Kire Svart 28.Februar.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Februar.2014 Synes disse også er herlige båter. Stort da, men skulle dette løse seg på sikt, så må det være mellom 40 til 49 fot. Blir stort på land da, men tanken er at det er meget bra her i Skiens elven, der også min far ligger. Han ligger ute hvert år, men er oppe annet hvert år i 2-3 uker for tørk og stoffing. Dykker ellers for vask hver vår. Jeg mener slike båter har det bedre slik: Synspunkter! http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=46773355&folderId=2097704 http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=46162741&folderId=2097704 Å her har vi en som vil over til motorbåt. Skjønne det den som kan?! http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=45930033&folderId=2097704 Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 28.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 28.Februar.2014 Jeg liker Jeanneauen klart best av disse. Men 49 fot er stor båt. Det vil du merke når seil skal av og på, og ikke minst når vedlikeholdskostnadene skal dekkes. Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Kire Svart 28.Februar.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Februar.2014 Framtia skrev On 28.2.2014 at 9.04: Jeg liker Jeanneauen klart best av disse. Men 49 fot er stor båt. Det vil du merke når seil skal av og på, og ikke minst når vedlikeholdskostnadene skal dekkes. Absolutt enig med deg der, blir svære kluter å hanskes med, men den er bare lekker. Den optimale størrelsen er rundt de jeg forespør om. Levelige på størrelse og i handtering og ikke minst på båtplassen vår Sitér dette innlegget Link to post
baatsman Svart 28.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 28.Februar.2014 Tror ikke seilarealet er så mye større på Jeanneau 49 en Vision 44. Og det fikser jeg. Har vært og sjekket ut Jeanneau 469, men foreløpig fått NEI av kona. Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
Framtia Svart 28.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 28.Februar.2014 prisen var forøvrig lav synes jeg, er de virkelig ikke mer verdt i bruktmarkedet? En så stor båt er jo en drøm som ferie/hyttebåt. Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Kaftein ØL Svart 28.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 28.Februar.2014 I praksis spiller størrelsen på båten ingen verdens ting når det gjelder seilhåndtering og slikt. Det som er avgjørende er hvordan det er lagt opp. Jeg og madamen seilte over 12000 mil alene med vår 49DS i fjor uten noe problem. De lengste distansene var vel ca. en uke i strekk. Madamen hadde svært begrenset seilerfaring før vi dro, men et godt seilsystem hvor alt ble styrt fra cockpit, el-vinsj, velfungerende rullestorseil og god autopilot gjorde det helt uproblematisk å håndtere båten alene til tross for størrelsen. En annen fordel med større båt er at det er mye roligere bevegelser ombord og milene slukes fort unna , men vedlikholdskostnadene er selvsagt litt høyere Sitér dette innlegget Link to post
baatsman Svart 28.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 28.Februar.2014 Prisene på Jeanneau 49 er veldig lave. Tror det har en sammenheng med å få tak i båtplasser. Ofte trenger du en 5.5 m eller 6 m bredde. Jeg har litt over 5 på vår Vision 44. Jeg hadde ikke vært redd for å kline til på en 49 eller større. Dette er båter som ikke bør krenge mer ca 15-17%. El. Winscher o.l. Gjør dette enklere. En venn seiler en Hanse 470 E alene i regattaer og den har 25.5 m mast. Den er krevende i forhold. I fjor var vi 5 store båter på tur midt i fellesferien uten vanskeligheter med å få plass. For oss som har en lang sesong setter vi pris på stor plass. For med alt av duppeditter vi ikke trenger :) stor båt er ikke rimelig. Men båtlivet er Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
Sun Flyer Svart 28.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 28.Februar.2014 baatsman skrev On 28.2.2014 at 18.52: En venn seiler en Hanse 470 E alene i regattaer og den har 25.5 m mast. Den er krevende i forhold. Samtidig sier det jo noe at han seiler den alene i regattaer? Jeanneau 49 er en veldig vellykket båt. Skulle jeg hatt halvbåt igjen, ville den vært høyt på listen. Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
Kire Svart 28.Februar.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Februar.2014 baatsman skrev On 28.2.2014 at 14.02: Tror ikke seilarealet er så mye større på Jeanneau 49 en Vision 44. Og det fikser jeg. Har vært og sjekket ut Jeanneau 469, men foreløpig fått NEI av kona. Googlet Jeanneau 469 nå og den er flott. Har de samme stilen i 40 eller 42 fot også Sitér dette innlegget Link to post
Kaftein ØL Svart 28.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 28.Februar.2014 Min erfaring etter flere år med forholdsvis stor båt er også at havnkostnadene ikke er så ille... vi er nemlig mye mer selvforsynte med det meste og ligger derfor mye mer i uthavn enn tidligere. På en vanlig 5-6 ukers sommerferie går det sjeldent mer enn en tusenlapp eller to i havneavgifter og vi slipper å stresse med å komme til havn tidlig for å få plass, bråkete, fulle naboer og alt det der... Største kostnaden ved båtholdet er utvilsomt verditapet, men kjøper man eldre båt så blir ikke det så illa. Enig at Jeanneau 49 er en flott båt! Praktisk at en også kan ta skilleveggene ut hvis man ønsker det og båten har flotte linjer.. Sitér dette innlegget Link to post
baatsman Svart 28.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 28.Februar.2014 469, 439,409 har den nye knekkspanten i skroget. DS 44,41 har den samme. Når det gjelder eldre båter, mener jeg Bavaria Vision er bedre. Årsaken til at jeg ikke liker den nye Vision er ikke utseende som jeg mener er best på Bavaria, men at du må gå igjennom dusjen for å komme til lugar 3. Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
Framtia Svart 28.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 28.Februar.2014 Jeg klarer ikke helt å være enig i at det håndteringsmessig ikke er så stor forskjell på f.eks 40 og 50 fot. Jeg har deltatt i noen one-star regattaer og stiller der i klasse med f.eks Jokerman, en X-50. Og jeg skal love at de kreftene som skal håndteres der er noe helt annet enn det jeg har ombord hos meg. Litt annerledes blir det jo utaskjærs, men med spinnaker og frisk bris er det mye power å holde kontroll på i en båt på 49 fot. Mitt storseil er ca 50 m2 og da jeg skulle ta av dette sist høst holdt jeg på å grine når jeg skulle pakke på dekk og så løfte det ned på brygga. Det betyr ikke at jeg ikke mener det er helt kurrant å kjøpe seg en 49 foter. Man får plenty plass, en båt som går fort og det er mer behagelig i litt sjø. Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
baatsman Svart 28.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 28.Februar.2014 Seilarealet på en Jeanneau 49 er 112 kvm. En Vision 44 113 kvm. Du snakker om en fullblods X50. Helt forskjellige typer båter. I en Vision 44 eller en Jeanneau 49 er ikke totalvekten det viktigste. Store forskjeller på dette. Heller ingen optimal seiling. Har seilt store regattaer med formål for øye og vinne en regatta hvor disse campingvognene ikke er med. Her trengs det kilo på siden. Det gjelder ikke nevnte båter. Kan ikke sammenlignes. Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
Framtia Svart 28.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 28.Februar.2014 (redigert) Storseilet på Jokerman er ca 75 m2, dvs 50% større enn mitt. En Jeanneau 509 har storseil på ca 60 m2. Det er tungt å håndtere om man er alene (jeg tenker da på rigging, ikke underveis). En kompis har en Bav 50 og vi har feriert mye sammen. Han synes ikke det er stas å seile kryss i skjærgården med kun genoa, men ellers var det ikke noe problem med størrelsen. Spesielt i gjestehavnene gikk det greit, da disse ofte setter av en del plasser til båter over 50 fot. Redigert 28.Februar.2014 av Framtia (see edit history) Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
baatsman Svart 1.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 1.Mars.2014 Rigging er tungt. Det er vi enige om. Kreves 2 stk. Har storseil på 57 og Genoa på 56. Skulle vært epex, det er ikke så tungt. Jeanneau 509, her tror jeg de fleste bruker selvslåer. Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
Kire Svart 31.Januar.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Januar.2015 Båten er solgt og da starter leting etter rette seilbåten. Bavaria Cruiser 42 er en av de mast interessante. Jeanneau 40.3 liker jeg også. Hva med den Feeling 39 som ligger på finn. Senkekjøl, litt artig. Snakket med han og han sa den var meget stiv og tålte mye Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 1.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 1.Februar.2015 (redigert) Feeling 39 har noe nær samme løsning på bunnen som forgjengeren Kelt 39. Dvs innvendig kjølkasse hvor kjølen kan dras helt opp, pluss doble ror. Kelt hadde metallbunn som den stod på, det har antagelig Feeling også. Dvs at du kan stå på bunnen, kjekt hvis du skal seile i områder med stor tidevannsforskjell. Og forsåvidt kjekt at du slipper opplagsutstyr utover noen klosser eller noe for å å få høyde nok til å jobbe med bunnen når båten står på land. Kelt 39 stikker 0,8 meter mener jeg å huske, kanskje noe tilsvarende for Feeling? Det kan jo være veldig kjekt. Fremtidig kanalferie er jo da plutselig mulig. Doble ror kommer på stadig flere båter nå og har jo sine fordeler. Mindre drag når du seiler kryss med ett "lite" ror som sitter dypt på ene siden. Mindre sjanse for å slippe roret generelt, men mangel på propellstrøm på roret krever baugtrøster ved havnemanøvre. -------- Har ikke vært i en Feeling selv men ut fra en tidligere tråd her så har jeg forstått at kvaliteten på interiør osv er av høy klasse. Det var en kar som hadde erfaring med Feeling vs Bavaria osv som charterbåt. De andre var nedslitte og hadde gjort sitt, Feelingen var fortsatt i god "form". -------- Ang. det å tåle mye. Kelt 39 sin kjøl veier bare noen hundre kilo. Vekta ligger i metallbunnen + tanker osv i bunnen. Vet ikke fordelingen av dette hos Feeling men tipper det er noe av det samme. Hvis været virkelig går amokk og en må gå med vinden så drar man kjølen delvis/helt opp og peiser avgårde. Da har man en båt som ikke "snubler i egen kjøl" og så lett kan bli lagt ned av sjøen. Redigert 1.Februar.2015 av Avmønstret# (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 1.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 1.Februar.2015 Jeg har en kompis som har en Feeling 39, og som har vært på langtur. En særdeles fin båt synes jeg, og jeg liker den mye bedre en de andre du nevner. Hans er ikke til salgs men jeg vil anbefale deg en prat med han for å få høre om fordeler og ulemper. Gi lyd, så sender jeg kontaktinfo på im. Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Kire Svart 1.Februar.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Februar.2015 Framtia skrev On 1.2.2015 at 7.58: Jeg har en kompis som har en Feeling 39, og som har vært på langtur. En særdeles fin båt synes jeg, og jeg liker den mye bedre en de andre du nevner. Hans er ikke til salgs men jeg vil anbefale deg en prat med han for å få høre om fordeler og ulemper. Gi lyd, så sender jeg kontaktinfo på im. Hei Svært gjerne kontaktinfo på IM Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.