godthaab- Startet 27.Februar.2014 Link til dette innlegget Startet 27.Februar.2014 Hei! Jeg ønsker å lufte noen tanker jeg har rundt legging av dekk med dere. Jeg skal legge dekk av kebonybehandlet lønn, som går for å være nokså likt teak. Derfor tar vi utgangspunkt i at dekket som legges er av teak. For dere som husker selvbygger nettsiden til "Njordforum" som nå er vekk, så la han 9mm teak staver i svart farga epoxy som også ble brukt til natemasse. Jeg vet ikke om han hadde tenkt til å behandle dekket i ettertid, men om han ville valgt å la det gråne, hvordan ville det gått med epoxy nater? Og sett at han hadde limt det i epoxy, og nata med noe mer elastisk, hadde det hatt så mye for seg? Det er tross alt vanskelig å unngå at epoxy ikke vil flyte litt opp mellom stavene og fylle opp bunn av natesporet når de blir lagt under press. Da er jo uansett stavene låst, uten særlig mulighet for bevegelse. Hva slags lim og natemasse bruker verft på nye båter? Jeg har ikke tenkt å vakuumbagge dekket, men heller skru provisorisk med skiver i natespora og fylle opp hulla med epoxy når limet har herda. Det jeg er ute etter er da en god løsning som tillater at jeg kan la dekket stå ubehandlet om jeg skulle bestemme meg for det. Hva tror dere? :) Sitér dette innlegget Prosjekt: Godthaab Link to post
index Svart 27.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 27.Februar.2014 Jeg synes umiddelbart at ubehandlet dekk og epoxynater høres ut som en dårlig ide. Skal dekket være ubehandlet må det ha mulighet til å bevege seg, ellers vil noe sprekke. Jeg ville heller ha limt det med fleksibelt lim og natet med skikkelig fleksibel natemasse. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
eysteind Svart 27.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 27.Februar.2014 Eg har 5mm teakstaver med epoksynater på plattforma på Halcoen. Dette er iallefall likefint etter 8 år Sitér dette innlegget Link to post
Bjørkski Svart 27.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 27.Februar.2014 Det går helt fint å legge dekket med epoxy som nattemasse, jeg vil faktisk anbefale det. Nå er det rettnok ca 20 år siden jeg lage teakdekk på denne måte.. Epoxyen skal fylle nattet helt. Overskydende lim slipes ned sammen med selve dekket. Altså både natemasse og dekket skal slipes etter det er ferdig limt. Forøvrig brukte vi teakstave på 45*5 mm Sitér dette innlegget Link to post
Jens_P Svart 27.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 27.Februar.2014 Her link til West Systems leggeanvisning, teak i epoxy: http://www.westsystem.no/no/west_system/west_system_epoxy/epoxyteknikker/Legging+av+dekk+med+West+System+epoxy.9UFRzY0P.ips Mellomrommene mellom trestavene fylles med West System epoxy, bruk sprøyte, sparkel. . La epoxyen herde. Puss med sandpapir til man får en jevn og glatt overflate. Dekket settes så inn med ønsket overflatebehandling. Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
Håp Svart 27.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 27.Februar.2014 Teakdekket på vår båt ble lagt i og natet med epoxy for 23 år siden av første eier. Dekket er fortsatt fint, selv om natene begynner å bli litt høyere enn teaken. Dekket ble skrudd midlertidig med skruer med store skiver som ble fjernet etterpå. Skruer som satt hardt ble varmet med loddebolt for å løsne. Fylling av fuger og fjerning av overskytende epoxy ble gjort med gummisparkel og dekket slipt etter siste herding. Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 27.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 27.Februar.2014 Har du vurdert syntetisk teak? Bare nevner det i tilfelle du ikke har vært borti det. Sitér dette innlegget Link to post
godthaab- Svart 28.Februar.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Februar.2014 Takker for meninger folkens. Eureka: jeg har vært innom det, og lenge var det ganske aktuelt. Men valget falt på kebony som allerede er handlet inn. Jeg skal legge 12x75mm staver, og etter noen telefoner til diverse båtbyggerier er flertallet enig om at epoxy kan fungere opp mot 5mm teak men at det aldri er helt ideelt på dekk som skal stå ubehandlet. I mitt tilfelle anbefalte alle å legge det i og nate med sika. Skal innhente priser nå. :S Sitér dette innlegget Prosjekt: Godthaab Link to post
godthaab- Svart 28.Februar.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Februar.2014 Veiledende pris på sika298 som west anbefaler til liming ligger på ca 300,- for 600ml pølser. Det går sa 1,2kg per Kvm. Selv med rundt 30% på det blir det dyre kvadrat. Jeg skal sammenligne litt datablader med motek sine produkter. Der har jeg mye bedre priser. Noen som har erfaring? Sitér dette innlegget Prosjekt: Godthaab Link to post
Håp Svart 28.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 28.Februar.2014 Er det svell og krymp eller nedbryting av epoksynatene diverse båtbyggere er bekymret for? Teakdekket vårt er 9 mm og har alltid vært ubehandlet. Ser ikke helt hvorfor 3 mm ekstra tykkelse skulle bety noe, men vet heller ingenting om egenskapene til teak kontra kebonybehandlet lønn. Sitér dette innlegget Link to post
godthaab- Svart 28.Februar.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Februar.2014 Det er bevegelse og og faren for sprekkdannelser som ble nevnt. Og at epoxynatene gjerne ble stående høyere pga langsommere nedsliting samt at de var glatte og kunstige mot et grånet teak dekk. Uansett interresant å høre fra dere som har ubehandla dekk med epoxy nater som holder seg bra. Jeg vet om gamle furu dekk med over 20mm tykkelse på stavene som er nata med epoxy, og selv om de er behandlet med lakk så er ikke veden død. De er like fine den dag idag og pottetette. Så jeg er ikke overbevist om at epoxy ikke vil gjøre susen men usikker på om jeg vil ta risken. La oss si jeg limer og nater med elastisk lim. Jeg tenkte bruke 8mm natebredde og dybde blir 10mm. Er 3 veis heft noe å engste seg over på så grunne nater, bør jeg bruke bunnlist? Jeg ser de listene er runde og hule inni, anvisninger sier de skal være ca 3mm bredere enn natene. Men det kan vel ikke gå med så grunne nater for da vil de jo fylle hele natesporet i høyda. Mulig jeg har misforstått. :) Sitér dette innlegget Prosjekt: Godthaab Link to post
taunus Svart 1.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 1.Mars.2014 Jeg har jo lært at 3 veis heft er no drit, så jeg ville vel vurdert å gjøre noe med det. F.eks prime sidene som må henge, og evt gjøre noe slik at heft nedover blir dårlig. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.