Ternen32 Svart 25.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 25.Februar.2014 De 845 kronene betaler jeg glatt Redningsskøyta er som regel særdeles behjelpelige i veldig mange situasjoner, Har kjennskaper som har fått hjelp til tau i propell av dykkere, Hentet opp dregg og synketau til en uheldig kar som hadde glemt og feste tampen i ankervinsjen , hjelp til motorstopp og mye mer. Syntes disse kronene gir en rimelig god forsikring på sjøen Sitér dette innlegget Eier av 1978 Furuholmen 32 Fly. Ternen sin Blogg: http://ternen.rashani.no/#home Link to post
Benji Svart 25.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 25.Februar.2014 Vet ikke hvor de ringer, aldri trengt assistanse. Var medlem av rs før jeg tegnet Forsikring i Atlantica. Røk en motorkobling. Ringte heller bror enn rs da jeg ikke syns rs burde holde på med slikt. Ikke rart det blir dyre medlemskap når folk bruker rs til alt svada som tau i propell, lufting av motor osv Burde du sjekke opp, men anbefaler deg - og alle andre - som trenger hjelp å ringe 120. At du ringer andre for å få hjelp i en slik situasjon synes jeg er godt tenkt, og rett tenkt. Du var ikke akutt i trøbbel, og skaffet hjelp selv, og på den måten så avlastet du skøytene, og de kom kan Nå har vel RS sagt at det er dårlig sjømannsskap å kjøre tom for drivstoff, slik at assistanse med dette som bakgrunn må man dekke selv om man er medlem.. Ja det synes jeg de gjør rett i også. skje raskere til en som VAR i trøbbel. Personlig likler jeg den tankegangen din. Sitér dette innlegget LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl Link to post
M/S AIOLOS Svart 25.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 25.Februar.2014 For meg er valget enkelt når jeg vet at jeg får hjelp til alt som kan gå galt i en båt langt fra land. Fikk regning i dag og betaler med stor glede mitt medlemskap til RS Sitér dette innlegget Link to post
Erica100 Svart 25.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 25.Februar.2014 Talisman, regner med at dette innlegget kun for å provosere, men et medlemskap i RS er jo frivillig, men dermed er det ikke sagt at du ikke får hjelp viss behovet er der. Forskjellen er bare at du må betale for den hjelpen du får. Medlemskapet dekker også alle de frivillige i sjøredningsselskapet som farer rundt å hjelper alle som har behov for det. De gjør dette av lidenskap, og masse av kontigenten går til å drive disse fartøyene, og besetningen på disse får IKKE lønn. Men uansett ønsker deg lykke til med et fint liv på sjøen uten å være medlem i RS. Off glemte neste å si : Tulling Sitér dette innlegget Link to post
GunR Svart 25.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 25.Februar.2014 Jeg er medlem i Norsk luftambulanse, men jeg blir nok reddet ned fra fjellet uansett om jeg er medlem eller ikke.. Ser på RS på samme måten. Men større sjanse til at jeg får brukt medlemskapet i RS. Er ikke farlig å gå på steingrunn på fjellet. Har også flere timer i båten enn på fjellet... Sitér dette innlegget Link to post
Folk I Båt Svart 25.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 25.Februar.2014 (redigert) Talisman, regner med at dette innlegget kun for å provosere, men et medlemskap i RS er jo frivillig, men dermed er det ikke sagt at du ikke får hjelp viss behovet er der. Forskjellen er bare at du må betale for den hjelpen du får. Medlemskapet dekker også alle de frivillige i sjøredningsselskapet som farer rundt å hjelper alle som har behov for det. De gjør dette av lidenskap, og masse av kontigenten går til å drive disse fartøyene, og besetningen på disse får IKKE lønn. Men uansett ønsker deg lykke til med et fint liv på sjøen uten å være medlem i RS. Off glemte neste å si : Tulling Medlemsskap og økonomisk støtte til organisasjoner er en frivillig sak. Av en eller annen grunn kan det tyde på at et medlemskap eller økonomisk støtte til RS opphøyer noen til en tilstand der de kan begynne å tildele mindre heldige karakteristikker til andre mennesker som har gjort andre valg. I denne tråden har vi allerede sett det to ganger på ganske få innlegg. At støtte og medlemsskap kan sitte langt inne hos folk synes jeg ikke er så merkelig med tanke på historikken rundt selskapet. Det har vært mye rart med bruken av innsamlede midler, måten de håndterer småbåtregisteret på, merkelige "innsamlingsmetoder" etc. Alt grundig belyst i diverse tråder her inne. Redigert 25.Februar.2014 av Folk I Båt (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
FM 8-12 Svart 25.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 25.Februar.2014 Grunnen til at jeg personlig ikke ønsker å være støtte medlem er takket være programmet om de på TV. Når man ser båter ligge til bryggen å får hjelp pga tau i propellen å at de henter dregger som ikke var fast i båten. Syns ikke idioti skal bli sponset Sitér dette innlegget Link to post
S/Y Emma Svart 25.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 25.Februar.2014 Ja, du får melde deg ut da, og håpe du aldri får bruk for dem. Så kan vi andre betale og være fornøyd med det. Medlemskapet i Redningsselskapet er den eneste regningen jeg betaler med glede. Dykking etter briller og dregger blir ikke nødvendigvis gratis uansett. http://www.redningsselskapet.no/bli-medlem/assistansepriser Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
FM 8-12 Svart 25.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 25.Februar.2014 Har meldt meg ut da jeg har dekket redning og idioti i forsikringen. Vi? Du og alle andre med båt er medlemmer? Sitér dette innlegget Link to post
Erica100 Svart 25.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 25.Februar.2014 Sier ikke det at RS sitt landsittende styre har vært den beste reklamen for RS generelt, men den jobben gutta på skøytene gjør er vel helt upåklagelig..... Sitér dette innlegget Link to post
Benji Svart 25.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 25.Februar.2014 Grunnen til at jeg personlig ikke ønsker å være støtte medlem er takket være programmet om de på TV. Når man ser båter ligge til bryggen å får hjelp pga tau i propellen å at de henter dregger som ikke var fast i båten. Syns ikke idioti skal bli sponset Hvordan vet du at disse du her sikter til ikke måtte betale? Man gjør jo ikke opp der og da, man får regning tilsendt for jobben en har fått utført. Har meldt meg ut da jeg har dekket redning og idioti i forsikringen. Vi? Du og alle andre med båt er medlemmer? Fiines vel ingen forsikringsselsakp som dekekr "idioti", ikke engang Atlantica. Sitér dette innlegget LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl Link to post
Svensk Svart 25.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 25.Februar.2014 Är du med i Norska RS så är det även gratis att få hjälp i Sverige och tvärt om för oss när vi kommer till Norge. Samma diskutioner här i Sverige. Tängk om jag inte behöver hjälp och har betalat?? Är det många som säger. Bara att svara, Grattis. Sitér dette innlegget Link to post
FM 8-12 Svart 25.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 25.Februar.2014 I idioti legger jeg til tau i propell ved brygga, levering av reimer, hjelp til start i uthavn ved tømte battbanker, levering av drivstoff og hjelp til lufting osv. Hvordan jeg vet dette er at jeg har stilt spm personlig til folk som jobber i rs. Svaret var: tau i propellen når det ikke er fare for person eller materielle prioriteres ikke men dykkere ombord gjør nok flere hundre slike dykk spesielt i Oslofjorden uten at det koster noe. Kjekt å gjøre når man ennå har ledig tid Sitér dette innlegget Link to post
POL Svart 25.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 25.Februar.2014 Er totalkunde hos RS. Har hatt behov for hjelp/assistanse ved et par anledninger. En gang ved varmgang i motor på grunn av reim som røk utenfor Lindesnes. Den andre gangen ved grunnberøring og ødelagt propell på Koster. Ble hver gang møtt av svært hjelpsomme og service innstilte folk ombord i skøytene som gjorde alt for at problemene skulle bli løst på best mulig måte. Ble ved en av anledningene også tilbudt lån av verktøy, dersom jeg hadde behov for det. Betaler kontigenten med glede!. Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 25.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 25.Februar.2014 Det er jo den type assistanse man får tilbud om som medlem, slep til havn ved motortrøbbel, dykking og strømmangel. Det har vel heller ikkje vert forsøkt å holde skjult slik slik eg får inntrykk av at det antydes. Det er servicetilbud RS leverer til båtfolk så lenge de ikkje er opptatt med redningsoppdrag fra HRS. Hvordan man går videre med regninga til sitt forsikringsselskap, og hvordan egenandel i slike saker kjem ut i forhold til medlemsskap i RS hverken veit eller har eg tenkt å finne ut Nå øker RS tettheten med korpsbåter i landet, og da er det lettere for større deler av kysten å få valutta for medlemspengene Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Tom Rør Svart 25.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 25.Februar.2014 Jeg kjørte på en stokk utenfor Svenner i 2010, og fikk da assistanse av RS. Da var jeg glad for at jeg hadde betalt den slanten det koster å være medlem. Fikk slep og dykker, samt at de tok meg til det beste verkstedet i distriktet. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 25.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 25.Februar.2014 (redigert) Tror det er greit å skille mellom totalmedlemskap som er et servicetilbud som koster 845 kr/ år og dekker visse spesifiserte tjenester og det RS gjør ifm redning. Redning har alltid prioritet. Så er det også slik at de som er på skøytene og Kystradioen vet at en situasjon som virker kontrollert fort kan bli ukontrollert. HRS anser RS for å være førstelinja i beredskap. De sender heller ut skøyta en gang for mye enn engang for lite. Er ikke få ganger vi har blitt oppringt av Tjøme og satt fart mot oppdrag for så å bli kansellert. Heller en gang for mye enn en gang for lite :-) om Totalmedlemsskap: dykking må dekkes av medlemmet til egen takst. Slep er maks tre timer fra avgang base til ankomst base for RS. De åra jeg var aktiv ombord på RS tenkte jeg alltid at så lenge vi var ledige var det bedre at vi assisterte en gang for mye enn en gang for lite. Seilbåt med fremdriftsproblemer mitt i separasjonssone burde feks være grei skuring når det er fin vind, men når folka ombord ikke engang vet opp og ned på seila og det begynner å bli mørkt er det greit å slepe de til nærmeste havn og sørge for at de får hjelp i stedet for at de skal komme nærme Stena Saga feks. Liten DC med fire voksne og tre barn som driver i samme leia. Nydelig vær, kl 12 lørdag formiddag. Er det assistanseoppdrag eller potensiell fare som må løses? Min vurdering da var at solgangsbrisen ville komme om en time og feie de på land. Da var det greit å få de unna. Det mest overraskende her er vel at folk tror virkeligheten er som på TV. Jeg slutter ikke å la meg overraske over at et program som er lagd for underholdning anses som den hele og fulle sannhet Totalmedlemsskap er med på å finansiere beredskapen langs kysten. Tjenesten sikrer rimelig assistanse til medlemmene. Og den sikrer god dekning av skøyter langs hele kysten. Noe som er særlig viktig når det står om sekunder Redigert 25.Februar.2014 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
S/Y Emma Svart 25.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 25.Februar.2014 Et spørsmål når vi først er inne på emnet. Jeg har fått noe som heter Sjøassistanse, tydeligvis via VHF-lisensen. Gratis første året, 220,-/år etter det. Det står at de dekker slep til nærmeste havn opp til kr 7500,-, egenandelen på den ordinære forsikringen opp til 3000,-, hjemreise inntil 5000,- og diverse annet. Betyr dette at man egentlig kan avslutte medlemskapet i RS og få eventuell assistanse gjennom RS dekt via Sjøassistanse? Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
Guest Avmønstret# Svart 25.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 25.Februar.2014 Jeg er kanskje både treig og teit men i utgangspunktet trodde jeg pengene jeg ga til RS i sin helhet skulle gå til å bygge ut redning for å hjelpe folk i faktisk nød på sjøen. Etterhvert skjønte jeg jo at mesteparten de drev med var tull uten mål og mening i/rundt Oslofjorden. Må innrømme at jeg ikke syns det er greit at pengene jeg betaler går til slikt. Det handler ikke om størrelsen på beløpet men jeg vil i utgangspunktet at pengene skal rettes slik at de blir best mulig på nød, ikke noe annet. Om det betyr at det reker 100 båter rundt i Oslofjorden på fine sommerdager med tau i propellen, tom for diesel osv så gjerne for meg. Slikt burde noen andre bruke tid på, gjerne mot betaling eller gjennom medlemskap. Har en følelse av at RS har blitt "for store" og rett og slett har måtte utvide sine gjøremål. De burde få fokuset tilbake på kjerneoppgavene sine. Tenk den dagen en dykker ikke rekker frem for å redde liv fordi man kappet tau fra en propell.... Men jeg er medlem, ser ikke noe åpenbart alternativ. Er jo mange som tar tran mens de holder seg for nesen :-) Sitér dette innlegget Link to post
Tom Rør Svart 25.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 25.Februar.2014 Gå inn på nettet, å se hvor mange fiskere og andre sjøfarende Redningsselskapet redder i løpet av et år. Jeg antar at det ikke er brorparten av ressursene som går til å plukke opp briller i Oslofjorden. Sitér dette innlegget Link to post
bliss X Svart 25.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 25.Februar.2014 Å være medlem er for meg like selvfølgelig som å fylle benisn. Har aldri vurdert fordeler/ulemper osv opp mot medlemskap. Noen ting bare er sånn og RS er en av dem. Har vært medlem i mange år. Sitér dette innlegget Link to post
Folk I Båt Svart 25.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 25.Februar.2014 (redigert) Sikkerhetsopplæringa for fiskere som tidligere ble ivaretatt av to, etterhvert ett kursfartøy som gikk langs kysten og foresto kursinga der fiskerne holdt til er nå nedlagt og overtatt av RS, med unntak av en midlertidig ordning gjennom Tromsø Maritime Skole. Om man skal tro de kursplanene som nå foreligger er hele greia endt opp som en overprisa vits lokalisert i fiskermetropolen Stavern. Til 13-14 000 kroner, pluss opphold. Tidligere betalte fiskerne en egenandel på rundt 1500,- (gratis for ungdommer) og tok kursene lokalt og ofte tilrettelagt til sesongfiskeriene. Sier ikke at alt er RS sin skyld, men jeg håper de holdt seg for nesa da de kom med tilbudet til han Stat. Redigert 25.Februar.2014 av Folk I Båt (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
FM 8-12 Svart 25.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 25.Februar.2014 Er så enig med pinkvin som det går ann å få blitt. Å nei kjøper ikke alt man så på serien, men føler det har blitt sånn at folk driter i å ha med verktøy, ekstra reimer, filter, kniver samt sette seg inn i basicen rundt en motor fordi de rett å slett er medlem i rs. Knyter du ikke fast dreggen før du hiver den.. Ja da er det kanskje på tide å se over andre ting i båten og? Sitér dette innlegget Link to post
kointa Svart 25.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 25.Februar.2014 trodde faktisk de fleste forstod hva jobben til RS består av men som enkelte her på BP, kommenterer som idioti selv om en båt ligger ved kai kan den faktisk ha bruk for hjelp, RS er i beredskap 24/7, under beredskap spiser de, dusjer, driter, ser TV, spiller kort, vedlikeholder redningsutstyr, foretar funksjonstester av div. utstyr, Og uten noe oppdrag bruker de tiden bl.a å være behjelpelig med hverdagsproblemer til båteiere, kanskje noen mener at de heller bare burde sitte på rekka å si at "dere er ikke i nød, og vi gidder ikke hjelpe dere" Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 25.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 25.Februar.2014 Har vart medlem så lenge jeg kan huske............... mest for å støtte foreningen, som ligger i beredskap 365 dager i året for å redde liv til sjøss !! ev. assistanse er noe jeg får på kjøpet Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.