Key Freak Svart 24.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 24.Februar.2014 (redigert) Jeg kjøpte et 2kw hos Coop/Smart Club for et par-tre år siden. Kellen, heter det vel. Det ble brukt en uke vi skulle ligge uten strøm, så jeg kjøpte det for sikkerhets skyld. Det holdt til varmtvannsbereder og lader (50A). Etter den helgen har det stått i garasjen... Men det kommer sikker til nytte igjen en dag. Har mest lyst på Efoy, men det koster! Redigert 24.Februar.2014 av Key Freak (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem av: Øvre Bragernes Motorbåtforening - KNBF - RS - Holmestrand Båtforening Link to post
Key Freak Svart 24.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 24.Februar.2014 (redigert) ... Redigert 24.Februar.2014 av Key Freak (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem av: Øvre Bragernes Motorbåtforening - KNBF - RS - Holmestrand Båtforening Link to post
Havlengt Svart 24.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 24.Februar.2014 Kipor-modellane er fine dei, prisen er heller ikkje avskrekkande ihht, Honda. Men; den støymengden dei oppgir i reklame og datablad trur eg må vera på tomgang / lav belastning.. Viss du belastar eit slikt aggregat opp i mot max, ( og det vil du gjera med VVB og ladar inne ) så er avgitt støy betydeleg meir plagsom. Det er ikkje utan grunn at du finn dei oppe i skogen / bak ein naustvegg, på platforma blir dei ikkje lenge.. Då er nok Honda i ein annan liga.. Sitér dette innlegget Link to post
marius Svart 24.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 24.Februar.2014 Har et 1 kw aggregat som nå ryker på land, bruker det ikke i det hele tatt. Tanken var god når jeg skaffet meg dette, men uansett hvor støysvake disse aggregatene er så er det plagsom støy uansett. For meg er det helt uaktuelt å starte opp dette hvis det er båtnaboer i nærheten når viligger i uthavn. Jeg velger å utvide batteribanken, og driver akkurat å installere Sterling PDAR for å få bedre lading fra motor. Skulle det absolutt bli behov for lading starter jeg heller dieselmotoren, den er nærmest å betrakte som lydløs i forhold til aggregatet. Sitér dette innlegget Link to post
Tom Rør Svart 24.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 24.Februar.2014 Hondaen skulle også være lydsvak, men da lurer jeg på hvordan de som ikke er lydsvake høres ut Det er bråkemaskiner uansett. Sitér dette innlegget Link to post
JørgenL Svart 24.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 24.Februar.2014 Med tanke på lyd, er det vel bare i10/i20 etc fra Honda som duger. Jeg tar ut aggregat og skifter til skikkelige batteripakker i år, har mest troa på det :-) Sitér dette innlegget Link to post
REM Svart 24.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 24.Februar.2014 (redigert) 1kw er for lite, og 2kw blir for tungt. Ikke glem at disse agregatene er portable, og ikke beregnet for fast installasjon ombord. Du vil få store problemer med forsikringsselskap om noe skulle skje med et hjemmemekka agregat. Bråker no inni h'vete gjør de uansett Redigert 24.Februar.2014 av REM (see edit history) Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Sjeldenutpå Svart 24.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 24.Februar.2014 Har en 2kw fra coop. Rød litt tung, husker ikkje merket nå.. Bråker fælt når det står på brygga med belastning. Høres knapt igjennom vindu på tomgang. Men det er nødagregat, og i nøden er det ikkje så nøye med litt støy Vi brukte det bare 1 gang i fjor, ved påske, når dieselvarmeren fikk havari, så då var vifteovner og strømagregat godt å ha ...I uthavn , uten strøm (det var bare 1 båt ved samme brygge, og de var i følge) Kjem til å ha det ombord i år også. Båten vår startes på forbruksbank, det er vurdert å endre, og då kan det hende eg dropper agregatet på tur. Men selger det aldri ! Tar den heim i garasjen om vinteren , og i vinter under storm og strømbrudd måtte eg legge inn skjøteledning til kjøkkenet for å få moccamasteren på Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Key Freak Svart 24.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 24.Februar.2014 Det er nok det samme som jeg har, Sæbø. Kellen. Sitér dette innlegget Medlem av: Øvre Bragernes Motorbåtforening - KNBF - RS - Holmestrand Båtforening Link to post
Julie III Svart 24.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 24.Februar.2014 Ser de fleste heller vil utvide batteribanken. Dette er ikke et problem hos oss... Vi sliter kun med varmtvann Så vi MÅ starte motorene dagen etter selv om vi ikke har dusjet. Kan jo koke vann til oppvask, men har man først bereder, hadde det jo vært kjekt å få brukt den i uthavn også Hvor lenge har dere som har 40ish liter varmtvann? Sitér dette innlegget Link to post
Flammingokid Svart 25.Februar.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Februar.2014 Er tilfelle hos meg også Julie, har 560 ampere timer og aldri egentlig vært engstelig for å ligge ute i lang tid. Men skulle gjerne hatt et lite aggregat i bakhånd ja. Har en 25 liter som holder en cirka en natt over dersom det ikke er for kaldt ute.. Sitér dette innlegget Link to post
Ocean Queen Svart 25.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 25.Februar.2014 Vi har også 1kw Honda ,som vi har brukt i ti år nå. Den er liten og lett å ta ut og inn av båten. Noen ganger ønsker jeg at den var litt større, men den 2 kw Hondaen er mye tyngre . Den har blitt mye brukt. Lang elkabel inn på land, så sette hondaen i ei lita kløft med ei båtpute oppå Da maler den så fint du. He he. Har ikke fått så mange klager på støy . Jeg husker ikke hvor stor tanken er. Ca en liter tror jeg. Den går lett i 3,5 timer med full tank. På båtplassen er det for lite strøm, så vi bruker den også til høytrykkspylern. kjekke disse små aggregatene. Sitér dette innlegget Link to post
REM Svart 25.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 25.Februar.2014 Har ikke fått så mange klager på støy . . Nei, det skal vel mye til om noen vil forsure miljøet i uthavna med å klage på støy. Vi ville ikke gjort det sjøl om vi nok noen ganger har irritert oss grønne over slike små intense knatreagregater. Vi hadde også en slik EU10 en sessong før vi satte den på land for godt. Minimum størrelse på slike agregater må være at du kan varme vann og lade batteriene i egen båt og i nabobåten samtidig. Da holder det vel med et 2 kw med et skrik? Merkelig det der, med hvor mye mer naboen tåler av støy hvis han kan ha noen fordeler av det også Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Pål`ern Svart 25.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 25.Februar.2014 Jeg har selv et Kipor aggregat ( 1000w) som jeg har hatt i 5 år. Dette fungerer fint, og er støysvakt. En kompis av meg har Honda aggregat (1000W) Forskjellen på disse to er at Hondaen har en litt penere gange, og da et støynivå som muligens oppleves noe lavere. Ikke store forskjellen på støyen, men bittelitt er det. Hondaen koster nesten det dobbelte av Kipor. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 25.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 25.Februar.2014 REM er inne på noe vesentlig. En ting er hva man kan tolerere av støy når man setter i gang et aggregat. Man starter selvsagt aggregatet på den tiden av døgnet når det passer best inn. En annen ting er andre mennesker i nærheten som blir eksponert for dette. Kanskje noen akkurat var midt i en middagslur, eller har småunger som har holdt en våken halve natta og endelig ser sitt snitt til å kunne duppe av litt, og så setter noen i gang med en bråkemaskin for å få varmt vann Og ikke kom med den gamle "hvis man har så sære behov så får man finne seg en plass for seg selv". Alle vil jo helst ligge godt fortøyd i en trygg havn/uthavn uansett behov. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Barbaria Svart 25.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 25.Februar.2014 Har et 2kw Kipor og har brukt det mye siden jeg fikk det. Laaang ledning og setter det ut av vei for folk og fe. På svai i jolla med laangt tau. Noen ganger for seil i rolig vær. Funker fint som snus når man trenger litt lading og andre ting, å ligge med motor i gang sote ned alle i utehavn er jo håpløst. Sitér dette innlegget Barbaria på tur - Blogg Link to post
Julie III Svart 26.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 26.Februar.2014 (redigert) Det er ikke snakk om å plage folk. Ville selvsagt sett an omstendighetene rundt meg. Når jeg må starte maskinene feks, spør jeg de rundt om det er ok. Reaksjonen har som regel vært at mannfolka fra de andre båtene spretter frem med nøkkelen i hånda og sier de vil gjøre det selv også Personlig ville jeg foretrekt 10 min knatring enn 25-40 med maskingange på høyere turtall og masse eksos? . Redigert 26.Februar.2014 av Julie III (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mariell Svart 26.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 26.Februar.2014 Har en Kipor 2kw. Brukes veldig sjeldent. Men var veldig kjekk aa ha naar jeg skulle fra Skagen til Sandefjord uten fungerende dynamo . Kipor'n gikk ett par timer paa den 12 timers overfarten. Autopilot, plotter, Vhf, Ekolodd etc.etc. Bruker strom gitt Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
olpi Svart 28.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 28.Februar.2014 Bare litt info siden Torget er nedlagt: Kipor'n er solgt. Var noen interessenter da jeg ymtet at jeg tenkte selge den og annet båtutstyr. Solgte også alle kart, kartbøker og havnrguide. Presenningen og noen snap daviter etc gikk idag. Har et par interessenter nå som vurderer kjøpe motorbåtbukker, skrutype (brukt en sesong) og Lambertseter presenningstativ til 30 fots båt. Får gi beskjed på IM om det er flere som ikke bor så langt unna som ønsker kjøpe dette. Regner med at også disse selges kjapt, god pris. Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 28.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 28.Februar.2014 Er planene om ny båt skrinlagt siden du selger mye båtutstyr Olpi? Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
olpi Svart 28.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 28.Februar.2014 Finito. Blir ikke mer båt på meg ser det ut til. Selger derfor unna båtutstyret. Så visst noen trenger et presenningstativ alu, fra Industri Lambertseter og 2 regulerbare støttebukker så send en IM. Selges samlet til rimlig pris. Sitér dette innlegget Link to post
navid Svart 28.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 28.Februar.2014 Jeg har også et aggregat (G&M Power Plant PLC 11MDVA) stående i bakskotten. Har ikke vært i fornuftig bruk så lenge jeg har hatt båten. I dag er jo gjestehavnene forsynt med strøm, og har man et par skikkelige batterier greier man seg et par døgn uten land-strøm også. Har vurdert å demontere hele aggregatet og hive det på land. Kan tenke meg å bruke plassen der bak til å stue unna andre ting jeg ønsker å ha med på tur. Vet ikke hvor mange kilo den «klumpen» bak der veier, kan tenke meg bortimot et par hundre kilo. Dessuten trangt og vanskelig å utføre servise. Er det noen her inne som har erfaring med tilsvarende båt? ( Sunquest 43, ligner mye på Fairline og Princess i samme størrelse) som har tatt ut aggregatet? Tenker da på om jeg kan få et par knop bedre fart? Eller vil det ikke utgjøre noe særlig? Og vil annenhåndsverdien synke så mye uten aggregatet at jeg helst bør la det stå? Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 28.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 28.Februar.2014 Jeg vet ikke hva det vil si for andrehåndsverdien, men jeg ville i hvert fall sett det som et pluss om det var aggregat om bord. Det er jo selvfølgelig en forutsetning at det er i stand da Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
REM Svart 28.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 28.Februar.2014 Det er klart, går du bare til gjestehavner har du begrenset bruk for agregat. Slik sett kan du bare kaste det ut. Nå kan det jo hende at du skal selge båten en gang, og i en båt av den størrelsen forventer faktisk kjøpere at båten har agregat. Båten vil mao. bli vesentlig mindre attraktiv for de som ikke bare går til trebrygger og gjestehavner, men som også vil oppsøke alle de naturskjønne uthavnene vi har her i landet. Vil du så tjene noe fart på å fjerne 200 kg bak? Neppe merkbart. Sjøl kastet jeg ut en trafo på 95 kg og droppet jolla uten å merke noe som helst. 200 kg er jo noe mer, men det vil overraske meg mye om du merker noen særlig forskjell. Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
fluefiskeren Svart 28.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 28.Februar.2014 Hva bør en velge? Kellen. Dårlig erfaring med Kipor. Mye bedre Honda. Best Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.