Jump to content

Valg av antenner til AIS+VHF og vanlig FM-radio (DAB/DAB+ på sikt)

Popeye70

Recommended Posts

Hallo.

I går hentet jeg den nye antennemasta for montering på pushpit. Når montert blir toppen på antennemasta og dermed foten på de antennene som monteres der ca. 3 meter over havoverflaten. På antennemasta hadde jeg tenkt å montere følgende:

1. En antenne for mottak av vanlig radio (NRK osv), fordi mottaket i dag suger svett eselpung (i mangel av et mer dannet uttrykk). Jeg antar at samme antenne kan ta imot både FM/DAB/DAB+, basert på observasjonen at reiseradioer som har FM/DAB/DAB+ kun har én antenne. Stemmer dette, eller trenger jeg to antenner for å dekke både FM og DAB/DAB+?
  2. En antenne for AIS og VHF. Jeg har allerede VHF i toppen av masta, så denne nye antennen skal i utgangspunktet brukes til AIS, og være nødantenne for VHF hvis behovet dukker opp.
  3. WiFi-antenne (2,4 GHz). Denne skal ikke stå fast oppe, men kobles opp når ønskelig (stort sett når vi ligger i en eller annen havn).

Selve "tverrpinnen" (std 2,5 cm ser det ut til) på toppen av antennemasta er ca. 20-25 cm, så det er ikke så god plass til mange antenner. Tverrpinnen kan sikkert byttes i en lenger variant, men jeg ville ha denne modellen nettopp fordi den er slank og ikke ser så voldsom ut.

Antenneteknologi er jeg rimelig blank på, så nå trenger jeg anbefalinger for aktuelle antenner til punkt #1 og #2.

Alle begrunnede forslag mottas med takk. Jeg håper det respekteres at jeg helst ikke vil ha forslag helt uten begrunnelse, da det gjør det vanskelig å vurdere bakgrunnen for anbefalingen. :-)

Takker og bukker!

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Jeg følger opp meg selv...

Vil en Glomex RA109 i en eller annen utførelse fungere både til AIS (primærbruk) og VHF (sekundær/backup)? Og bør man i så fall velge stålpisk (RA109SLS) eller glassfiber (RA109GRP)?

Og hvordan er det med signaltap ved bruk av skroggjennomføring av skjøtetypen, hvor man terminerer kabelen fra antenna ved gjennomføringen, og fortsetter med en annen kabel på innsiden av skroget?

Jeg bruker hanefoten på akterstaget til FM antenne, og det virker overraskende bra.

Jeg kunne vel også brukt ett av de to akterstagene som FM-antenne, men når jeg først har kjøpt meg antennemast kan jeg jo like godt sette en FM-antenne der. Håpet hadde vært at samme antenne kunne brukes til både FM og DAB, men jeg ser nå at det neppe er noen farbar vei...

Snakket med en som bygger ut DAB nettet. I det fleste tilfeller der folk klager på dårlig mottak så kan det spores tibake til dårlig antenne. I dag er det mange som tror ar mobiltelefonen deres ikke har antenne fordi den ikke synes. En antenne skal lengdemessig være tilpasset fekvensen du ønsker å motta, skal du ha optimalt mottak bør du bruke dedikerte antennet. Har du behov for mer informasjon send meg en E mail

Jeg følger opp meg selv...

Vil en Glomex RA109 i en eller annen utførelse fungere både til AIS (primærbruk) og VHF (sekundær/backup)? Og bør man i så fall velge stålpisk (RA109SLS) eller glassfiber (RA109GRP)?

Og hvordan er det med signaltap ved bruk av skroggjennomføring av skjøtetypen, hvor man terminerer kabelen fra antenna ved gjennomføringen, og fortsetter med en annen kabel på innsiden av skroget?

Forslag til AIS/VHF antenne: http://www.vespermarine.com/antennas-splitters/shared-ais-antenna.html/

GRP er ikke å foretrekke skal man tro det man leser av brukererfaringer, de har lett for å sprekke opp dersom man tar litt hardt i de. Har selv erfart dette, etter 1 døgn sprakk min antenne da jeg uforvarende brukte den som rekkestøtte...

Vedr. spørsmål om gjennomføring. Ville jeg benyttet hel kabel med plugg f.eks.

http://radiosalg.com/index.php?main_page=product_info&cPath=5&products_id=238

og gjennomføring DS21A-P: http://www.seatronic.no/strom-gjennomforinger-c-50_198/scanstrut-kabelgjennomforinger-p-2472

Jeg har forøvrig valgt å kjøre samme antenne til AIS og VHF i masten med en splitter ( http://www.vespermarine.com/antennas-splitters/antenna-splitter-sp160.html/ ), som backup har jeg en antenne akter med kabel lagt opp frem til splitteren, så ved avmasting bytter jeg bare om kabelen til antenne akter og har både VHF og AIS fremdeles. Jeg får en god del bedre rekkevidde ved å benytte antenne i toppen av masta.

• 8 måneder senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...