denne kan brenne av og bli med inn i motoren med dårlig utfall. Dette kan være releet eller kanskje dårlig kontakt rundt varmeelementet ( Jord ) Har i dag to stk Tamd 71B og disse har samme system men dette har jeg koblet helt vek og fjernet hele varmeelementet! Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 24.Februar.2014 Del på Facebook Svart 24.Februar.2014 (redigert) Volvo hadde det samme på lastebiler også. Dreide nøkkel til gløding og lampen lyste ca et halvt minutt. Startet motor og deretter kom glødingen på igjen et halvt minutt selv om motor var i gang. Men av og til kom den ikke på hvis motor var varm så den var temperaturstyrt også på noen av bilene. Men det er jo som det er nevnt ett varmeelement i innsuget og ikke glødeplugger i sylindere i dette tilfellet. Og når motor er startet er ladingen i gang, og derfor synker ikke voltmeter så mye ved andre gangs gløding. Tipper at alt er som det skal være på motoren din, men en risiko er jo det som Storebro 43 har nevnt, så kanskje jeg også hadde fjernet hele elementet hvis det er gammelt. Må bare tilføye at jeg ikke er sikker på om du har element i innsug eller glødeplugger på sylindere, men jeg trodde ikke at plugger i sylindere skal kunne glødes mens motor er i gang. Mulig jeg tar feil, men du finner jo lett ut hva du har. Redigert 24.Februar.2014 av hegra (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
1000 alfa Svart 24.Februar.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Februar.2014 Tusen takk for gode svar og tips til løsning. Skal skru ut varmeelementet for kontroll og teste releet.etterglødingen hjelper nåk litt på røyken etter start så satser på å reparere dette. Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 24.Februar.2014 Del på Facebook Svart 24.Februar.2014 Og jeg må lære meg og lese innleggene litt mer nøye. Jeg ser nå at lampen først slukker etter 10 til 15 min. og ikke etter 10 til 15 sek. slik jeg først trodde. Da er det selvfølgelig riktig som nimba sier at det er alt for lang tid. Så det må være ett eller annet som gjør at lampen ikke slukker, men akkurat hva, det var verre.....? Sitér dette innlegget Link to post
navid Svart 24.Februar.2014 Del på Facebook Svart 24.Februar.2014 Etter det jeg kan se i instruksjonsboken når det gjelder denne "indication lamp - preheating on ( item 14 side 10)" kan den i tillegg til å indikere forvarming på i ca 50 sek, også indikere med "steady lys" at det er brudd i starter elementet. Slik jeg forstår denne indikeringslampen da, er at når den ikke slukker etter 50 sek, så kan det være brudd i starter elementet. Tyder vel også på det siden motoren din er tungstartet. Du får gi oss tilbakemelding når du har fått feilsøket videre. Sitér dette innlegget Link to post
1000 alfa Svart 25.Februar.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Februar.2014 Hei gode hjelpere. Skal gi beskjed straks æ finn ut ka som e galt. Nu blir d 3 uker til neste gang æ har anledning til å fær ned til båten. Skal å bestille instruksjonsboka for motoren da æ ikke har denne. Ellers e d jo bare 2 småe måneder til sjøsetting og ny sesong :-) Sitér dette innlegget Link to post
navid Svart 25.Februar.2014 Del på Facebook Svart 25.Februar.2014 Instruksjonsboka finner du på nettet her: http://www.volvopenta.com/volvopenta/norway/no-no/marine_leisure_engines/parts_service/publication_search/Pages/publication_search.aspx Skriv inn TAMD61A i rubrikken for Motor type (søk) / velg owner`s manual høy / les eller print ut manualen. En svensk utgave ligger også der om du foretrekker vårt "broderspråk". Lykke til! Sitér dette innlegget Link to post
1000 alfa Svart 27.April.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.April.2014 Hei igjen. Har funnet feilen med glødinga. Synderen var glødereleet.Noen som vet om forhandler som kan ha rele på lager? Skal sjøsette en av di nermeste dagene. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.