Jump to content

Bærbart bensinaggregat - hva bør en velge?


Flammingokid

Recommended Posts

Er du 100% sikker på at du vil ha aggregat i veldig lang tid fremover og vil bruke det relativt mye så kjøp Honda.

Lydmessig virker det som der gir litt mindre støy selv om db måling ikke skiller mye fra Kipor. Kvalitetsmessig er nok Honda bedre enn det aller meste annet.

 

Er du litt i tvil om det ovenfor så er Kipor et ok alternativ. Koster mndre enn halvparten av Honda. Gir det samme, samme bruksområde, støyer tilsynelatende litt mer og er ikke Honda.

 

Er penger/pris helt underordnet så kjøp Honda.

 

Ellers så sniker jeg inn annonsen på opplagsutstyret som jeg nevnte her :

 

http://m.finn.no/bap/forsale/ad.html?sub_category=30&sort=5&category=90&ref=fas&finnkode=46968104

Link to post

Jeg har også et aggregat (G&M Power Plant PLC 11MDVA) stående i bakskotten. Har ikke vært i fornuftig bruk så lenge jeg har hatt båten. I dag er jo gjestehavnene forsynt med strøm, og har man et par skikkelige batterier greier man seg et par døgn uten land-strøm også.

 

Har vurdert å demontere hele aggregatet og hive det på land. Kan tenke meg å bruke plassen der bak til å stue unna andre ting jeg ønsker å ha med på tur. Vet ikke hvor mange kilo den «klumpen» bak der veier, kan tenke meg bortimot et par hundre kilo. Dessuten trangt og vanskelig å utføre servise.

 

Er det noen her inne som har erfaring med tilsvarende båt? ( Sunquest 43, ligner mye på Fairline og Princess i samme størrelse) som har tatt ut aggregatet? Tenker da på om jeg kan få et par knop bedre fart? Eller vil det ikke utgjøre noe særlig?

 

Og vil annenhåndsverdien synke så mye uten aggregatet at jeg helst bør la det stå?

Er enig med REM at du bør beholde aggregatet, i en båt som din. De fleste som kjøper båt over 40 fot,tar det som en nødvendighet at dette er i båten. Du har god bæring i dette skroget,, så farten tror også jeg vil bli den samme.

Link to post

Jeg gikk for dette http://www.hyttespesialisten.no/stromaggregat_kipor_ig_2000 Kjøpte det der også. 1000W blir for lite hvis du både skal lade og få varmtvann, for oppgitt effekt er maks, ikke kontinuerlig. Mener det på 2kW gir 1500W kontinuerlig. En ting er jo 700W til bereder, men hvis du har en litt bøs lader så tar jo den en del også! Og hvis du ikke har en "bøs" lader så bør du skaffe en, hvis ikke vil det ta uforholdsmessig lang tid å lade med aggregatet i gang. Det er jo noe annet hvis man ligger på landstrøm og har hele kvelden og natta på seg til å toppe opp batteriene :smiley:

Jeg har også et Kipor 2000. Oppgitt til 2000W med 1.600W kontinuerlig. Har hatt det noen år, brukes sporadisk og jeg er veldig førnøyd med ytelse og kvalitet i fht pris. Kjøpte det på en eller annen kampanje hos MEKK for 35% av prisen for en Honda med tilsv effekt. Aldri angret på det valget. Bruker det innimellom mot støvsuger som er på 1.900W. Ingen problemer med det, selv om kont effekt er oppgitt til 1.600W. Aggregatet leverer "rein sinus", har brukt det på all slags ellektronikk og for VV-bereder. Ps, 1.600W kontinuerlig tilsvarer 2kVA i fall effekten oppgis i kVA.

evenR4u • Som en virvelvind i 8 knop.

Link to post

Kjøpte eit Biltema aggregat i august 2013, kjøpte det for bruk i naustet til lys når eg ordner med fiskeredskaper og slikt.

Aggregatet er nesten umulig å få start på, av den grunn er det nesten ikkje brukt. Skal levere det tilbake på Biltema i nermaste framtid. Aggregatet kosta 2999.- skal eg kjøpe eit Honda så ligg prisen på 8900.- for tilsvarande.

Har tenkt på eit Kipor men er det betre enn Biltema sitt?

Link to post

Kjøpte eit Biltema aggregat i august 2013, kjøpte det for bruk i naustet til lys når eg ordner med fiskeredskaper og slikt.

Aggregatet er nesten umulig å få start på, av den grunn er det nesten ikkje brukt..

Har tenkt på eit Kipor men er det betre enn Biltema sitt?

Kipor'n min starter på andre tredje draget om det ikke er for kaldt. Ved -5 eller kaldere er det nærmest umulig å få i gang.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post

Kjøpte eit Biltema aggregat i august 2013, kjøpte det for bruk i naustet til lys når eg ordner med fiskeredskaper og slikt.

Aggregatet er nesten umulig å få start på, av den grunn er det nesten ikkje brukt. Skal levere det tilbake på Biltema

Fulgte det ikkje noko starttips i manualen ?

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post

Høres ikke usannsynlig ut Julie III.

 

Normalt ikke behov for aggregatet på vinteren.

Var en gang for ett par vintre siden (10-15 blå grader) Kul umulig å få start.

Det står lagret i ett skap oppe på flybridge.

Forsøkte i 10 -15 minutter uten at det startet.

Bærte det ned i salongen, lot det stå der en halvtimes tid. Dro en gang i snora og det var i gang

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post

I min søken på å få kompressoren til å starte vinterstid, kom jeg over flere årsaker/løsninger. Oljebytte fungerte for meg..

Men var ganske mange som kjøpte de kabelbaserte frostvaktene på Biltema/CO og tvinnet denne rundt sylinder for å holde lunk på olja.

Noe så enkelt som kondensfjerner var også løsningen for mange med bensindrevne, da forgasseren kan fryse...

Link to post

Det var ikkje rare brukarveiledning som var med Biltema aggregatet, har vert vanskeleg å starte frå børjan. Kan ikkje sjå at oljetype skal ha noko å sei for om motoren tenner eller ikkje. Får ein ordentleg omdreining ved å dra i snora så skal vel motoren starte, dersom alt er som det skal. Ein firtakt motor skal då vere grei å starte, det er nok ein feil på aggregatet mitt så Biltema skal få det tilbake.

Link to post

På mitt aggregat som jeg mener heter Sierra, har jeg funnet ut at jeg må åpne bensinkrana og vente 10-15 minutt før jeg starter. Pleier fungere greit det. Dette aggregatet har bensinkrane og av/på bryter på samme bryter, noe som jeg endret på fra det var nytt. Slik det var opprinnelig stod flottørkammeret fullt av bensin når jeg stoppet det, noe som resulterte i litt ekkel lukt i lasterommet jeg bruker å ha det. Derfor flyttet jeg av/på bryter på egen slik at jeg kunne stenge bensinkranen og la bensinen i flottørkammeret bli brukt opp istedenfor.

Link to post

Ein firtakt motor skal då vere grei å starte, det er nok ein feil på aggregatet mitt så Biltema skal få det tilbake.

 

Mitt Norgesaggregat var også tungstartet, slet ut flere startsnorer de første månedene. Så skiftet jeg tennplugg (kjøpte ny på Biltema), og alle startproblemer var som blåst. Gjorde også det samme på snøfreser som har vært litt treig å starte helt fra ny. Nok en suksess, lettstartet og med mye finere gange. Det ser ut til at disse kinamotorene blir levert med noen heller elendige tennplugger...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...