biozide Startet 27.Februar.2014 Link til dette innlegget Startet 27.Februar.2014 Hei, Noen som vet hvilken retning silen på kjølevannsinntaket skal stå? Maks fart 12 knop. Sitér dette innlegget Link to post
oivindg Svart 27.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 27.Februar.2014 (redigert) ... Redigert 27.Februar.2014 av oivindg (see edit history) Sitér dette innlegget Øivind Link to post
oivindg Svart 27.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 27.Februar.2014 (redigert) På min båt vender silen fremover. Min båt planer. Vet ikke om det har noe å si. Redigert 27.Februar.2014 av oivindg (see edit history) Sitér dette innlegget Øivind Link to post
Lars Kirkeng Svart 27.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 27.Februar.2014 Hør der du kjøpte den. :-) Sitér dette innlegget Link to post
SoBo Svart 27.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 27.Februar.2014 På de båtene jeg har hatt med slik gjennomføring har silen også alltid vendt fremover. Sitér dette innlegget Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post
Adriana Svart 27.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 27.Februar.2014 Forskjellig fra motorbåt til seil båt ? se her : http://forum.batmagasinet.no/index.php?/topic/857-retning-pa-kj%C3%B8levannsinntak/ Sitér dette innlegget Link to post
marius Svart 27.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 27.Februar.2014 Jeg har alltid satt silen forover på både saktegående snekker til planende båter. Slik den er utformet vil da vannet bli presset opp i slangen, snus den motsatt vil det oppstå vakuum / sug. Slik har nå jeg oppfattet funksjonen på denne type inntak. Sitér dette innlegget Link to post
Jan E. Svart 27.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 27.Februar.2014 Men pumpen klarer vel å forsyne seg med det den trenger uansett om det er en lite undertrykk der? Ved første øyekast syntes jeg den er designet for å hindre maneter, tang, og plast i å komme inn i inntaket. Og derfor bør stå med silen bakover? Sitér dette innlegget Jara Wynja Link to post
Kjeles Svart 27.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 27.Februar.2014 (redigert) Begrunnelsen som gis for å plassere silen bakovervendt er at man skal unngå at vann presses inn i kjølesystemet og fylle opp eksosslange og eventuelt sylindre når motoren står stille og båten drives framover. Men hvordan skal vannet kunne passere den stillestående impellerpumpen? Redigert 27.Februar.2014 av Kjeles (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Jens_P Svart 27.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 27.Februar.2014 (redigert) Tema har vært oppe før. Det hersker ulike oppfatninger. Med toppfart på 12 knop mener jeg den bør stå forover for å unngå ejektorvirkning og undertrykk ved inntak. Noen, også min egen, er at båter med toppfart under ca. 7-8knop kan ha sila bakover. De som går fortere skal ha den forover. Andre mener at den unasett skal vende forover på motorbåt. Legger ved linker til tidligere innlegg. https://baatplassen.no/i/topic/40917-nytt-vanninntak;-hvilken-vei-skal-nebbet-silen-sitte/ https://baatplassen.no/i/topic/41625-monteringsretning-kjoelevannsinntak/ Redigert 27.Februar.2014 av Jens_P (see edit history) Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
M/B Nordheim Svart 28.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 28.Februar.2014 (redigert) Den skal stå framover på motorbåt, å sette den bakover er bare å skape seg problemer. Redigert 28.Februar.2014 av M/B Øyfjell (see edit history) Sitér dette innlegget Westcruiser 37, Mørebas 7200 med BMW D530-VP290DP, Skibsplast 19 Family-ship med VP AQ151-290SP Totalmedlem RS Diagnose: Erklært kronisk båtintressert. Link to post
adeneo Svart 28.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 28.Februar.2014 (redigert) Den skal stå på siden, 33 grader mot øst! Jeg vet ærlig talt ikke hvem vei den skal stå, men har sett lignende inntak på mange båter, både planende og med seil osv. kan ikke huske å ha sett annet enn at silen alltid står fremover, så jeg ville anta at det var riktig vei, og det var den veien jeg ville satt den. Redigert 28.Februar.2014 av adeneo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
M/B Nordheim Svart 28.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 28.Februar.2014 (redigert) Den skal stå på siden, 33 grader mot øst! Ja det var jau ein fin tommelfingerregel Fortrinnsvis under vasslinja då vel?? Redigert 28.Februar.2014 av M/B Øyfjell (see edit history) Sitér dette innlegget Westcruiser 37, Mørebas 7200 med BMW D530-VP290DP, Skibsplast 19 Family-ship med VP AQ151-290SP Totalmedlem RS Diagnose: Erklært kronisk båtintressert. Link to post
biozide Svart 28.Februar.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Februar.2014 Da er den festet med sika 33 grader mot øst!! Takk Adeneo!!:) Sitér dette innlegget Link to post
Windy37GM Svart 28.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 28.Februar.2014 Pokker. Nå ødelegger du for alle våre andre sine GPS'er og kompasser, for hvis din alltid står mot Øst betyr vel det at verden roterer annerledes ettersom din båttur foregår? :-) Mvh bavaria32sport Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
Mizar Svart 28.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 28.Februar.2014 (redigert) Jeg blander meg inn her med et tilleggsspørsmål, da det handler litt om sug/undertrykk. Jeg plasserte den utvendige sila bakovervendt, trodde det var logisk at den da lot platposer el.l. gli over inntaket og forbi. Jeg lar den stå slik, da hastigheten neppe kommer noe særlig over 7 kn i all fremtid på min. Tilleggsspørsmål: På innsiden har jeg et sjøvannsfilter som er plassert i høyde tilsvarende vannlinjen. Hvis lokket skulle bli knust (eller pakningen skulle lekke, etc.), vil altså båten ikke gå ned, da vannet ikke står høyere enn i bunnen av sjøvannsfilteret. Når motoren går, blir det tilstrekkelig sug til å løfte sjøvannet opp de få centimeterne som mangler, før det renner videre og dras videre inn av impelleren. Dette forutsetter naturligvis at lokket i vannfilteret er lufttett. Er dette riktig, eller er det noen grunn til å flytte på sjøvannsfilteret. Opp? Ned? Redigert 28.Februar.2014 av Propell1 (see edit history) Sitér dette innlegget Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-) Link to post
M/B Nordheim Svart 28.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 28.Februar.2014 På innsiden har jeg et sjøvannsfilter som er plassert i høyde tilsvarende vannlinjen. Hvis lokket skulle bli knust (eller pakningen skulle lekke, etc.), vil altså båten ikke gå ned, da vannet ikke står høyere enn i bunnen av sjøvannsfilteret. Når motoren går, blir det tilstrekkelig sug til å løfte sjøvannet opp de få centimeterne som mangler, før det renner videre og dras videre inn av impelleren. Dette forutsetter naturligvis at lokket i vannfilteret er lufttett. Er dette riktig, eller er det noen grunn til å flytte på sjøvannsfilteret. Opp? Ned? Det er heilt rektig, det er viktig at pakningen held tett. Sitér dette innlegget Westcruiser 37, Mørebas 7200 med BMW D530-VP290DP, Skibsplast 19 Family-ship med VP AQ151-290SP Totalmedlem RS Diagnose: Erklært kronisk båtintressert. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.