Malomøre Startet 24.Februar.2014 Del på Facebook Startet 24.Februar.2014 Jeg har en liten sjark på 27 fot som har en OM 352 Motor og PRM 310 Gear. Problemet mitt er at når drar på med over 2100 rpm så vil Gearet slure (Kald Olje) Men når oljen er varm så oppstår problemet på rundt 1800 rpm. Mistenker at clutch platene er slitt, men er litt uskikker siden det er forskjell på kald og varm olje. har en del kompiser som mener at det kan vere lavt oljetrykk, eller at tetninger på ventilblokka kan vere lekk. Har ikke sjekket oljetrykket ennp, oljenivået er ok, skiftet olje for 3 mnd siden Jeg har hatt denne båten i to år og problemet har vert slik siden jeg kjøpte båten. Sitér dette innlegget Link to post
Dolviking Svart 24.Februar.2014 Del på Facebook Svart 24.Februar.2014 nettbutikk.sabb.no/cda/viewfile.aspx?id=326 Nederst på side 10 i denne manualen er det beskrevet hvordan du kan måle oljetrykk og kontrollere for lekkasje. Sitér dette innlegget Link to post
Oystein Ny Svart 24.Februar.2014 Del på Facebook Svart 24.Februar.2014 Sørg for at du bruker riktig olje. Jeg fikk problemer med 1/2 syntetisk olje. Måtte bytte olje 2 ggr med riktig olje før sluringa opphørte. Sitér dette innlegget Link to post
Malomøre Svart 25.Februar.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Februar.2014 Jeg har benyttet samme type/kvalitet olje på både motor og gear .SAE 10- 30 Olje. Men jeg vet ikke hvilken oljetype den forrige eier benyttet, skal tappe ned all oljen for så å skifte ut all oljen på nytt. har nå fått kontrollert oljetrykket, og jeg fikk 10.5 bar, vet ikke om dette er for lavt eller ? Sitér dette innlegget Link to post
Oystein Ny Svart 25.Februar.2014 Del på Facebook Svart 25.Februar.2014 Hvis du laster ned den fila Dolviking la opp så står det Working pressure = 210 PSI = 14,5 bar På side 11 står det olje typer men de får man vel ikke tak i lenger, tror din 10-30 mineralsk burde funke. Vet ikke om 10.5 er høyt nok. Kontakt disse: http://www.halaas.no/produkter-og-tjenester/marine-gear-motorer-og-deler Der har jeg fått svar tidligere på alle spørsmål jeg har hatt, bra service. Sitér dette innlegget Link to post
ingelinn Svart 25.Februar.2014 Del på Facebook Svart 25.Februar.2014 fyll mobil delvac 1330 på giret dit dette er en singelgraid 30 olje som var vanlig å bruke på veldig mange gir før i tiden ,den har den egenskapen at den holder seg ganske tykkflytende selv om den blir varm. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 25.Februar.2014 Del på Facebook Svart 25.Februar.2014 Jeg bruker 15W-40 på mitt PRM gir, samme som på motoren. Kanskje verdt et forsøk? Litt tykkere olje gir gjerne litt høyere trykk... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Malomøre Svart 25.Februar.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Februar.2014 Takker for svar, jeg ser at oljetrykket som er på mitt gear kanskje er i minste laget, skal prøve å skifte over til en annen kvalitet 15W-40 for å se om det kan bli noen forandring. Om så ikke skjer er det vel bare å rive ut hele Gearen for å sjekke både oljepumpe og eventuelt ventilblokk vil jeg tro. (Jobb for ett verksted som har den kompetansen som jeg ikke har) Gearet virket helt greit utenom at det slurer på de turtall jeg her viser til, ingen ulyd eller andre skavanker, jeg har forstått det slik at denne type gear skal vere av en god kvalitet. Sitér dette innlegget Link to post
Oystein Ny Svart 25.Februar.2014 Del på Facebook Svart 25.Februar.2014 Send det da til de jeg linket til. De sitter på masse kompetanse på akkurat dette gearet. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 25.Februar.2014 Del på Facebook Svart 25.Februar.2014 Disse girene skal gå på 'vanling' mineralsk motorolje. 15W-40 er utmerket. Syntetisk/halvsyntetisk olje er ikke anbefalt. Må giret opp, så må du nok sannsynligvis også bytte clutchpakker. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.