Kaptein Z Startet 26.Februar.2014 Del på Facebook Startet 26.Februar.2014 Jeg planlegger for tiden og gjøre om / rense opp i det elektriske anlegget i båten, og da dukker det naturligvis opp masse spørsmål. Tidligere har det vært kun en batteribank som har gått til både start og forbruk. i tillegg har det vært et eget batt. til baugpropell montert i front med altfor tynn ladekabel. Nå vil jeg ha en bank til start (2x120 Ah bly) disse har jeg fra før. En bank til forbruk min (2x140Ah amg) disse må handles. I tillegg vil jeg ha et eget batt. til baugpropell. Det blir et AGM på 100-140 Ah. Så på denne måten blir det vel egentlig tre separate banker, men jeg liker å se å det som to banker + et batt til baugpropell. Som hovedbryter har jeg plangagt Bep hovedstrøtavle (har ikke handlet enda, så vet ikke hvordan denne skal kobles) av denne typen: Under har jeg tegnet opp et koblingsskjema slik jeg ser for meg at det skal bli, men det er noen ting jeg er litt usikker på. 1. Ser det greit ut, eller er det noe som er galt? 2. Hvor skal ladeledning fra dynamo? Skal den til starter eller til Bep bryteren? Begge steder? 3. Hvor skal jeg hent lading til baugprp. batt.? Kan den kobles til bep bryteren, eller må den kobles rett til dynamo med eget voltsensetivt rele for å ungå konstant lading? Setter stor pris på på litt hjelp. Til info så er ingen av ledningen koblet sammen der de krysses på bildet. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.