Jump to content

Eberspächer eller Webasto?


Endurance35

Recommended Posts

Hei båtfolk!

 

Er det noen som har erfaring med webasto eller ebersprächer til båt?

Kvalitet, effekt holdbarhet osv.

Plassering av termostat..

Har en 35" åpen båt med Cabin. Trenger derfor en kraftig brenner som klarer å

Holde varmen i hele båten, men er litt usikker på hvilket merke jeg skal gå for.

Har kun én referanse som mener eber er vesentlig bedre.

 

På forhånd takk for svar.

Link to post

Hohoho det må være den raskeste dieselvarmerendebatten hittil i år. - og det kan nok komme av at det nettopp har vært diskutert side opp og side ned her på forumet. Bla noen dager tilbake og du vil leste til øyet blir både sårt og vått.

Kjøp en av delene og du blir uansett tilfreds nok. :) det beste er å bare bestemme seg for noe. Det som gjør båten varm er nok heller kw varme.

Redigert av Eureka (see edit history)
Link to post

Hohoho det må være den raskeste dieselvarmerendebatten hittil i år. - og det kan nok komme av at det nettopp har vært diskutert side opp og side ned her på forumet. Bla noen dager tilbake og du vil leste til øyet blir både sårt og vått.

Kjøp en av delene og du blir uansett tilfreds nok. :) det beste er å bare bestemme seg for noe. Det som gjør båten varm er nok heller kw varme.

Ingen vits å diskutere opp og ned ;) Da blir man bare mer usikker.

Er helt ny her på forumet, så jeg har ikke lest meg opp så mye.

 

Har kontakter på Eber så får vesentlig bedre pris også, så da er ikke valget så vanskelig når det er flere gode

Erfaringer med Eber :)

Link to post

Har hatt 3 stk. Eber fra ny av og ville ikke valgt noe annet, nettopp pga. minimalt med problemer.

 

Man må ikke kjøpe for stor varmer, kjøp heller en som blir gående på høyere belastning og kjør gjerne varmeren opp på max effekt i 5-10 minutter før den stanses. Dette gir et godt grunnlag for problemfri drift.

 

Kjenner brukere som har hatt problemer med alle varianter og merker men lytt gjerne til råd fra servicepersonell om hvilke modeller man har best erfaringer med da ulike modellvarianter fra samme merke også kan ha ulik pålitelighet.

 

Som nevnt er jeg svært godt fornøyd med Eber og holder meg til dette merket men utelukker på ingen måte at andre kan ha de samme erfaringer med andre merker.

Link to post

Jeg har ikke hørt om at Eber D5 er fornyet i det siste. Hvis den ikke er det så har den vesentlig dårligere egenskaper enn D4 når det gjelder støy, styring og strømforbruk.

Vil helt klart råde til å velge D4.

Har selv to stk som har gått prikkfritt i 4 år.

 

Tidligere hadde jeg D5 fra 97 i 39 fot DC og denne var det heller ikke noe tull med ila de 9 årene vi hadde båten.

Link to post

Det er klart at feil bruk eller dårlig installasjon kan skade varmeren.

Men forsøk å finn noe data på kapasitet. Ikkje sjå utelukkende på kilowatt. Eg er berre på mobil nå, så eg kan ikkje google etter tester eller datablad. Men etter husken så trur eg D4 leverte meir kubikk med luft uten å ha særlig lavere dysetemperatur en andre merker i en containertest eg leste for nokre år siden.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post

Jeg har hatt 2 dieselvarmere og begge har jeg kjøpt ny og montert selv. Den ene var en Webasto og den andre en Eber. Begge var i området rundt 4kw. Jeg synes de var nesten påfallende like. Samme pumpe, lik utforming, og såvidt jeg kunne høre, mye det samme støybildet (2 forskjellige båter).

 

Hadde null problemer med noen av de, og hadde jeg ikke vist bedre hadde jeg trodd de kom fra samme samlebånd.

AndersH
Klavenes 1375 (selvbyggerbåt)

 

Link to post

Airtronic D5L(12V) har hatt noe problemer med koksing i glødesil. (Litt merkelig egentlig idet modellen før -D5LC- ikke hadde dette problem.) Elektronikk ble modifisert for et par år siden med økning av viftehastighet på middels og lav effekt. Dette hjalp litt på problemet, men med en liten mekanisk modifisering kan serviceintervallene på utskifting av glødesil tre-dobles. Kjøp varmer av en forhandler som kjenner til problemet og kan utføre denne modifisering før du monterer den i båten.

Redigert av I.M.S. (see edit history)
Link to post
  • 9 måneder senere...

Eber (D4) er driftssikker nok, men innsugsviften har en levetid på litt over 2.000 timer. Dvs. om du bor om bord om vinteren, må du regne med å skifte vifte hvert år. Brennkammeret i brenneren min måtte skiftes etter ca 10.000 timer. Glødepluggen på Eber er svært driftssikker i forhold til D5. Kanskje må du skifte glødegitter av og til.

Alt dette er fort gjort, men sett av noen tusenlapper i året til skifte av slitedeler.

Redigert av Steinsvik (see edit history)
Link to post

Har hatt webasto i 2 båter og er meget fornøyd med det.
Har hatt webasto i 6 Vogntog og er meget fornøyd med det.

hatt eber i ett vogntog og var flere ganger på verksted med det, da den kun blåste kaldt.

En kamerat har en eber i en scand baltic nå, den er på verksted nå pga det samme...

Men det er som alt annet, noen ganger har man flaks andre ganger ikke...

Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :)

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...