Jump to content

Hjelp på sjøen

Tallisman

Recommended Posts

De 845 kronene betaler jeg glatt :smiley: Redningsskøyta er som regel særdeles behjelpelige i veldig mange situasjoner, Har kjennskaper som har fått hjelp til tau i propell av dykkere, Hentet opp dregg og synketau til en uheldig kar som hadde glemt og feste tampen i ankervinsjen :smiley: , hjelp til motorstopp og mye mer. Syntes disse kronene gir en rimelig god forsikring på sjøen :yesnod:

Eier av 1978 Furuholmen 32 Fly.

Ternen sin Blogg: http://ternen.rashani.no/#home

Vet ikke hvor de ringer, aldri trengt assistanse. Var medlem av rs før jeg tegnet Forsikring i Atlantica. Røk en motorkobling. Ringte heller bror enn rs da jeg ikke syns rs burde holde på med slikt. Ikke rart det blir dyre medlemskap når folk bruker rs til alt svada som tau i propell, lufting av motor osv

Burde du sjekke opp, men anbefaler deg - og alle andre - som trenger hjelp å ringe 120.

At du ringer andre for å få hjelp i en slik situasjon synes jeg er godt tenkt, og rett tenkt. Du var ikke akutt i trøbbel, og skaffet hjelp selv, og på den måten så avlastet du skøytene, og de kom kan

Nå har vel RS sagt at det er dårlig sjømannsskap å kjøre

tom for drivstoff, slik at assistanse med dette som bakgrunn

må man dekke selv om man er medlem..

Ja det synes jeg de gjør rett i også.

skje raskere til en som VAR i trøbbel. Personlig likler jeg den tankegangen din.

LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl

Talisman, regner med at dette innlegget kun for å provosere, men et medlemskap i RS er jo frivillig, men dermed er det ikke sagt at du ikke får hjelp viss behovet er der. Forskjellen er bare at du må betale for den hjelpen du får. Medlemskapet dekker også alle de frivillige i sjøredningsselskapet som farer rundt å hjelper alle som har behov for det. De gjør dette av lidenskap, og masse av kontigenten går til å drive disse fartøyene, og besetningen på disse får IKKE lønn. Men uansett ønsker deg lykke til med et fint liv på sjøen uten å være medlem i RS.

Off glemte neste å si : Tulling

Talisman, regner med at dette innlegget kun for å provosere, men et medlemskap i RS er jo frivillig, men dermed er det ikke sagt at du ikke får hjelp viss behovet er der. Forskjellen er bare at du må betale for den hjelpen du får. Medlemskapet dekker også alle de frivillige i sjøredningsselskapet som farer rundt å hjelper alle som har behov for det. De gjør dette av lidenskap, og masse av kontigenten går til å drive disse fartøyene, og besetningen på disse får IKKE lønn. Men uansett ønsker deg lykke til med et fint liv på sjøen uten å være medlem i RS.

Off glemte neste å si : Tulling

Medlemsskap og økonomisk støtte til organisasjoner er en frivillig sak.

Av en eller annen grunn kan det tyde på at et medlemskap eller økonomisk støtte til RS opphøyer noen til en tilstand der de kan begynne å tildele mindre heldige karakteristikker til andre mennesker som har gjort andre valg. I denne tråden har vi allerede sett det to ganger på ganske få innlegg.

At støtte og medlemsskap kan sitte langt inne hos folk synes jeg ikke er så merkelig med tanke på historikken rundt selskapet. Det har vært mye rart med bruken av innsamlede midler, måten de håndterer småbåtregisteret på, merkelige "innsamlingsmetoder" etc. Alt grundig belyst i diverse tråder her inne.

Redigert av Folk I Båt (see edit history)

Ja, du får melde deg ut da, og håpe du aldri får bruk for dem. Så kan vi andre betale og være fornøyd med det. Medlemskapet i Redningsselskapet er den eneste regningen jeg betaler med glede. Dykking etter briller og dregger blir ikke nødvendigvis gratis uansett. http://www.redningsselskapet.no/bli-medlem/assistansepriser

Grunnen til at jeg personlig ikke ønsker å være støtte medlem er takket være programmet om de på TV. Når man ser båter ligge til bryggen å får hjelp pga tau i propellen å at de henter dregger som ikke var fast i båten. Syns ikke idioti skal bli sponset

Hvordan vet du at disse du her sikter til ikke måtte betale?

Man gjør jo ikke opp der og da, man får regning tilsendt for jobben en har fått utført.

Har meldt meg ut da jeg har dekket redning og idioti i forsikringen. Vi? Du og alle andre med båt er medlemmer?

Fiines vel ingen forsikringsselsakp som dekekr "idioti", ikke engang Atlantica.

LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl

I idioti legger jeg til tau i propell ved brygga, levering av reimer, hjelp til start i uthavn ved tømte battbanker, levering av drivstoff og hjelp til lufting osv. Hvordan jeg vet dette er at jeg har stilt spm personlig til folk som jobber i rs. Svaret var: tau i propellen når det ikke er fare for person eller materielle prioriteres ikke men dykkere ombord gjør nok flere hundre slike dykk spesielt i Oslofjorden uten at det koster noe. Kjekt å gjøre når man ennå har ledig tid

Er totalkunde hos RS.

Har hatt behov for hjelp/assistanse ved et par anledninger. En gang ved varmgang i motor på grunn av reim som røk utenfor Lindesnes. Den andre gangen ved grunnberøring og ødelagt propell på Koster. Ble hver gang møtt av svært hjelpsomme og service innstilte folk ombord i skøytene som gjorde alt for at problemene skulle bli løst på best mulig måte. Ble ved en av anledningene også tilbudt lån av verktøy, dersom jeg hadde behov for det.

Betaler kontigenten med glede!.

Det er jo den type assistanse man får tilbud om som medlem, slep til havn ved motortrøbbel, dykking og strømmangel. Det har vel heller ikkje vert forsøkt å holde skjult slik slik eg får inntrykk av at det antydes.

Det er servicetilbud RS leverer til båtfolk så lenge de ikkje er opptatt med redningsoppdrag fra HRS.

Hvordan man går videre med regninga til sitt forsikringsselskap, og hvordan egenandel i slike saker kjem ut i forhold til medlemsskap i RS hverken veit eller har eg tenkt å finne ut :smiley:

Nå øker RS tettheten med korpsbåter i landet, og da er det lettere for større deler av kysten å få valutta for medlemspengene :thumbsup:

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Tror det er greit å skille mellom totalmedlemskap som er et servicetilbud som koster 845 kr/ år og dekker visse spesifiserte tjenester og det RS gjør ifm redning. Redning har alltid prioritet. Så er det også slik at de som er på skøytene og Kystradioen vet at en situasjon som virker kontrollert fort kan bli ukontrollert. HRS anser RS for å være førstelinja i beredskap. De sender heller ut skøyta en gang for mye enn engang for lite. Er ikke få ganger vi har blitt oppringt av Tjøme og satt fart mot oppdrag for så å bli kansellert. Heller en gang for mye enn en gang for lite :-) om Totalmedlemsskap: dykking må dekkes av medlemmet til egen takst. Slep er maks tre timer fra avgang base til ankomst base for RS. De åra jeg var aktiv ombord på RS tenkte jeg alltid at så lenge vi var ledige var det bedre at vi assisterte en gang for mye enn en gang for lite.

Seilbåt med fremdriftsproblemer mitt i separasjonssone burde feks være grei skuring når det er fin vind, men når folka ombord ikke engang vet opp og ned på seila og det begynner å bli mørkt er det greit å slepe de til nærmeste havn og sørge for at de får hjelp i stedet for at de skal komme nærme Stena Saga feks.

Liten DC med fire voksne og tre barn som driver i samme leia. Nydelig vær, kl 12 lørdag formiddag. Er det assistanseoppdrag eller potensiell fare som må løses? Min vurdering da var at solgangsbrisen ville komme om en time og feie de på land. Da var det greit å få de unna.

Det mest overraskende her er vel at folk tror virkeligheten er som på TV. Jeg slutter ikke å la meg overraske over at et program som er lagd for underholdning anses som den hele og fulle sannhet :smiley:

Totalmedlemsskap er med på å finansiere beredskapen langs kysten. Tjenesten sikrer rimelig assistanse til medlemmene. Og den sikrer god dekning av skøyter langs hele kysten. Noe som er særlig viktig når det står om sekunder :smiley:

Redigert av Bitteliten (see edit history)

Et spørsmål når vi først er inne på emnet.

Jeg har fått noe som heter Sjøassistanse, tydeligvis via VHF-lisensen. Gratis første året, 220,-/år etter det.

Det står at de dekker slep til nærmeste havn opp til kr 7500,-, egenandelen på den ordinære forsikringen opp til 3000,-, hjemreise inntil 5000,- og diverse annet.

Betyr dette at man egentlig kan avslutte medlemskapet i RS og få eventuell assistanse gjennom RS dekt via Sjøassistanse?

Guest Avmønstret#

Jeg er kanskje både treig og teit men i utgangspunktet trodde jeg pengene jeg ga til RS i sin helhet skulle gå til å bygge ut redning for å hjelpe folk i faktisk nød på sjøen.

Etterhvert skjønte jeg jo at mesteparten de drev med var tull uten mål og mening i/rundt Oslofjorden.

Må innrømme at jeg ikke syns det er greit at pengene jeg betaler går til slikt. Det handler ikke om størrelsen på beløpet men jeg vil i utgangspunktet at pengene skal rettes slik at de blir best mulig på nød, ikke noe annet.

Om det betyr at det reker 100 båter rundt i Oslofjorden på fine sommerdager med tau i propellen, tom for diesel osv så gjerne for meg. Slikt burde noen andre bruke tid på, gjerne mot betaling eller gjennom medlemskap.

Har en følelse av at RS har blitt "for store" og rett og slett har måtte utvide sine gjøremål. De burde få fokuset tilbake på kjerneoppgavene sine. Tenk den dagen en dykker ikke rekker frem for å redde liv fordi man kappet tau fra en propell....

Men jeg er medlem, ser ikke noe åpenbart alternativ. Er jo mange som tar tran mens de holder seg for nesen :-)

Sikkerhetsopplæringa for fiskere som tidligere ble ivaretatt av to, etterhvert ett kursfartøy som gikk langs kysten og foresto kursinga der fiskerne holdt til er nå nedlagt og overtatt av RS, med unntak av en midlertidig ordning gjennom Tromsø Maritime Skole.

Om man skal tro de kursplanene som nå foreligger er hele greia endt opp som en overprisa vits lokalisert i fiskermetropolen Stavern. Til 13-14 000 kroner, pluss opphold.

Tidligere betalte fiskerne en egenandel på rundt 1500,- (gratis for ungdommer) og tok kursene lokalt og ofte tilrettelagt til sesongfiskeriene.

Sier ikke at alt er RS sin skyld, men jeg håper de holdt seg for nesa da de kom med tilbudet til han Stat.

Redigert av Folk I Båt (see edit history)

Er så enig med pinkvin som det går ann å få blitt. Å nei kjøper ikke alt man så på serien, men føler det har blitt sånn at folk driter i å ha med verktøy, ekstra reimer, filter, kniver samt sette seg inn i basicen rundt en motor fordi de rett å slett er medlem i rs. Knyter du ikke fast dreggen før du hiver den.. Ja da er det kanskje på tide å se over andre ting i båten og?

trodde faktisk de fleste forstod hva jobben til RS består av men som enkelte her på BP, kommenterer som idioti :diving::diving::pray::pray::pray: selv om en båt ligger ved kai kan den faktisk ha bruk for hjelp, RS er i beredskap 24/7, under beredskap spiser de, dusjer, driter, ser TV, spiller kort, vedlikeholder redningsutstyr, foretar funksjonstester av div. utstyr,

Og uten noe oppdrag bruker de tiden bl.a å være behjelpelig med hverdagsproblemer til båteiere, kanskje noen mener at de heller bare burde sitte på rekka å si at "dere er ikke i nød, og vi gidder ikke hjelpe dere"

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...