Jump to content

Retning på kjølevannsinntak?

biozide

Recommended Posts

Tema har vært oppe før.

Det hersker ulike oppfatninger. Med toppfart på 12 knop mener jeg den bør stå forover for å unngå ejektorvirkning og undertrykk ved inntak.

Noen, også min egen, er at båter med toppfart under ca. 7-8knop kan ha sila bakover. De som går fortere skal ha den forover.

Andre mener at den unasett skal vende forover på motorbåt.

Legger ved linker til tidligere innlegg.

https://baatplassen.no/i/topic/40917-nytt-vanninntak;-hvilken-vei-skal-nebbet-silen-sitte/

https://baatplassen.no/i/topic/41625-monteringsretning-kjoelevannsinntak/

Redigert av Jens_P (see edit history)

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Den skal stå på siden, 33 grader mot øst!

Jeg vet ærlig talt ikke hvem vei den skal stå, men har sett lignende inntak på mange båter, både planende og med seil osv. kan ikke huske å ha sett annet enn at silen alltid står fremover, så jeg ville anta at det var riktig vei, og det var den veien jeg ville satt den.

Redigert av adeneo (see edit history)

Jeg blander meg inn her med et tilleggsspørsmål, da det handler litt om sug/undertrykk.

Jeg plasserte den utvendige sila bakovervendt, trodde det var logisk at den da lot platposer el.l. gli over inntaket og forbi. Jeg lar den stå slik, da hastigheten neppe kommer noe særlig over 7 kn i all fremtid på min.

Tilleggsspørsmål:

På innsiden har jeg et sjøvannsfilter som er plassert i høyde tilsvarende vannlinjen. Hvis lokket skulle bli knust (eller pakningen skulle lekke, etc.), vil altså båten ikke gå ned, da vannet ikke står høyere enn i bunnen av sjøvannsfilteret.

Når motoren går, blir det tilstrekkelig sug til å løfte sjøvannet opp de få centimeterne som mangler, før det renner videre og dras videre inn av impelleren. Dette forutsetter naturligvis at lokket i vannfilteret er lufttett.

Er dette riktig, eller er det noen grunn til å flytte på sjøvannsfilteret. Opp? Ned?

Redigert av Propell1 (see edit history)

Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-)

På innsiden har jeg et sjøvannsfilter som er plassert i høyde tilsvarende vannlinjen. Hvis lokket skulle bli knust (eller pakningen skulle lekke, etc.), vil altså båten ikke gå ned, da vannet ikke står høyere enn i bunnen av sjøvannsfilteret.

Når motoren går, blir det tilstrekkelig sug til å løfte sjøvannet opp de få centimeterne som mangler, før det renner videre og dras videre inn av impelleren. Dette forutsetter naturligvis at lokket i vannfilteret er lufttett.

Er dette riktig, eller er det noen grunn til å flytte på sjøvannsfilteret. Opp? Ned?

Det er heilt rektig, det er viktig at pakningen held tett. :seeya:

Westcruiser 37, Mørebas 7200 med BMW D530-VP290DP, Skibsplast 19 Family-ship med VP AQ151-290SP Totalmedlem RS

Diagnose: Erklært kronisk båtintressert.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...