Jump to content

Autopilot Garmin GHP 20 - erfaring ved bruk?

dennrick

Recommended Posts

Hei,

Har fått innstallert Autopilot fra Garmin (GHP 20) i båten, og dette er spesielt noe jeg har savnet på lange strekk. Den er koplet sammen med kartplotter 7012 fra Garmin der autopiloten da kan følge autoruter fra plotteren. Men kan også brukes selvstendig.

Er det noen som har erfaringer med denne (eller liknende) autopiloten og spesielt i f.eks 1-2 meter sjø? Har hatt forskjellige båttyper de 6 siste årene, og generelt syntes jeg at båtkjøring i medsjø når det blir slike bølger krever mye ratting - si i hastighet omkring 14-20 knop.

Vil livet som båtfører bli vesentlig forbedret med en Autopilot i slike forhold ? Vil den respondere raskt nok på sjøens påvirkning til å klare å holde båten noenlunde på kurs?

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Generelt i områder/forhold som krever mye ratting i medsjø vil autopilot funke relativt dårlig selv om intelligente autopiloter veksler mellom mye og lite pådrag. Kjenner ikke Garmin sin men har kjennskap til Simrad/AP & Raymarine. Særlig halvplanere kan være lumske ved autopilotbruk i medsjø.

Har autopilot Garmin GPH 10 med fjernkontroll i Westcruiser`n og den fungerar utmerket i både med og motsjø.

Vi gjekk frå Bømlo i vest rundt kysten til Son og tilbake til Langesund og opp kanalen i fjor, og kan ikkje få fullrost (copiloten). Vi var i Boknafjorden og gjekk utforbi Jærens rev når NRK sommaråpentbåten låg og plaska i Boknafjordbassenget, så været var vel ikkje akkurat på vår side kan ein sei :giggle: Vi hadde motsjø nedover Jæren, frå sida rundt Lindesnes og bakanfrå frå Ryvingen og austover.

Den skal etterkvart settast sammen med ein GPSMAP8500 Black Box også med fjernkontroll når økonomien tillet det :pray: . På den turen vart det klart for meg iallefall at det blir fjernkontroll på kartplottaren og slik som på Furunoradaren (Nav Net) og autopiloten. Då sit eg godt i førarstolen fastspent i sikkerhetsbelte med ein kaffekopp gjer mine disposisjonar derfrå, held utkikk og rett og slett kosar meg. (vart litt værre med fruen, ho hadde ikkje sikkerhetsbelte og måtte halde seg fast) :sailing:

Westcruiser 37, Mørebas 7200 med BMW D530-VP290DP, Skibsplast 19 Family-ship med VP AQ151-290SP Totalmedlem RS

Diagnose: Erklært kronisk båtintressert.

Monteringskostnadene vil nok variere frå båt til båt, eg for min del gjorde eg det sjølv. Eg brukte og pressa egne hydraulikkslangar samtidig som eg bytta ut alle dei gamle koblingane og slangane. Ville trudd ein slik jobb ville ha kosta alt ifrå 10-15 000 kr, det tek tross alt litt tid alt sammen + slangar og delar. Eit alternativ er å få det som kompisarbeid om ein har dei rette kontaktene.

Westcruiser 37, Mørebas 7200 med BMW D530-VP290DP, Skibsplast 19 Family-ship med VP AQ151-290SP Totalmedlem RS

Diagnose: Erklært kronisk båtintressert.

• 1 year later...

Eg brukte og pressa egne hydraulikkslangar samtidig som eg bytta ut alle dei gamle koblingane og slangane.

Planlegger installasjon av Garmin Autopilot GHP10 Reactor, og ser at jeg samtidig bør bytte ut en del gamle hydraulikkslanger og koplinger. Noen som vet hvor jeg får kjøpt kuplinger og utstyr til å krimpe slanger?

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Kjøpte utsyr på hydroscand, men ikke krympeutsyr men skruhylser. Funket helt grei i min båt. Skal du ha pressede koplinger så gjør de det i verkstedet/butikken,  bare lag liste på hva du trenger. De fleste slange/ hydr forhanlere kan hjelpe deg med dette.

OK. Da får jeg kjøpe skruhylser der hvor jeg må skjøte meg innpå eksisterende anlegg i båten. Der hvor jeg skal ha hele lengder med koplinger i begge ender kan jeg kjøpe ferdig etter tegning. Er skruhylsene like bra som krimping. Sikkert dyrere, men bortsett fra det?

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson