Jump to content

Bærbart bensinaggregat - hva bør en velge?

Flammingokid

Recommended Posts

Våren nærmer seg og trangen til å detaljplanlegge sommeren blir sterkere og sterkere. :-)

Tenkte å anskaffe meg et lite, bærbart aggregat for nødlading og diverse forfallende (poleringsmaskin i fellesferien?:)). Bare en til å stue vekk og ta fram ved behov.

Ser at det er et stort spenn i pris og sikkert da også kvalitet. Biltema er jo billig, men kanskje ikke noe som holder hele veien, mens Honda ligger å vaker i den andre enden av skalaen....

Noen som har anbefalinger og meninger?

Jeg var i samme situasjon i fjor. Det er diskutert en rekke ganger her inne. Jeg endte opp med å kjøpe et Kipor aggregat etter å ha lest litt fram og tilbake. Jeg så for meg at det kom til å være kjekt å ha et aggregat for å kunne lade litt innimellom hvis vi lå lenge på en plass, samt at det kan drive VV-berederen samtidig. Det endte imidlertid med at det ikke ble brukt en eneste gang :giggle:

Joda, jeg kastet esken, prøvestartet det, og plasserte det under dørken. Der stod det til båten kom på land, da satt jeg det i garasjen :smiley:

Jeg også vurderer dette. Kunne du fortalt hvorfor det ikke ble brukt? Regner med at du hadde samme utgangspunkt som oss og ønsket å drive bereder og litt lading?

Hvis det står å støver ned under en benk i garasjen kan jeg kanskje hjelpe deg med å bli kvitt det :wink:

He he, nei jeg har fortsatt tro på at det kan være kjekt å ha, så jeg beholder det en stund til :smiley: Men det kommer nok uansett til å bli brukt enda mindre enn jeg først antok.

Det er flere årsaker til at jeg ikke brukte aggregatet i fjor. For det første så har kona en sykdom som gjør at hun er veldig følsom for lyder, så det å sette i gang med noe bråk blir ikke gjort hvis det ikke er nødvendig. For det andre var jeg så uheldig å bli rammet av en alvorlig hørselskade etter sykdom i fjor som også har den bivirkningen at jeg også er overfølsom for støy. Hvor sannsynlig er egentlig det :crazy: I tillegg er vi forsiktig med bruk av strøm, har relativt stor forbruksbank, og så har jeg "tunet" ladespenningen på dynamoen litt slik at den lader skikkelig når vi først kjører. Det hører også med i sammenhengen at vi har solcellepanel, og i fjor fikk vi bra lading fra det :cool:

Jeg gikk for dette http://www.hyttespesialisten.no/stromaggregat_kipor_ig_2000 Kjøpte det der også. 1000W blir for lite hvis du både skal lade og få varmtvann, for oppgitt effekt er maks, ikke kontinuerlig. Mener det på 2kW gir 1500W kontinuerlig. En ting er jo 700W til bereder, men hvis du har en litt bøs lader så tar jo den en del også! Og hvis du ikke har en "bøs" lader så bør du skaffe en, hvis ikke vil det ta uforholdsmessig lang tid å lade med aggregatet i gang. Det er jo noe annet hvis man ligger på landstrøm og har hele kvelden og natta på seg til å toppe opp batteriene :smiley:

Med tilfeldigheter som det hadde kanskje Lotto vært noe å tenke på? :wink: Uff, nei spøk til side..

Så det er mest pga støy altså. Bråker det så mye at det er ubehagelig å ha det i gang på plattformen?

Har god lader. Med at man klarer seg med 1kw, mener jeg at man kan varme opp vannet og lade hver for seg. Derfor helst 2kw :smiley:

Mitt problem er at jeg kun har 25l vv. Eneste positive med det er at den blir fort varm :)

Når vi ligger i uthavn, rekker dette til èn oppvask, og 2 veldig raske dusjer. Dagen etter må jeg da starte motoren. Det tar ganske lang tid før det blir lunk nok..

I havn er aldri vv et tema og kan dusje så lenge jeg vil omtrent.

Vil dere som har hatt disse små aggregatene heller anbefale at jeg bytter ut bereder med en større fremfor aggregat? Hvor stor bereder bør jeg i såfall ha for å øke komforten nevneverdig?

Har brukt Kipor IG1000 til lading og VV tank (el kolbe). Hadde 20A lader. Jeg hadde bryter til el kolbe og lading. Gikk å bruke begge samtidg, men jeg slo kun på el kolbe ved behov. Vannet varmes relativt raskt. Det gjorde jeg også når landstrøm var tilkoblet i gjetsehavn.

Synes solcellepanel er best mht lading, men Kipor'n var veldig grei til å få varmt vann uten å måtte starte opp motor. Ved mye strømforbruk ombord (vaffelsteking o.l.) var det også greit med aggregat. Litt lading i gråvær også. Når sant skal sies ble det lite brukt, men uansett kjekt å ha.

Kipor'n står i boden og det er mulig jeg selger det siden det ikke blir mer båt på meg slik det ser ut nå.

IG1000 kan brukes til alt, også til ømfintlig elektronikk.

Redigert av olpi (see edit history)

Husk også at vekten har noe å si for at man skal "gidde" og dra det frem og bære det på land. Kjøpte selv Honda 1 kw, men har også vannvarmer da. Men synes at 2 kw blir for tung. :worry:

Har hørt folk bærer de på land. Bråker de så mye altså? Tenkte å sette den på badeplattformen... De reklamerer med 54-56 db og normal prat er jo 60-65 db mener jeg å huske....

Kjøpte et Honda EU 10 for en fem- seks år siden.

Har ikke gått mange timene, men litt har det jo blitt brukt.

Tanken og bruken var hovedsakelig for å fylle på litt strøm slik at vi kunne bli en dag eller to ekstra på en fin plass.

Ligger hovedsakelig i uthavn.

Har aldri følt behov for å varme vannet, siden dette holder greit noen dager.

I fjor satt jeg aggregatet i land og kjøpte Efoy brenselcelle. Dyrt, men perfekt for vår bruk.

Begynte å kvie meg mer og mer for å dra aggregatet i land, for støy blir det.

Honda er vel noe av det mer støysvake, men er det andre i nærheten, skal det jammen gjemmes langt innpå land.

Å ha det på plattforma, eller i jolla, ja da bør man ligge alene.

Men det skal sies at det er lite og kompakt. Du skal trenge mye strøm for at du skal gå for den store på 2kw.

Den er betydelig større, tyngre og bråker mer.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...