Jump to content

PRM 310 Gear slurer under høy belasting


Malomøre

Recommended Posts

Jeg har en liten sjark på 27 fot som har en OM 352 Motor og PRM 310 Gear.

Problemet mitt er at når drar på med over 2100 rpm så vil Gearet slure (Kald Olje)

Men når oljen er varm så oppstår problemet på rundt 1800 rpm.

 

Mistenker at clutch platene er slitt, men er litt uskikker siden det er forskjell på kald og varm olje.

har en del kompiser som mener at det kan vere lavt oljetrykk, eller at tetninger på ventilblokka kan vere lekk.

Har ikke sjekket oljetrykket ennp, oljenivået er ok, skiftet olje for 3 mnd siden

 

 

Jeg har hatt denne båten i to år og problemet har vert slik siden jeg kjøpte båten.

Link to post

Jeg har benyttet samme type/kvalitet olje på både motor og gear .SAE 10- 30 Olje.

Men jeg vet ikke hvilken oljetype den forrige eier benyttet, skal tappe ned all oljen for så å skifte ut all oljen på nytt.

 

har nå fått kontrollert oljetrykket, og jeg fikk 10.5 bar, vet ikke om dette er for lavt eller ?

Link to post

Hvis du laster ned den fila Dolviking la opp så står det Working pressure = 210 PSI = 14,5 bar

På side 11 står det olje typer men de får man vel ikke tak i lenger, tror din 10-30 mineralsk burde funke.

Vet ikke om 10.5 er høyt nok.

Kontakt disse: http://www.halaas.no/produkter-og-tjenester/marine-gear-motorer-og-deler

Der har jeg fått svar tidligere på alle spørsmål jeg har hatt, bra service.

Link to post

fyll mobil delvac 1330 på giret dit dette er en singelgraid 30 olje som var vanlig å bruke på veldig mange gir før i tiden ,den har den egenskapen at den holder seg ganske tykkflytende selv om den blir varm.

Link to post

Jeg bruker 15W-40 på mitt PRM gir, samme som på motoren. Kanskje verdt et forsøk? Litt tykkere olje gir gjerne litt høyere trykk...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Takker for svar, jeg ser at oljetrykket som er på mitt gear kanskje er i minste laget, skal prøve å skifte over til en annen kvalitet 15W-40 for å se om det kan bli noen forandring.

Om så ikke skjer er det vel bare å rive ut hele Gearen for å sjekke både oljepumpe og eventuelt ventilblokk vil jeg tro. (Jobb for ett verksted som har den kompetansen som jeg ikke har)

Gearet virket helt greit utenom at det slurer på de turtall jeg her viser til, ingen ulyd eller andre skavanker, jeg har forstått det slik at denne type gear skal vere av en god kvalitet.

 

 

 

Link to post

Create an account or sign in to comment

For Norwegians: Hvis du leser dette så er engelsk forumspråk aktivt, du kan endre dette til norsk med "System Language" knappen nederst på alle sider

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now


×
×
  • Create New...