Benji Svart 26.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 26.Februar.2014 Steinsvik skrev On 25.2.2014 at 21.03: Et spørsmål når vi først er inne på emnet. Jeg har fått noe som heter Sjøassistanse, tydeligvis via VHF-lisensen. Gratis første året, 220,-/år etter det. Det står at de dekker slep til nærmeste havn opp til kr 7500,-, egenandelen på den ordinære forsikringen opp til 3000,-, hjemreise inntil 5000,- og diverse annet. Betyr dette at man egentlig kan avslutte medlemskapet i RS og få eventuell assistanse gjennom RS dekt via Sjøassistanse? Sjøassistanse og VHF lisensen har ingen ting med hverandre og gjøre - har vært for noen år siden. VHF lisensen utstedes av Telenor Maritim Radio som driver den tjenesten i Norge. Du har trolig båten forsikret i Atlantica/Tryg og de gir rabatt på forsikringen om du har godkjent lisens. Sitér dette innlegget LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl Link to post
Guest Avmønstret# Svart 26.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 26.Februar.2014 Vel, jeg syns RS skulle fokusert kun på nød, bygge ut beredskapen kun med det som formål og intet annet slik at de blir best mulig til å redde liv og ikke noe annet. Jeg vil vite at absolutt alt er gjort for at de skal være best mulig på å redde liv, ha den beste beredskapen, ha kortest mulig reaksjonstid osv den dagen jeg trenger det. Hvorvidt de kan frakte diesel/reimer eller kappe tau driter jeg egentlig i, men jeg vil absolutt ikke at de driver med noe sånt den dagen båten min synker eller jeg får hjerteinfarkt ombord eller en unge har forsvunnet i sjøen. ------------ Så kunne noen andre overta markedet for assistanse. Båtredning kan noen andre drive med. Det er egentlig livredning jeg vil ha og betale for. Sitér dette innlegget Link to post
bliss X Svart 26.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 26.Februar.2014 Pinkvin skrev On 26.2.2014 at 6.47: Vel, jeg syns RS skulle fokusert kun på nød, bygge ut beredskapen kun med det som formål og intet annet slik at de blir best mulig til å redde liv og ikke noe annet. Har ikke tenkt å skrive noe om dette ut over at jeg fullstendig uenig med deg og håper aldri det blir slik du ønsker Sitér dette innlegget Link to post
Folk I Båt Svart 26.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 26.Februar.2014 (redigert) Tidligere kystvaktsjef Thorstein Myhre stilte lignende spørsmålstegn ang. dreininga fra å være selskapet for skibbrudnes redning til å bli dagens "serviceleverandør". Han spådde at Kystvakta etterhvert ville overta mye av funksjonene til RS. En spådom RS har gjort delvis til skamme ved å overta flere statlige funksjoner. Dog funksjoner som ikke er direkte relatert til redningssaken og som er å regne som ren forretningsdrift. I mellomtiden sliter Kystvakta med ressurssituasjonen og prioriteringer for å få gjort den jobben de burde gjøre. Det som var verdt å merke seg var at han fikk støtte fra flere av mannskapene på redningsskøytene innimellom den nedsablingen hans meninger ellers ble mottatt med. Redigert 26.Februar.2014 av Folk I Båt (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 26.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 26.Februar.2014 Hærregud for en tråd!! Jeg betaler RS medlemskap med glede, samt at jeg er med å støtte med jevnlige giroer utenfor også! Det koster ganske mye å drifte dette samt redningsskøytene. Redningsselskapet gjør en formidabel jobb både på sjøen og med forebyggende arbeid. Dem har reddet utrolig mange mennesker fra den visse død. For meg går sikkerheten aller aller først når jeg er ute på sjøen med familie og venner. jeg og sambo er også medlemmer i luftambulansen. VHF mobiltelefoner med direktelinkede apper er altid med. Vi har altid på vester under gange. For meg er det en trygghet å vite at Eirik Bye ligger i Kristiansund og Sundt Flyer 12-13nm unna båtplassen min i motsatt retning! Det er klart vi må betale å bidra lit for denne trygheten! et reimbrudd diselfilterproblem eller andre problemer med driftstans kan være alvorlig nok det!! ikke alle ferdes på blikkstille i indre Oslofjord. Jeg har selv vært med på å redde noen kjenninger i frisk vind med fare for å drive rett på skjær. Jeg er sikker på at alle som har fått hjelp av RS i saker enkelte her inne ser på som fillesaker har vært veldig glad og takknemmelige for å få hjelp. Jeg tror at utrykkingstiden på de fleste steder langs kysten er ganske kort relativt sett altså, fordi skøytene er jo plassert veldig strategisk til langs kjente og kjære strekk. Jeg ser i nyheter som inbefatter båtulykker her i Trøndelagsfylkene at det går ikke så mange minuttene før en av redningsskøytene er på plassen! forebygging ulykker og uønskede hendelser på sjøen er det du selv som enklest forebygger, og er uhellet ute er jeg glad for at jeg er medlem både av RS og Luftambulansen! Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Folk I Båt Svart 26.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 26.Februar.2014 (redigert) Det er fint for deg og organisasjonene du støtter gjennom dine medlemsskap det. Selv støtter jeg Leger Uten Grenser, førerhundsaken og Dyrebeskyttelsen. Ikke fordi jeg tror jeg vil få bruk for noen av organisasjonene og uten å klatre opp på en delvis medlemsbygget pidestall for å komme med nedsettende karakteristikker av dem som ikke prioriterer likedan som det jeg gjør. Jeg tror faktisk jeg ville evnet å forholdt meg saklig og lyttende til dem som hadde noe kritisk å si om noen av organisasjonene jeg har valgt å støtte. Av ren egeninterresse siden det er mine penger de får. Noe som ikke kjennetegner mange av dem som velger å gå inn i diskusjoner om RS. Uansett vil jeg nok ha noen forklaringsproblemer på dommens dag. I likhet med mange medlemmer av RS. Så noen snarvei til himmelen tror jeg ikke vi skal tro disse medlemsskapene og giroinnbetalingene er. Redigert 26.Februar.2014 av Folk I Båt (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 26.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 26.Februar.2014 (redigert) http://menon.no/upload/2013/05/06/menonrapport-44-2012-verdsetting-av-redningsselskapets-frivillige-innsats-final.pdf her er noen tall som jeg synes er veldig positive for Redningsselskapet.. dette er nok koket sammen av en del teoretikere, men likevel så er nok dette et ganske nært bilde av virkeligheten Alle instanser bedrifter og klubber har forbedringspotensial så klart! altid kan ting gjøres annerledes! Dere som har revelosjunerende måter å drive organisajoner på må gjerne komme med forslag og flagge dem! Engasjemet er veldig bra! Det er nok mange timer med evalueringer forslag og avstemminger før noe blir fattet i RS! Det er en jobb de tar på alvor og som utarbeides for å gjøre de fleste til lags! samtidig som økonomiske og praktiske elementer er beholdt! Folk i båt: om du tror at jeg opphøyer meg selv og tror jeg får en snarveg til himmelen pga mine medlemsskap til RS og luftambulansen, så får du bare tro det! som ironi ganske morsomt.. i fult alvor ikke morsomt i det heletatt! Redigert 26.Februar.2014 av -morten- (see edit history) Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
S/Y Emma Svart 26.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 26.Februar.2014 (redigert) Benji skrev On 26.2.2014 at 5.27: Sjøassistanse og VHF lisensen har ingen ting med hverandre og gjøre - har vært for noen år siden. VHF lisensen utstedes av Telenor Maritim Radio som driver den tjenesten i Norge. Du har trolig båten forsikret i Atlantica/Tryg og de gir rabatt på forsikringen om du har godkjent lisens. Der tar du nok feil. Både i brevet jeg fikk og på hjemmesidene til Sjøassistanse står det at det er et samarbeid mellom Telenor og Atlantica. http://www.atlantica.no/Om-oss/Nyhetslista/sjoassistanse-gir-deg-arskest-mulig-hjelp-pa-sjoen/ Sitat Telenor tilbyr ett års gratis Sjøassistanse til alle nye VHF-lisenstakere Båtforsikring har jeg hos Pantaenius. Tidligere hadde jeg den hos Sparebank1. Uansett virker det jo som en god deal å få redning/slep dekt inntil kr 7500,- for et årsgebyr på kr 220,- Redigert 26.Februar.2014 av Steinsvik (see edit history) Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
Benji Svart 26.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 26.Februar.2014 Steinsvik skrev On 26.2.2014 at 8.53: Der tar du nok feil. Både i brevet jeg fikk og på hjemmesidene til Sjøassistanse står det at det er et samarbeid mellom Telenor og Atlantica. http://www.atlantica.no/Om-oss/Nyhetslista/sjoassistanse-gir-deg-arskest-mulig-hjelp-pa-sjoen/ Båtforsikring har jeg hos Pantaenius. Tidligere hadde jeg den hos Sparebank1. Uansett virker det jo som en god deal å få redning/slep dekt inntil kr 7500,- for et årsgebyr på kr 220,- Siden du viser til er fra mai 2012. Leser du hva som står så sier den ingen ting om samarbeid, men den ber om at man skal kalle opp på VHF eller ringe 120. Det er noe alle kan gjøre. 120 er fellesnr for alle kystradiostasjoner i Norge, og kanal 16 er jo internasjonal, så de to er på ingen måte spesiell for Sjøassitanse. Med andre ord - ALLE får hjelp på 120, kanal 16. Sitér dette innlegget LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl Link to post
S/Y Emma Svart 26.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 26.Februar.2014 Jeg skal ta bilde av brevet når jeg kommer hjem, så kan du se selv. Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
kointa Svart 26.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 26.Februar.2014 Pinkvin skrev On 26.2.2014 at 6.47: Vel, jeg syns RS skulle fokusert kun på nød, bygge ut beredskapen kun med det som formål og intet annet slik at de blir best mulig til å redde liv og ikke noe annet. Jeg vil vite at absolutt alt er gjort for at de skal være best mulig på å redde liv, ha den beste beredskapen, ha kortest mulig reaksjonstid osv den dagen jeg trenger det. Hvorvidt de kan frakte diesel/reimer eller kappe tau driter jeg egentlig i, men jeg vil absolutt ikke at de driver med noe sånt den dagen båten min synker eller jeg får hjerteinfarkt ombord eller en unge har forsvunnet i sjøen. ------------ Så kunne noen andre overta markedet for assistanse. Båtredning kan noen andre drive med. Det er egentlig livredning jeg vil ha og betale for. så hva mener du RS skal gjøre mellom de alvorlige oppdragene ? Det er ikke hver dag båter er i nød, men RS er på vannet 24/7- og om de skulle fjerne tau fra en båtpropell som ligger trygt i havn, vil ikke dette gå utover beredskapen. Når det går skarp alarm så klarer faktisk mannskapet å prioritere Sitér dette innlegget Link to post
Benji Svart 26.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 26.Februar.2014 (redigert) Steinsvik skrev On 26.2.2014 at 9.08: Jeg skal ta bilde av brevet når jeg kommer hjem, så kan du se selv. Gjør gjerne det, men vær obs på at Telenor Maritim radio la ned produktet for noen år siden,og at det er Atlantica som har videreført det, uavhengig av Telenor maritim radio. Det de viser til er at du kan ringe 120, eller kalle opp på ch 16, og det gjelder for alle som ferdes på sjøen og trenger hjelp, samme hvor han er forsikret, eller ikke forsikret. 120 er IKKE et tlfnr som tilhører Sjøassistanse/Atlantica, det er til Kystradiostasjonene i Norge. Redigert 26.Februar.2014 av Benji (see edit history) Sitér dette innlegget LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl Link to post
S/Y Emma Svart 26.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 26.Februar.2014 (redigert) Nei, det er ikke Telenor som tilbyr forsikringsproduktet - men de har et samarbeid med Atlantica/Sjøassistanse. Atlantica sendte meg automatisk ett års gratis medlemskap da jeg tok VHF-lisens, og Atlantica forutsetter Telenor VHF-lisens for å gi god rabatt på Sjøassistanse. Telenor reklamerer også for dette på sine sider. Redigert 26.Februar.2014 av Steinsvik (see edit history) Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
Bitteliten Svart 26.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 26.Februar.2014 (redigert) Pinkvin skrev On 26.2.2014 at 6.47: Vel, jeg syns RS skulle fokusert kun på nød, bygge ut beredskapen kun med det som formål og intet annet slik at de blir best mulig til å redde liv og ikke noe annet. Jeg vil vite at absolutt alt er gjort for at de skal være best mulig på å redde liv, ha den beste beredskapen, ha kortest mulig reaksjonstid osv den dagen jeg trenger det. Hvorvidt de kan frakte diesel/reimer eller kappe tau driter jeg egentlig i, men jeg vil absolutt ikke at de driver med noe sånt den dagen båten min synker eller jeg får hjerteinfarkt ombord eller en unge har forsvunnet i sjøen. ------------ Så kunne noen andre overta markedet for assistanse. Båtredning kan noen andre drive med. Det er egentlig livredning jeg vil ha og betale for. Det er en politisk dimensjon ved det du skriver som ikke må glemmes. En slik tjeneste skal også finansieres, og det har staten så langt ikke vært villig til. Derfor har RS mange andre oppgaver der de utnytter sin ledige kapasitet. Jeg har forsøkt å forklare at serviceoppdrag fort kan bli nødoppdrag om de ikke løses raskt nok. Derfor tenker jeg at dagens løsning er en god kombinasjon. Den dagen du får hjerteinnfarkt kan det jo være at skøyta er i nærheten nettopp fordi de assisterer et medlem der du er. Og ikke på basen to timer unna. Da hurtigruta brant for to år siden var skøyta akkurat der ved en tilfeldighet. Og det gjorde evakueringen av de ombord en smule lettere . Og om det er skrevet over: serviceoppdrag blir nedpriorietert når annet viktigere oppdrag kommer. Å tro noe annet er i beste fall mot bedre viten Redigert 26.Februar.2014 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 26.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 26.Februar.2014 Ja, jeg har også fått inntrykk av at serviceoppdrag nedprioriteres ved viktigere oppdrag. Husker redningsskøyta hjalp en båtnabo i havna her for et par år siden, men så stakk de plutselig av i en rasende fart. De kom tilbake seinere for å fullføre jobben. Jeg tenker også at hvis mannskapet ombord kun skulle sitte i beredskap for en eventuell ulykke dag ut og dag inn ville det blitt en svært kjedelig jobb. Vi må ikke glemme at en stor del av mannskapene er frivillige. Tror ikke like mange hadde giddet være frivillige hvis de måtte sitte og spille Playstation mellom de viktige oppdragene. Hadde en god drøs med et par jeg kjenner av mannskapet ombord i skøyta "Ryfylke" sist vår. Slik jeg forsto dem var nettopp slikt "potlearbeid" som å bistå ved tau i propellen, skifte reimer og lufte dieselmotorer noe som gjør hverdagen mer spennende og utfordrende for de ombord (selv om det nok sikkert kan bli ganske leie hvis det blir mye av det samme). I tillegg er slikt arbeid med på å øke kompetansen til mannskapet, både gjennom øving og ved å lære av dem som har gjort slikt før. Dette medfører at flere båtfolk blir flinkere å ta sikkerhetsmessige tak ombord, både hos seg selv og hos andre. Så jeg også støtter fullt og helt ut at redningsskøytene får fortsette å ta serviceoppdrag. Betaler kontigenten med glede om dette kan være med å hindre at noen driver i land og ødelegger båten sin på grunn av tau i propellen eller lignende. Synes det er mye bedre å støtte Redningsselskapets forebyggende arbeid enn at alle skal bli straffet av forsikringsselskapene fordi premiene går til værs på grunn av mye "unødvendige" skader. Sitér dette innlegget Link to post
Folk I Båt Svart 26.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 26.Februar.2014 Mulig jeg har misforstått, men er ikke de som jobber på det som kalles redningsskøyter folk som er mønstra og som går på tariffhyre? M.a.o. De er i lønnet arbeide? Ja, jeg veit at RS har mindre båter som er bemanna med frivillige, men redningsskøytene er vel bemanna med folk som er på jobb? Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 26.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 26.Februar.2014 Stemmer det :-) Det er over 25 redningsskøyter langs kysten, og i tilleg er det nesten 20 korpsbåter som utelukkende driftes av frivillige. Korpsbåtene er mindre og utfører ikkje alle samme tjenestene, feks har de ikkje dykker. Skøytene er bemanna av ansatte. RS får løyvinger over statsbudskjett, men ikkje nok til full dekning langs kysten. Så ein stor takk til de frivillige på korpsbåtene som er med bare for gleden av å hjelpe, og kicket det gir. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Guest Avmønstret# Svart 26.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 26.Februar.2014 -morten- skrev On 26.2.2014 at 7.13: Hærregud for en tråd!! Jeg betaler RS medlemskap med glede, samt at jeg er med å støtte med jevnlige giroer utenfor også! Det koster ganske mye å drifte dette samt redningsskøytene. Redningsselskapet gjør en formidabel jobb både på sjøen og med forebyggende arbeid. Dem har reddet utrolig mange mennesker fra den visse død. Såvidt jeg kan lese har vel ingen betvilt at folken i RS sine båter gjør en formidabel jobb og at de er dyktige i det de gjør, syns du blander kortene her nå. Det handler jo ikke om jobben folk gjør på båtene, de gjør jobben de er satt til å gjøre. Og det er også andre deler av RS sitt arbeide som er veldig bra. Men det må være lov å drøfte det større bildet, og det må være lov å være uenig i hint og annet uten at en havner på "herregud" nivå. Om drift, oppgaver og organisering ikke blir kritisk drøftet så ville vel RS rekt rundt i Colin Archer skøyter fortsatt ;-) Og de ville i hvertfall ikke tilbudt assistanse til lystbåtfolket. Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 26.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 26.Februar.2014 full støtte til Hakkamann!! Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
-morten- Svart 26.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 26.Februar.2014 Hvordan synes du at drift og organisering skal være i et slik selskap da Pinkvin? Og hva er det som er dårlig slik de er organiserte nå? RS er ikke bare for oss lystseilere, men fiskeflåten yrkesflåten og alle rundt og langs hele den lange kysten vår! Noen enkel oppgave å forvalte dette finnes vel neppe. Ang. Hærregud utsagnet er det til dem som ikke vil være med å støtte organisasjoner som gjør det meste på frivillig basis! Er det sånn å forstå at den norske stat skal koste alt av uforutsette kostnader? Jeg synes det at når RS gjør en så fenomenal jobb med at våre samfunnskostnader reduseres med 1,3miliarder så går det jo an å støtte dem med et bittelite beløp! dette gjelder redding av liv Om staten skulle tatt over drifta ville kostnadene økt med 638mill i året Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Folk I Båt Svart 26.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 26.Februar.2014 (redigert) Vel. Nå er det flere offentlige og private selskaper som driver med berging langs kysten. Som regel trår de til ute til havs og i situasjoner der redningsskøytene kommer til kort. Bl.a. med hensyn til tonnasje og havområder som ei redningsskøyte ikke rår med. Man kan jo også dra en paralell til bilbergingsselskapene på land. De ligger tett som hagl langs vegnettet vårt, og driver tilsynelatende greit uten statsstøtte. Hvem har regnet på sparte samfunnskostnader? Er det en nøytral instans eller er det gjort av/på oppdrag av kontorene på Høvik? Man skulle tro at Redningsselskapets virksomhet ikke tåler noen som helst slags kritisk gjennomgang eller debatt om man skal dømme etter skyttergravsvirksomheten her inne. Riktig nok tålte RS ikke det for noen år siden, men de fleste trollene sprakk forhåpentligvis da noen satte lyset på dem. Både dem med tilhold på Høvik og enkelte kystbaroner. I dag tror jeg RS utmerket godt tåler både debatt og kritisk gjennomgang. Og det SKAL de tåle og det SKAL de bli utsatt for. All den tid dette er en organisasjon som drives via statsbudsjett og innsamlede midler. Så en debatt om fragmenteringen av organisasjonens virke kunne vært interessant. Likeledes prisnivået de har lagt seg på mht. de tjenestene de har påtatt seg etter at staten fant ut at den ikke skulle befatte seg med disse. Selv synes jeg at skillelinjene mellom en "idealistisk" organisasjon basert på innsamlede og statlige midler og et rent forretningsforetak begynner å bli temmelig diffuse. Jeg tenker da på småbåtregisteret, simulatortrening, diverse sikkerhetskurs etc. Ting som er reinhekla forretningsdrift. Og hva skedde egentlig med sikkerhetsopplæringen for fiskere? De gikk jo så flott ut med at de skulle drive kursing der fiskerne var. Slik som det foregikk med de tidligere fartøyene? Stemmer det at en fisker fra Henningsvær, Båtsfjord, Smøla eller Aure nå må til Stavern for å få det kurset som de tildligere kunne ta lokalt? Og er prisnivået på 13-14 000 kroner pluss opphold hos RS riktig med tanke på at de tidligere betalte 1500-2000 kroner for samme kurset? Før eller siden vil debatten om RS sin berettigelse i sin nåværende form bli tatt opp i større fora enn dette. Og det trenger ikke å føre noe dårlig med seg. Det har vi sett tidligere når fokuset har blitt satt på dette selskapet. Redigert 26.Februar.2014 av Folk I Båt (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 26.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 26.Februar.2014 Godt skrevet Folk i båt. Morten: Om jeg skulle være konkret så ville jeg sett for meg en deling av tjenestene i nød og assistanse. På samme måte som vi har på land. Vi har ambulanse/helikopter og så har vi de vanlige tauebilene som betjener de ikke kritiske og ikke-hastende sakene. For om du tenker på det så ville det vært rart om ambulansetjenesten og viking/falk/naf osv på land plutselig skulle slå seg i sammen og tilby alle tjenestene fra så og si samme plattform... Spesialisering er veien å gå. Slik det er nå vet en jo knapt hva/hvor penger og ressurser i RS går til. Jeg vil ikke at det skal være noen tvil om at hovedfokus for RS er nød, men dessverre så tror jeg mange nok er i tvil slik det driftes i dag. Så om du forstår meg riktig så vil jeg at RS skal være like mye tilgjengelig for folk som ikke får tau ut av propellen osv som i dag, men kanskje det skal være andre båter, i andre farger, med en annen ordning ifht betaling/medlemskap osv? Om man gjør det slik så kan de som vil gi sin støtte til faktisk livberging og hjelp i faktisk nødssituasjoner støtte RS "avdeling nød", og de som i hovedsak trenger "vehihjelp" på sjøen kan støtte de, og de som vil begge deler, værsågod. Jeg er temmelig sikker på at det er noe å hente i forhold til sikkerheten om man spesialiserer. Jeg tror det er mulig å gi bedre trening i dødperioder enn å frakte diesel eller kutte tau fra propeller. Tvert i mot så tror jeg denne inntjeningen man har på assistanse kan stå i veien for god trening og opplæring på faktiske nødssituasjoner. Og det har vel aldri vært meningen at folk skal ligge på brakka og prompe mellom nødsituasjonene uansett.... Sitér dette innlegget Link to post
Benji Svart 26.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 26.Februar.2014 Om noen skulle være i tvil - og det kan virke slik på noen innlegg - om det skulle oppstå en nødssituasjon, så har det prioritet forran absoult alt annet. Så om de driver med ett slep, kapper ett tau etc etc, så avsluttes slikt arbeid umiddelbart. Det har skjedd mang en gang, og det vil skje igjen. Sitér dette innlegget LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl Link to post
Folk I Båt Svart 26.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 26.Februar.2014 De avslutter et slep umiddelbart? Sitér dette innlegget Link to post
Benji Svart 26.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 26.Februar.2014 Folk I Båt skrev On 26.2.2014 at 15.43: De avslutter et slep umiddelbart? De har mang en gang lagt fra seg ett slep der og da, ev tatt det inn til nærmeste brygge, eller også lagt slepet på dregg. Nød på sjøen går foran ALT. Sitér dette innlegget LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.