Thhaugland89 Startet 24.Februar.2014 Del på Facebook Startet 24.Februar.2014 Hei, har en sabb 2 h i båten min, lurer egentlig bare på hva jeg bør gjøre før den kommer på vannet i gjen, og må jeg skifte olje via peilepinnen. Finner ingen annen plass og fylle/ tappe. takk for svar Mvh T Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 25.Februar.2014 Del på Facebook Svart 25.Februar.2014 Peilepinnen er skrudd ned i en stor plugg, denne kan skrus ut for oljeskift. Ny olje og nye filtre, så burde du være klar for en ny sesong. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Roger jo Svart 25.Februar.2014 Del på Facebook Svart 25.Februar.2014 Manualer http://nettbutikk.sabb.no/Dokumenter/contentpg.aspx?zone=10&MenuNode=634988633108996250 Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Thhaugland89 Svart 25.Februar.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Februar.2014 Tusen takk, hadde jeg aldrig tenkt på. He he. Noen som vet hvor mye olje som skal på Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 25.Februar.2014 Del på Facebook Svart 25.Februar.2014 (redigert) Det står manualen, men prøv med 6, 5 l hvis du har skiftet filter. PS. Mulig jeg husker feil. Redigert 25.Februar.2014 av roger-jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Diesel248 Svart 25.Februar.2014 Del på Facebook Svart 25.Februar.2014 Hei. Det er 4 liter som skal på motoren. 4,5 liter ved olje og filterskift. :-D Sitér dette innlegget Norsk motorhistorie --> Still going strong Link to post
Thhaugland89 Svart 26.Februar.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Februar.2014 OK takk. Den Bolten som står mellom innsprøytningsdysene,. Er den til oljepåfylling? Sitér dette innlegget Link to post
Diesel248 Svart 26.Februar.2014 Del på Facebook Svart 26.Februar.2014 Nei, det er ein plugg til å sette temperatur følar i. Oljepåfyllinga er ved peilepinnen. Skru opp pluggen som peilepinnen er skrudd fast i. :-) Sitér dette innlegget Norsk motorhistorie --> Still going strong Link to post
hanto1 Svart 26.Februar.2014 Del på Facebook Svart 26.Februar.2014 Husk også olja i koplingen. o,5 L Sitér dette innlegget Link to post
Bodehode Svart 26.Februar.2014 Del på Facebook Svart 26.Februar.2014 (redigert) Jeg bruker en vakuumpumpe til å suge opp oljen gjennom peilepinnerøret, ingen demontering, enkelt og renslig. (Har ikke sabb, men VP, men burde fungere hos deg også) http://www.jula.no/oljeskiftpumpe-650213 Redigert 26.Februar.2014 av Bodehode (see edit history) Sitér dette innlegget Livet er for kort til å kjøre diesel Link to post
Thhaugland89 Svart 26.Februar.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Februar.2014 OK tusen takk for svar.. Vet dere hvordan jeg tapper av garolje, åpnet opp lokket til koblingen men klarte ikke og suge opp noe. Er det tomt da eller Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 26.Februar.2014 Del på Facebook Svart 26.Februar.2014 Fare for det ja. Det skal gå greit å suge opp olja i koplingshuset. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Diesel248 Svart 26.Februar.2014 Del på Facebook Svart 26.Februar.2014 Om det har vert smurt mykje grease i koblinga og omstyringa, kan oljen ha blitt ganske tykk. Men ein ser det lett når luka er av. Sitér dette innlegget Norsk motorhistorie --> Still going strong Link to post
haugi Svart 26.Februar.2014 Del på Facebook Svart 26.Februar.2014 Hadde en 10G for noen år siden, der pumpet man oljen ut ved at slo over en hendel nede på motoren på styrbord side tror jeg det var. Kjørte så motoren med med litt turtall og da kom oljen etterhvert, tror mesteparten kom ut. Det var en slange ferdigkoblet på motoren så det var meget enkelt. Måtte bare huske å stoppe motoren i tide, men hadde aldri problemer med det. Var litt nervøs første gangen jeg prøvde. Men om det eer dette systemet på din motor vet jeg ikke.:) Sitér dette innlegget Link to post
Thhaugland89 Svart 27.Februar.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Februar.2014 Okei. Problemet er at det ikke er noe olje og se, tok en slange under koblingen, og blåste, å det kom ingen bobler for og si det sån. Men hvis jeg startet motoren kom det litte grann opp etter veggen i motorrommet men ikke mer en et par dråper. Mvh T Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 27.Februar.2014 Del på Facebook Svart 27.Februar.2014 Suger pumpa luft, så er det tomt. Ikke verre enn det. Fyll på olje, og følg med på om oljenivået minker over tid. haugi: Det systemet der høres meget merkelig ut, i og med at G'en har plaskesmøring og derfor ikke trykk på olja. Sikker på at du husker rett? Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Mons Olav Svart 27.Februar.2014 Del på Facebook Svart 27.Februar.2014 Hei index,tror att haugi har rett.Det står beskrevet i manualen til denne altså 10g ,motorer med automatisk oljetømmesystem.Jeg har ikke sett dette på motorer, men det står som sagt beskrevet. Sitér dette innlegget Båt med fjernkontroll Link to post
index Svart 27.Februar.2014 Del på Facebook Svart 27.Februar.2014 Artig patent! Den har jeg aldri hørt om før. Vet ikke om jeg hadde turt å bruke den heller... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
haugi Svart 27.Februar.2014 Del på Facebook Svart 27.Februar.2014 Den funket som bare det hos meg, men måtte ha litt turtall på for å få gang på den, kjørte motoren til det ikke kom mer ut av slangen. Men som sagt, det var litt skummelt første gang jeg prøvde :) Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 27.Februar.2014 Del på Facebook Svart 27.Februar.2014 (redigert) Hei index,tror att haugi har rett.Det står beskrevet i manualen til denne altså 10g ,motorer med automatisk oljetømmesystem.Jeg har ikke sett dette på motorer, men det står som sagt beskrevet.I denne manualen står det etter som jeg kan 2 l med olje, kan være lurt og starte med det og peile nivået. Og etterfylle til rett nivå. Redigert 27.Februar.2014 av roger-jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
index Svart 27.Februar.2014 Del på Facebook Svart 27.Februar.2014 Men den manualen er jo for en G, en helt annen motor enn trådstarters 2H.... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.