Jump to content

PRM 310 Gear slurer under høy belasting

Malomøre

Recommended Posts

Jeg har en liten sjark på 27 fot som har en OM 352 Motor og PRM 310 Gear.

Problemet mitt er at når drar på med over 2100 rpm så vil Gearet slure (Kald Olje)

Men når oljen er varm så oppstår problemet på rundt 1800 rpm.

Mistenker at clutch platene er slitt, men er litt uskikker siden det er forskjell på kald og varm olje.

har en del kompiser som mener at det kan vere lavt oljetrykk, eller at tetninger på ventilblokka kan vere lekk.

Har ikke sjekket oljetrykket ennp, oljenivået er ok, skiftet olje for 3 mnd siden

Jeg har hatt denne båten i to år og problemet har vert slik siden jeg kjøpte båten.

Jeg har benyttet samme type/kvalitet olje på både motor og gear .SAE 10- 30 Olje.

Men jeg vet ikke hvilken oljetype den forrige eier benyttet, skal tappe ned all oljen for så å skifte ut all oljen på nytt.

har nå fått kontrollert oljetrykket, og jeg fikk 10.5 bar, vet ikke om dette er for lavt eller ?

Hvis du laster ned den fila Dolviking la opp så står det Working pressure = 210 PSI = 14,5 bar

På side 11 står det olje typer men de får man vel ikke tak i lenger, tror din 10-30 mineralsk burde funke.

Vet ikke om 10.5 er høyt nok.

Kontakt disse: http://www.halaas.no/produkter-og-tjenester/marine-gear-motorer-og-deler

Der har jeg fått svar tidligere på alle spørsmål jeg har hatt, bra service.

Takker for svar, jeg ser at oljetrykket som er på mitt gear kanskje er i minste laget, skal prøve å skifte over til en annen kvalitet 15W-40 for å se om det kan bli noen forandring.

Om så ikke skjer er det vel bare å rive ut hele Gearen for å sjekke både oljepumpe og eventuelt ventilblokk vil jeg tro. (Jobb for ett verksted som har den kompetansen som jeg ikke har)

Gearet virket helt greit utenom at det slurer på de turtall jeg her viser til, ingen ulyd eller andre skavanker, jeg har forstått det slik at denne type gear skal vere av en god kvalitet.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...