Jump to content

Mercury 135 hk V6 1998, har den forgasser eller innsprøytning?

Skibsplast600

Recommended Posts

Hei båtfolk,

Sommeren nærmer seg igjen og da er jeg på jakt etter ny motor til båten min. Har da sett på en 1998 Model Mercury 135 hk V6. Det som jeg da lurte på er om det er noen som vet om denne har forgasser eller om det er direkte innsprøyting. Og om noen har sånn ca peiling på hva den har som forbruk i timen.

På forhånd takk.

Kommentar fra moderator: Ordene 'hjelp', 'spørsmål' og problemer er ikke tillatt i emnetitler

Tipper det er forgasser. Innsprut mener jeg kom litt senere på 2000 tallet som Optimax. Min erfaring er Mercury -96 mod 135 v6 på en 18 foter. Forbruk underkant av litern pr nautisk mil. Artig motor med god lyd!

Mercury Optimax EFI 135 ble faktisk lansert i Europa i 1998, så tiden flyr.

Men ellers så fantes vel forgasserversjonen også.

Slik som denne her :smiley:http://www.finn.no/finn/boat/motor/object?finnkode=46934908&WT.synd_type=agent

Edited by teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Hei teerex.

Var faktisk denne motoren som du la ut linken som jeg lurte litt på. :-). Men vet ikke så mye om de. Men litt skeptisk siden det er forgasser med 2T V6 med tanke på forbruket da men ved moderat kjøring tror jeg ikke det er så ille skulle en tro.

Forbruket er nok relativt ille i det fleste hastigheter, unntatt på full gass da er vel forskjellen litt mindre.

Ville nok ha funnet en litt nyere Optimax da, selv om de er mere kompliserte og mere kan gå galt, i teorien iallefall.

Men de støyer jo en del disse Mercury V6 2-takterne da.

En 4-takt 115 hk burde jo kanskje være et bedre valg både støy og forbruksmessig.

Men her har du motor som funker.. Optimax 115 men litt høyere prisklasse da http://www.finn.no/finn/boat/motor/object?finnkode=46843767

3-sylindret, relativt lett og mere støysvak enn V6-erne. 60 gangtimer var jo fryktelig lite da.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)

Hei teerex.

Var faktisk denne motoren som du la ut linken som jeg lurte litt på. :-). Men vet ikke så mye om de. Men litt skeptisk siden det er forgasser med 2T V6 med tanke på forbruket da men ved moderat kjøring tror jeg ikke det er så ille skulle en tro.

En motor med godt justerte forgassere er ikke noe verre enn en innsprøytnings motor, forskjellen i forbruk er ikke stor.

EFI motoren er lettere å starte og går jevnere på kald motor, men den er mer komplisert og kan være dyrere å holde vedlike.

Ellers er det en rå motor med mye sjel. Forbruket på en vanlig 2T motor er ca 40% høyere på marsjfart og nærmere 80% høyere på lavere/sakte fart i forhold til moderne 2T /4T motorer. Så det er nok en betydelig forskjell.

Edited by Verado (see edit history)

Mariner og Mercury er som kjent samme motoren, bare dekselet og fargen er forskjellig, så deler og service er vel to sider av samme sak.

Litt spesiell motor, den skal bare gå på 2 av 4 sylindre i lav hastighet :smiley:

De to forgasserne som kuttes ut mangler tomgangsdyse.

"The 115/125 engine is designed to run only on two cylinders at lower speeds, and shifts to four cylinder operation when the crankshaft speed gets above about 1800 RPM"

http://continuouswave.com/ubb/Forum4/HTML/002464.html

Det var en litt artig sak denne motoren her, går på 2 syl under 1800 rpm og 4 syl over som "Teerex" nevnte.

Jeg kjenner en som hadde en sånn motor,og for å gjøre en lang historie kort så hadde han mye problemer med denne motoren, tilslutt så rev den ene sylinderen seg og motoren måtte overhales.

Jeg tror ikke dette var noen suksess for Mercury da den forsvant ut av markedet etter noen få år. Det er kanskje best å styre unna denne motoren.

Ideen er bra men!!!.

Bruker du båten en 30-40 timer pr år så kan jo du fint kjøpe en 135 Merc 2T selv om den bruker litt mer enn en dyr hypermoderne sak, du skal kjøre mye før du tar igjen merkostnaden ved kjøp av en dyr motor.

Kjører du 100-200 t pr år ja da er det en annen sak.

Edited by Verado (see edit history)

Kanskje det var noe trøbbel med autoluben ? Men rart de ikke bruker noe lignende på V6 optimax da.

Men slike løsninger funker nok best på 4-taktere.

Jeg vet ikke om Autolube system er det riktige å kalle det (ikke den japanske måten å gjøre det på).

Mercury hadde et system som mixet oljen i bensinen før den ble ført inn i motoren. Men når drivstoffet ble kuttet på to av sylindrerene så ble det naturlig nok magert med smøring på disse to sylinderene, selv om turtallet var lavt så levde dei et hardt liv.