Jump to content

Noen med erfaringer med Bavaria Vision 44 konta Jeannneau DS 42

Kire

Recommended Posts

Snakker vi konvertering fra motorbåt til seilbåt? :)

Du får mønstre på som mannskap på båten i denne tråden.

https://baatplassen.no/i/topic/107098-min-foerste-seilbaat-seile-fra-droebak-til-tananger-jeanneau-so-42i/

Det er egentlig rart jeg har seilbåt. har seilt aktivt i min tid og er født i seilbåt for å si det sånn. Vi skal over til seilbåt, men når er ikke bestemt. Fruen får gjøre seg klar for å si det slik. Har fulgt den tråden og tenkt tanken. April er jeg på ferie i USA, så passer ikke

Uffda, hvordan utvikling er dette? :lol:

Marida, ja :pray: jeg har bedt lenge nå og fruen er snart modnet :lol: fruen liker seilbåt godt hun og har storkost seg de gangene vi har lånt mine foreldre sine, så tankene har vært der lenge de. Blir nok løsningen om en stund tenker jeg

Har Vision 44. Dette er en påkostet modell med blykjøl. Noe som er en stor fordel, i hvert fall om en skulle være uheldig :) I tillegg høy kjølvekt. Kjølen er ca 37% av vekten.Høy rigg, med lik balanse i forseil/storseil. Virker stiv .Båten har en bredde på 4.39 og meget komfortabel med salong og 2 egne stoler. Veldig god plass.

Synes båten båten er moderne for sin tid. Nå er jeg ikke objektiv, men uansett min mening.

Kommer tilbake med mer info.

Vi sees!

Har Vision 44. Dette er en påkostet modell med blykjøl. Noe som er en stor fordel, i hvert fall om en skulle være uheldig :) I tillegg høy kjølvekt. Kjølen er ca 37% av vekten.Høy rigg, med lik balanse i forseil/storseil. Virker stiv .Båten har en bredde på 4.39 og meget komfortabel med salong og 2 egne stoler. Veldig god plass.

Synes båten båten er moderne for sin tid. Nå er jeg ikke objektiv, men uansett min mening.

Kommer tilbake med mer info.

Liker den meget godt. Gjerne mere info

Vi har en Jeanneau 49 DS. Knallbra båt som har tatt oss raskt, sikkert og komfortabelt på vår 15000 mil lange langtur i fjor. Jeg har jobbet mye med Bavaria, spesielt vision når de kom og kjenner de minst like godt som min egen. I båten vår er det brukt endel mer påkostede løsninger og endel detaljer som er et hakk høyere. Båten vår hadde nypris i 2006 med utstyr på ca. 3,88 mil og oppgradert for et par hundre til etter det. Synes fortsatt båten har mange fine løsninger og bærer preg av å ha vært en kostbar, flott båt når den kom. :cool:

Når det gjelder 42 DS vs 44 Vision så holder jeg en knapp på vision. Ikke fordi jeg mener det er en bedre båt, men etter min mening føles 42 DS langt mindre innvendig . De leveres (såvidt jeg vet) kun med en stor akterlugar og idiotisk buesofa. Vi bor i båten og tilbringer mye tid ombord, og HATER BUESOFA! Umulig å sitte godt og gjør at salongen føles mindre. Synes forørig også at "barskapet" som ødelegger en flott sjøkøye på STB side i vision er utrolig upraktisk.. Vi brukte ikke lang tid på å slå fra oss 42 DS pga planløsningen, men det er selvsagt forskjellige individuelle meninger om dette. Mitt råd er å ta en titt ombord i begge båtene og se hvilken du trives best i. I 44 Vison er det kanskje alt "jalla"-treverket som ikke alle liker og litt enklere tekniske løsninger på det meste. Heve/senke muligheten på akterluka er noe forfærdelig hærk, men det er forholdsvis kurrant å improvisere til en annen løsning. Seilmessig og slikt tror jeg du vil merke lite forskjell. Det er forøvrig ikke drev på jeanneauen, noe jeg mener er en fordel, spesielt når båten har fått noen år på ryggen og faren for korrosjon hvis det dukker opp feil på el-anlegg ombord eller hos noen naboer :worry::worry::diving: Prismessig ligger de vel omtrent på det samme på bruktmarkedet? Se også på 45 Ds. Flott båt og mulig det kan være mulig å få en slik for en grei pris :pray:

er det kun disse to modellene som kan være aktuelle?.

Ikke bare disse 2 . Generelt ute etter tips og erfaringer.

Har en kanskje sær sak. Jeg skal ikke ha seilbåt, der relingslist er plassert slik at alle nedbørs render fordeler seg ca eksakt hver ca 10 cm bortover hele skutesiden. Vasker nok som det er i dag. Enkelte moderne nye båter har denne tåpelige løsningen på dette, som jeg kaller konstruksjonsfeil feil. Inger f.eks Bavaria båter har dette problemet, da de lenger seg ut bakerst

Vi har en 42 DS og er superfornøyd. Vi har ingen lekkasjer og har heller ikke hørt om andre 42 DS'er som har det, hverken i vinduer eller andre steder(rykter?). Vi trives også godt med buesofaen og skjønner ikke helt problemet til "Kaptein ØL" (for mye ØL?). Vi kikket på Vision og var veldig i tvil, men her fikk fruen bestemme og falt da ned på Jeanneau'en som etter også min mening er noen trinn opp når det gjelder design og interiør. Det eneste jeg kunne ønske meg er større lasteplass til sykler, jolle og alt man tar med seg på tur. Vi har 2 lugarsversjonen med en fantastisk akterlugar med seng på 2 x 2 meter. Nesten som et hotellrom :thumbsup: . Følg magefølelsen, du blir fornøyd uansett!

Lykke til!

Årets tur gikk til Danmark. Les blogg her, bla tilbake til 29. mai:

http://stjerneglimt.tumblr.com/

Vi har en Jeanneau 49 DS. Knallbra båt som har tatt oss raskt, sikkert og komfortabelt på vår 15000 mil lange langtur i fjor. Jeg har jobbet mye med Bavaria, spesielt vision når de kom og kjenner de minst like godt som min egen. I båten vår er det brukt endel mer påkostede løsninger og endel detaljer som er et hakk høyere. Båten vår hadde nypris i 2006 med utstyr på ca. 3,88 mil og oppgradert for et par hundre til etter det. Synes fortsatt båten har mange fine løsninger og bærer preg av å ha vært en kostbar, flott båt når den kom. :cool:

Når det gjelder 42 DS vs 44 Vision så holder jeg en knapp på vision. Ikke fordi jeg mener det er en bedre båt, men etter min mening føles 42 DS langt mindre innvendig . De leveres (såvidt jeg vet) kun med en stor akterlugar og idiotisk buesofa. Vi bor i båten og tilbringer mye tid ombord, og HATER BUESOFA! Umulig å sitte godt og gjør at salongen føles mindre. Synes forørig også at "barskapet" som ødelegger en flott sjøkøye på STB side i vision er utrolig upraktisk.. Vi brukte ikke lang tid på å slå fra oss 42 DS pga planløsningen, men det er selvsagt forskjellige individuelle meninger om dette. Mitt råd er å ta en titt ombord i begge båtene og se hvilken du trives best i. I 44 Vison er det kanskje alt "jalla"-treverket som ikke alle liker og litt enklere tekniske løsninger på det meste. Heve/senke muligheten på akterluka er noe forfærdelig hærk, men det er forholdsvis kurrant å improvisere til en annen løsning. Seilmessig og slikt tror jeg du vil merke lite forskjell. Det er forøvrig ikke drev på jeanneauen, noe jeg mener er en fordel, spesielt når båten har fått noen år på ryggen og faren for korrosjon hvis det dukker opp feil på el-anlegg ombord eller hos noen naboer :worry::worry::diving: Prismessig ligger de vel omtrent på det samme på bruktmarkedet? Se også på 45 Ds. Flott båt og mulig det kan være mulig å få en slik for en grei pris :pray:

Skulle til å nevne 45DS også! Hva med Hanse da

Har selv tett relingslist og er veldig glad for den fordelen det gir. Et tips fra med er å vurdere en båt som klarer seg med kryssfokk fremfor stor genoa (mye mer behagelig å seile). Forøvrig mener jeg at gode seilegenskaper er mye verdt. Her er en båt som bør vurderes:

http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=40144995&searchclickthrough=true

PS: selv har jeg aldri sett sjarmen med dekksalong så lenge man ikke får en innvendig styreposisjon som f.eks Regina, Luffe eller RM har.

Framtia på AIS

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

PS: selv har jeg aldri sett sjarmen med dekksalong så lenge man ikke får en innvendig styreposisjon som f.eks Regina, Luffe eller RM har.

Seilegenskaper er viktig, så hvis det er prioritet nr. 1 ville jeg sett på andre båter, men jeg regner med at det er totalbildet som teller for "Kire", når det er disse to båtene han først og fremst kikker på. Etter vår runde på leting etter båt, fant vi fort ut at vi ønsket oss en båt uten et snev av kjellerfølelse. DS'ene er veldig lyse og vi var aldri i tvil i vårt valg. Det er skrevet mye tøys om at man bare ser måker osv. men dette handler om lys inn og trivsel. En annen fordel med Jeanneau er at det står en Yanmar i maskinrommet.

Edited by Stjerneglimt (see edit history)

Årets tur gikk til Danmark. Les blogg her, bla tilbake til 29. mai:

http://stjerneglimt.tumblr.com/

For oss og ikke minst fruen er det disse 2 modellene det er fokus på. Det må være lyst og trivelig og god romfølelse. Selvfølgelig seile godt, men rullestor og rullegenua og eller selvslående er ønsker det er fokus på.

For oss vil det bli mye fokus på turseiling og kos. Ser DS leveres med stor seng bak, den liker mor, men går sikkert litt utover stuveplass. Ønsker oss også minst 55hk motor.

Plassmessig er Vision mye større. Design er subjektivt. Motor Volvo D2 er en Perkins/Shibota. Bombesikkert som en Yanmar. Har hatt 2 store Bav og 2 D2 motorer. Funker det. Men det gjør også Jeanneau. Nye Jeanneau med knekkspant som 439, 469 og Ds 44. Flotte båter.

Synes den tekniske delen som blykjøl , kraftigere rigg og større wincher er bedre på Vision. Vi snakker om seilføring 113 kvm Vision og rundt 85 kvm på DS 42. Masten er lengre frem på Vision slik at seilene er omtrent like store.

Begge er semi-dekkhusbåter med store vinduer. Nede i båten synes jeg Vision er mer praktisk.

Men se på de.

Vi sees!

Vi var i akkurat samme situasjon her i høst. Hadde egentlig bestemt oss for 42i etter å ha sett på både Jeanneau 39i/42i, Beneteau Oceanis, Hanse, Dufour 385 og et antall Bavaria 39/42/44 og til slutt 44 Vision. Når vi kom ned i Vision 44 fremsto denne som VELDIG mye større innvendig. Både bredden på 4,39 og høyden innvendig på 2,13 gjør at denne fremstår som utrolig romslig sammenlignet med alle de andre båtene vi hadde sett på. Samtidig er den nok litt enklere i finish som nevnt av andre i tråden her. Har ikke fått bodd i båten mer en hente-turen fra Grimstad til Oslo, men har tilbragt en god del tid i båten i vinter for diverse oppgraderinger og tilpassinger. Vi trives foreløpig veldig godt med båten. Helt optimalt hadde det vært om den hadde hatt akterenden til 42i, da jeg forsåvidt er enig med det som nevnes med luken akter. Fremstår som litt klønete, men på den annen side gir løsningen veldig god plass inne/oppi båten.

Lykke til med jakten :thumbsup:

Hva slags båt er dette smykket her? Var bare så legger synes jeg. Litt det jeg liker, men sikkert for stor.bilde

Det er en Bestewind 50 (for min del kalt "den nesten uoppnåelige drømmebåten" :lol:) Den er på 14,96m, så man trenger ikke D5L-lappen for å gå med den. Kommer fra et verft som i utgangspunktet har spesialisert seg på større havgående aluminiumsbåter, men Bestewind 50 er i glassfiber. Er visstnok en båt utviklet av seilere med lang erfaring som vet hvor skoen trykker. En klassisk og stilfull, men likevel moderne båt :smiley: Edited by Hakkannen (see edit history)

Har sett litt på den eldre DS43`n ja og det er også meget flott båt. Lå ved siden av en strøkent eksemplar i Arendal i sommer.

Bestewind 50`n regnet jeg med som uoppnåelig, men du verden for en lekker sak.

Har selv tett relingslist og er veldig glad for den fordelen det gir. Et tips fra med er å vurdere en båt som klarer seg med kryssfokk fremfor stor genoa (mye mer behagelig å seile). Forøvrig mener jeg at gode seilegenskaper er mye verdt. Her er en båt som bør vurderes:

http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=40144995&searchclickthrough=true

Veldig flott båt dette, men med den relingslista som ligger litt inn på buet dekkovergang er slik jeg sa: sorte sørgerender etter hvert eneste regnvær. Det er flere andre som har slik løsning også. Jeg som er allergisk mot nedbørs render må styre klar dette, ellers er den tilsalgs dagen etter. Vasker mer enn nok slik det er i dag!

Bare komme med flere tips