Bodehode Startet 25.Februar.2014 Link til dette innlegget Startet 25.Februar.2014 Hei Har lest endel tråder her om slip og valg av rett propell. Ble derfor nysgjerrig på hvordan det stod til på min båt... Forbruk og ytelse er jeg egentlig tilfreds med, 7 knop 1l/nautisk mil (7l/t), 12 knop 1,7l/nautisk mil (20l/t) Tekniske data: Båt: Skilsø plattgatter 28 fot fra 1965 Motor: Volvo Penta AQ145 Gear: Volvo Penta MS3B utveksling 1,93:1 Propell: stemplet: linje 1: Volvo P 05 97 linje 2: OTE13L Hva betyr egentlig inn-stemplet data på propellen? Vil tro at 05 97 er når den er produsert og L er rotasjonsretning... Hvis jeg legger 13 som stigning i propellkalulatoren får jeg disse resultatene: rpm/knop/slip 1000/3,8/31,44 2100/8/31,27 3200/12/32,34 Jeg synes det er mye slip, men bruker jeg riktig data på stigning? Har prøvd å google OTE13L men finner ikke noe fornuftig på internettet... Har dere noe fornuftig om hvor jeg finner tekniske data på propellen min? Sitér dette innlegget Livet er for kort til å kjøre diesel Link to post
Bodehode Svart 26.Februar.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Februar.2014 Hmm liten respons her... Løfter tråden med litt bilder fra dagens lille propelljobb :-) Før bilde: Verktøy: Ferdig resultat: Det er noen småsår i propellen, men det får duge :-) Jager ikke akkurat toppfart... Sitér dette innlegget Livet er for kort til å kjøre diesel Link to post
Mix Svart 26.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 26.Februar.2014 Dimensjon pleier å være stemplet inn i bosset bak muttern og skiva. Sitér dette innlegget Link to post
Bodehode Svart 26.Februar.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Februar.2014 Takk for oppklarende svar. Jeg må vel bytte skive når jeg tar opp for å se? Så det venter jeg med til propellskifte er på budsjettet :-) Da får jeg også kontrollregnet slip og effektivitet på propellen. Sitér dette innlegget Livet er for kort til å kjøre diesel Link to post
Jens_P Svart 26.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 26.Februar.2014 Jeg hadde 25' båt med omtrent samme type skrog som din. Fant noen gamle data på den som viser ca 30% slipp på tomgang og omtrent 36% ved 10 knop Ser av datablad at max. turtall for AQ145 er oppgitt til 5.500. Med 13 tommer og ca 35% slipp bør det gi en max.fart på nær 20 knop for deg. Så min gjetning er at din propell er venstregående med 13 tommer stigning. Diameter ukjent. Radius kan du måle med tommestokk fra senter av aksling til ytterste punkt på propellblad. Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
Mix Svart 26.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 26.Februar.2014 Jeg må vel bytte skive når jeg tar opp for å se? Skiva/låseblekket bør nok byttes ja, koster ikke mange kronene. Fås hos f.eks Maritim. Etter hva jeg kan se er det en Eliche Radice E-13 modell du har, produsert for Volvo. Dim står da som jeg sa stemplet i bosset. Sitér dette innlegget Link to post
bermuda Svart 26.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 26.Februar.2014 Da har Jens_P feil, da 13 er diameter og stigning er ukjent? Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 26.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 26.Februar.2014 Eliche Radice E-13 er ett modellnavn,og har ingenting med diameter eller stigning å gjøre. Sitér dette innlegget Link to post
bermuda Svart 26.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 26.Februar.2014 Ok. Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 26.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 26.Februar.2014 http://sleipner.no/produkt/17815/radice-e-13-venstregaende/ Sitér dette innlegget Link to post
Bodehode Svart 26.Februar.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Februar.2014 (redigert) Nå fikk jeg blod på tann :-) Gikk ut å målte Propell radius 7,5 tommer, fra senter bolt til ytterst på propellvinge. I mitt hode blir dette en propell med diameter på 15 tommer. Når jeg måler hvor langt på tommestokken et propellblad flytter seg ved rotering får jeg ca 2,25 tommer propellen er grovt målt (2/9 propellvinge - 1/9 mellomrom)X3 Dette skulle tilsi en stiging på 10,125 tommer Etter tabellen til Sleipner.no (takk, Mix) leveres det propeller i 15x10 og 15x11 Må ta høyde for feilmåling så jeg regner med det er en av disse (fasit når mutter taes av) Ny tabell for slipp rpm/knop/slip15x10/slip15x11 1000/3,8/10,88/18,98 2100/8/10,65/18,77 3200/12/12,05/20,04 Etter hva jeg har lest meg opp på det fantastiske internettet er slipverdiene for 15x10 alt for gode til å være sann... Så min antakelse er at jeg har en 15x11 propell.... Men med tanke på hvor lavt forbruk jeg har (ref innlegg #1) kan det være en 15x10... Forbruk er målt med logg i GPS (Distanse) fra Valnes båthavn til Inndyr båthavn, ca 27Nm hver vei. full tank, Kjørte ned i 11-12knop, fylte tanken, hjem i 7-8knop, fylte tanken. Det er selvsagt noe feil i forbruksdata, siden jeg ikke hadde "riktig hastighet" inn og ut av havnene og fyllinggraden kan jo selvsagt variere noe... Jens_P Vet ikke topphastigheten på båten min, har ikke hatt den over 13,5 knop (GPS) Tror ikke maskinen er sterk nok til å ta den høyere en 14-15 knop (ren gjetning etter gasshendelens posisjon) Redigert 26.Februar.2014 av Bodehode (see edit history) Sitér dette innlegget Livet er for kort til å kjøre diesel Link to post
Jens_P Svart 26.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 26.Februar.2014 Jeg misforsto din slipp-tabell, leste det som målt. Så 13 i stigning kan passe. Jeg fikk max 12 knop på min med 55hk. Husker dessverre ikke størrelse på propell. Etter motorbytte fikk jeg beregnet ny propell ho Sleipner, og den var perfekt. Fant en gammel tråd om det å finne stigning. Ligger to linker der til hvordan måle og beregne stigning. https://baatplassen.no/i/topic/68552-hvordan-finne-ut-hvilken-stigning-propellen-har-ikke-merket/ (Jeg har ikke forsøkt meg på beregningene.) Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.