Jump to content

Snekketur Bergen-Sørlandet

Båtmann41

Recommended Posts

Planlegger å ta snekken (KB22 / SabbDiesel 10hk) til sørlandet i sommer og tar gjerne imot tips. Kaféer, sjøhus, severdigheter, diesel, butikker, nødhavner, uthavner og ellers ting å se underveis og gode tips. Hva er den beste leia?

Har tatt denne turen en gang før da med en 11knops marsjfart.

Denne turen skal gå i "dorgefart" og jeg har tenkt 4 uker tur-retur Bergen - Kragerø. Jeg vet båten er i knappeste laget men med marsjfart på 5 knop og rikelig med tid til fiske, friluftsliv og i verste fall værfast på de verste strekkene er tiltenkt.

Tips mottas med takk.

Edited by Båtmann41 (see edit history)

Planlegger å ta snekken (KB22 / SabbDiesel 10hk) til sørlandet i sommer og tar gjerne imot tips. Kaféer, sjøhus, severdigheter, diesel, butikker, nødhavner, uthavner og ellers ting å se underveis og gode tips. Hva er den beste leia?

Har tatt denne turen en gang før da med en 11knops marsjfart.

Denne turen skal gå i "dorgefart" og jeg har tenkt 4 uker tur-retur Bergen - Kragerø. Jeg vet båten er i knappeste laget men med marsjfart på 5 knop og rikelig med tid til fiske, friluftsliv og i verste fall værfast på de verste strekkene er tiltenkt.

Tips mottas med takk.

Turistkontorene på strekningen har en del brosjyrer, hvorav noen har kart og oversikt over severdigheter, butikker, bunkring etc langs ruten du har tenkt deg. Etter en telefonrunde vil du kunne få tilsendt noen slike brosjyrer, med mye nyttig informasjon. En slik oversikt vil være nyttig under planleggingen, men også under selve turen, f. eks. ved valg av alternativt overnattingssted.
Det kan være lurt å ha flere alternative ruter, da kan du velge den som passer best til vær og vind.

Med "dorgefart" får du jo også god tid til planlegging underveis.

Lykke til og god tur!

Bergen til Kragerø er ca. 300 Nm hvis du ikke drar innom for mange fristende steder som.. Hardanger, Ryfylke osv.

Med 5 knop vil du da bruke ca. 60 timer en vei fra Bergen til Kragerø.

To uker til rådighet en vei. Trekk fra 4 dager værfast og du har 10 dager igjen. Det vil si 6 timer kjøring hver dag i snitt. Stor forskjell med 11 knop og 5 knop marsjfart.

Overfart fra Tananger til Egersund vil ta deg ca. 7 timer uten særlig mulighet til å søke nødhavn underveis.

Jeg sier ikke dette for å være negativ til sommerturen din, men litt planlegging på et kart med dagsetapper osv. er en god start.

SailorBoy

Synes dette er spenstig! Og en spennende tur. Håper du deler med oss når du legger ut på tur til sommeren.

Jeg har gått turen noen ganger med 10-12 knops marsjfart og mulighet for 13-14 over kortere strekk. Selv det har vel tidvis vært utfordrende med vekslende vær og vind. Som Sailorboy påpeker så er Jæren en av de store utfordringene og her vil jeg (begge veier) råde deg til å starte i 4-5 tiden om morgenen på en dag med beskjeden vind i hekken. På veien nedover kan du jo gå til havner som Skudesneshavn og Kvitsøy (!), før du legger ut over Boknafjorden med kurs mot Egersund. Du har en mulig nødhavn i Sirevågs-området. Det er selvsagt også mulig å gå "langs land" fra Karmsundet og nedover til Tanager.

Fra Egersund og over Sira-grunnen er det jo også et visst strekk før du kommer til Lista. Både på nedover og tilbaketuren har du her fine havner både på Hidra (Kirkehamn og Rasvåg) og på Andabeløy. Liten trivelig nokså ny gjestehavn på Andabeløy.

Skulle det stå på over Lista kan du ta båttrekket over Listeid og unngå hele strekket. Koster 700 kr eller noe sånt, og er en flott opplevelse. Da får du også en fin ferskvannstur ned mot Farsund. Fungerer begge veier om det skulle bli behov. Sørg for å ha tlf.nr lagret og for hånden når du kommer sålangt.

Skal ikke gi så mange råd om Sørlandet; forsåvidt, men Spangereidkanalen gir deg jo mulighet for indre lei og du unngår Lindesnes. Du skal også være klar over at når du har passert den herlige Blindleia og kost deg langs Sørlandskysten, så kan det også stå på med vind og bølger på strekket mellom Hombursund og Arendal. Fra Arendal og østover er det jo stort sett indre lei med mange fantastiske uthavner. Husk å ta en tur opp Nidelven; gå så langt opp som mulig, legg deg på svai og nyt er herlig ferskvannsbad. :-)

mvh Bergen Dørk

Har mange ganger tenkt på å ta med Askeladden på henger til sørlandet.. Kristiansand Lillesand Arendal! Har henger og bil med 4x4 men mangler BE lappen.

En tur i 5 knop kommer til å bli lang helt fra Bergen, men sikkert en opplevelse. Har gått strekket flere ganger med MTB og 30knop. Har også gått Blindleia et par ganger med MTB.

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Hei, jeg har gjort en tur fra Kristiansand til Haugesund og Retur med min 23´snekke med 10 hk Sabb. Etter min vurdering er det ett problematisk strekk, og det er passeringa av Jæren. Jeg lå over en dag i Tananger på vei sørover, skulle ha gjerne ha venta en dag til, men kom meg velberga til Egersund. Problemet der er at det er en lang ubeskytta strekning der du ofte får både bølger som følger vinden som blåser, og gammel sjø som kommer inn fra Sørvest. Rådet mitt er å gi seg tid, slik at du er sikker samt ha med PC slik at du kan få værmelding både fra yr og DMI.

Det kan være tøft å gå rundt Lista og, men der kan med snekke ta trekket over Sigervold, og så har du spart 5 timer i åpen sjø. De som driver det, tror de het Liland, er veldig greie.

Jeg hadde i tillegg til de 10 hestene et kjøleproblem, slik at jeg ikke kunne gå mer enn 4 - 4, 5 knop før motoren ble for varm. Så jeg fikk se mye.

Når det er sagt så er det en kjempetur du planlegger, med masse fine steder å oppleve. Faktisk så mange at 4 uker omtrent bare er det du bør væreunderveis om du skal få med deg "10 på topp" underveis. Jeg er ikke så godt kjent nord av Bokn, men fra Egersund og til Kragerø er jeg ganske kjent, så du kan jo sende meg en IM om du vil ha noe mer beskjed om steder du bør innom/passe opp for.

Du får et minne for livet!

Det er jau ein mogleghet å dele opp turen med landtransport, lure veret litt og få betre tid til å utforske sørlandskysten, når du fyrst er der, f.eks. Bergen - Kristiansand med bilfrakt eller omvendt og du får frigjordt ca 220 NM /5 = 44 timar/8= 5 dagar til å slappe av/fiske kose seg besøke trivelege plassar. Bare eit forslag. Tananger -Mandal er for meg transportetappe, med fare for å tråkke nokon på tærne. 5 kn i forhold til 11 kn er STOR forskjell. Synest Egersund og Farsund alltid er triveleg å innom selfølgeleg. :seeya: Og eg er enig med ovanståande at dette er minne for livet og har stor smittefare for gjentagelse.

Edited by M/B Øyfjell (see edit history)

Westcruiser 37, Mørebas 7200 med BMW D530-VP290DP, Skibsplast 19 Family-ship med VP AQ151-290SP Totalmedlem RS

Diagnose: Erklært kronisk båtintressert.

du får en kjempe tur helt sikkert. har gått Kristiansand Stavanger noen ganger i 6 til 8 kn fart, det er drøyt mellom farsund og tananger så der ville jeg velge enten transport etappe en lang dag og ferdig med det, eller nyte turen og stoppe og overnatte. Forslagene i tråene over er veldig bra. Tar du trekket er det ikke mange åpne strekk igjen på sørlandet. god tur.

Artig tur du planlegger. Kysten er mye vakrere når du kan gå sakte innenfor alt av grunner og holmer hele veien istedenfor å fyke avgårde den raskeste og enkleste leia.

Du sparer endel hvis du har fint nok vær til å gå langs land innenfor Jærens rev. Kjedelig langt utpå der.

Har ikke peiling på økonomien din, men hvis den tillater det ville jeg vurdert å ta kanalene oppigjennom Telemark og fått en bil til å ta båten ned til vestlandet igjen. Da ville du fått en rundreise og i tillegg fått Kanalferie. God tur!

Mons

Kjem du oppover kanalen så bare ta kontakt med undertegna, om det trengs organisering eller gode (eller dårlege) råd.

Eg har ein av basane mine i Lårdal, Dalen er endestasjonen.

Lårdal Gjestebrygge

Kogg-2.jpg

10 gratis gjesteplasser. Ligger i Tokke kommune, ved Bandak/Telemarksvassdraget. Toalett, dusj, vaskemaskin, tørketrommel ved kommunal badestrand som ligger ved campingplass hvor det også er campinghytter, kafé og parkering. Gangavstand til badeplass, ferskvann, sjøsettingsrampe, søppelcontainer, toalett. Havneansvarlig - Geir Arild Djuve

Pos: B: N59 25.409 - L: E008 11.229 * Tlf.: 90 94 75 99 * Hjemmeside

Dalen, Lastein Båthavn

Kogg-2.jpg

40 gjesteplasser. Havnepris: kr. 50,-/ 80,- med strøm. Ligger i Tokke kommune. Dalen, innerst i kanalen. Dieselpumpe i havna. 500m til sentrum, Hotell Dalen, kaféer, butikker, camping. Mekanisk verksted 600 m. Fantastisk utsikt mot fjellheimen (1500 m høyde) ved innseiling til Dalen. Gangavstand til badeplass, minibank, buss, drivstoff, dusj, dagligvare, ferskvann, kafé, kiosk, kran/lift, lege, lekeplass, miljøstasjon, oljetømming, parkering, restaurant, septiktømming, sjøsettingsrampe, strøm, søppelcontainer, toalett, tørketrommel, vaskemaskin. Formann: Eivind Heldal.

Pos: B: N59 26.683 - L: E008 1.314 * Tlf.: 35 07 74 98 * Hjemmeside

Westcruiser 37, Mørebas 7200 med BMW D530-VP290DP, Skibsplast 19 Family-ship med VP AQ151-290SP Totalmedlem RS

Diagnose: Erklært kronisk båtintressert.

Takk for gode tips! Jeg vurderer kanskje å dra båten på land over Jæren. Er det noen som driver med denslags der nede? Får uansett se an været :-)