jontvedt Startet 25.Februar.2014 Link til dette innlegget Startet 25.Februar.2014 Hei, Jeg har en SmartCraft SC1000 system i båten som jeg ønsker å få GPS signal inn på for å kunne bruke GPS hastighetsmålingen i stedenfor pitot hastighetsmåleren fra motoren. SC1000 systemet har kun GPS signal inn og ikke NMEA 2000. Jeg har en Garmin GPSMAP 521 koblet på min NMEA 2000 nettverk og søker muligheten til enten å: 1) Få GPS signal ut av NMEA 2000 nettverket og bruke den til GPS IN ledningene på SC1000; eller 2) Få GPS signal ut fra min Garmin GPSMAP 521. Gode ideer taes i mot med takk ;-) Sitér dette innlegget Link to post
Ørjans Svart 27.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 27.Februar.2014 GPSMAP 521 sender ut nmea0183 på kabel: http://static.garmincdn.com/pumac/GPSMAP_400-500_Series_INST_EN.pdf Sitér dette innlegget Link to post
jontvedt Svart 27.Februar.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Februar.2014 Hei Ørjans, Du tar nok feil der ;-) Med refr til det dokumentet du sender link til står det på første side ("Chartplotter Functionality Matrix") at GPSMAP 521 sender/mottar NMEA 2000. Det må være 520 du har sett på og den sender kun på NMEA 0183. Har søkt litt de siste dagene og tror Mercury SmartCraft Gateway kan være løsningen. Har sendt et spm til Brunsvik for å få et svar men de har til vane å ikke svare på eposter så jeg har også sendt den til en forhandler. Gateway gjør at kartplotteren mottar NMEA 2000 info fra motoren men hvordan SC1000 instrumentene kommuniserer med dette finner jeg ikke mye svar på. Sitér dette innlegget Link to post
cruiser Svart 1.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 1.Mars.2014 Mulig jeg misforstår litt her, men står ikke tydelig på side 6 i installasjonsmanualen det linkes til over at dette går? Her vises vel Nmea 0183 tilkoplingene? Nmea 2000 blir noe helt annet med ferdige kabler. Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 1.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 1.Mars.2014 Eg trudde 521 hadde både 0183 og 2000. Inn på meny og trykk i vei så ser du. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Ørjans Svart 1.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 1.Mars.2014 Hei Ørjans, Du tar nok feil der ;-) Med refr til det dokumentet du sender link til står det på første side ("Chartplotter Functionality Matrix") at GPSMAP 521 sender/mottar NMEA 2000. Det må være 520 du har sett på og den sender kun på NMEA 0183. Har søkt litt de siste dagene og tror Mercury SmartCraft Gateway kan være løsningen. Har sendt et spm til Brunsvik for å få et svar men de har til vane å ikke svare på eposter så jeg har også sendt den til en forhandler. Gateway gjør at kartplotteren mottar NMEA 2000 info fra motoren men hvordan SC1000 instrumentene kommuniserer med dette finner jeg ikke mye svar på. Se en gang til :) Det står at samtlige modeller sender ut nmea0183, 521 sender i tillegg ut nmea2k. Sitér dette innlegget Link to post
jontvedt Svart 1.Mars.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Mars.2014 Hei, Takk for alle innleggene ;-) Muligens litt dårlig kommunikasjon fra min side, men saken gjelder ikke om Garmin GPSMAP 521 har NMEA 0183 eller NMEA 2000 input/output. Den tar begge formatene, men siden NMEA 0183 er et "eldre format" og noe mer "kresen" i hva og hvordan den kommuniserer nevnte jeg den ikke i min første innlegg. For meg er det NMEA 2000 nettverket plattformen som gjelder ;-) Saken gjelder Smarcraft SC1000 instrumentene og dens interface med en GPS, i mitt tilfelle en Garmin GPSMAP 521, f.eks via en gateway. Mercury lanserte i 02/2013 en Smartcraft Gateway: http://www.mercurymercruiser.com/mercury-mercruiser/en/news-and-events/News.aspx?id=21942 Med denne forstår jeg at om jeg kobler SC1000 systemet sammen på min NMEA 2000 nettverk med denne Mercury Smartcraft Gateway, vil jeg få Mercury/Smartcraft verdier blir dermed tilgjengelig på min Garmin GPSMAP 521, men spørsmålet er om den også kommuniserer tilbake til SmartCraft instrumentene og om den tar f.eks SOG hastighetsmåler data som ligger på NMEA 2000 nettverket (output fra GPS). Smartcraft brukes over en mengde plattformer/motorer og her har noen muligens noe erfaringer med å koble alt dette sammen via en annen type Gateway, Motor og GPS. Mercury (Brunsvik) Norge som selger Mercury Smartcraft Gateway har ikke en epost for kundehenvendelser og de 2 forhandlere som jeg har kontakter svarer ikke. Sitér dette innlegget Link to post
kakemann Svart 5.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 5.Mai.2020 Denne tråden er gammel, men jeg har lurt på det samme. Fant du ut av dette noen gang? Jeg har bestilt Smartcraft gateway samt all kabling og junction box. Får du sendt GPS hastighet fra gateway over på SC1000 hastighetsviseren? Sitér dette innlegget Link to post
John_Kr Svart 30.Mai.2024 Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2024 her må du ha en GPS antenne fra Mercury og koble denne i junktion box Sitér dette innlegget Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.