Mulligan Svart 28.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 28.Februar.2014 Trimble er en stor produsent av GPS til yrkesbruk, survey. Lager også mye utstyr til automatisk pløying og tresking. Link to post
Hulda Svart 28.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 28.Februar.2014 Jeg kan tenke meg at Trimble er en del dyrere en de vanlige lystbåtsystemene. Men egentlig så tror jeg ikke grunnsystemet mer komplekst. Mitt første bilde er ment å vise akkurat det. En leder fra Garminsystemet (NMEA 0183) inn til Trimble og posisjon og kurs/fart spretter opp. Fra GPS-antennen (passiv) går det 1 kopperleder. Det er alt. Men fra kontrollboksen til Trimble er det tre uttak (så vidt jeg husker). Der bruker vi uttak nr. 2 til å gi NMEA 0183 til PC med vanlig kartprogram. Det er nok denne 'boksen' som gjør at jeg kun trenger en antenne for å kjøre 2 (maks 3) systemer. Jeg vet ikke om andre har slike splittere/signalbehandlere. Men er budsjettet lavt, så er nok en egen antenne til hver enhet det langt rimeligste alternativet. Greia med Trimble er at den er meget nøyaktig. I følge sønnen bør snart vanlige lystbåtsystemer være absolutt tilstrekkelig nøyaktige for presisjonsnavigering for lystbåt. Som Mulligan korrekt hevder, så blir Trimble blant annet brukt til pløying. Men systemet blir også brukt for å legge store skip til kai. Det går på centimeteren. Noe vi vanlige ikke har behov for. Jeg tok en test tilbake i 2012. Da hadde jeg en unevnelig plotter med egen antenne ute i cockpit. Trimble gikk og surret på PC inne i båten. Hulda styrte inn til havnen på Ursholmen (Koster). Inngangen er nærmest en sprekk i fjellet der man stikker ned kjølen. Trimble gikk midt i kanalen, og 'den unevnelige' sin kurslinje gikk over land 50 meter til styrbord. I flg. sønnen så ligger Hulda innenfor en radius på 10 cm, nokså lurvete iflg. samme. Radaren min går på Garmin sitt eget nettverk. Raymarine har tilsvarende. Det er vel NMEA 2000. Men som hevdet, dette kan jeg ikke i detalj. Mulligan og mange andre her på baatplassen vet mye mer. Link to post
Mulligan Svart 28.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 28.Februar.2014 Men systemet blir også brukt for å legge store skip til kai. Det går på centimeteren. Mnja. Da går de ikke på en enkel sensor. De har minst tre posisjonsensorer, minst tre retningsensorer, minst tre bevegelsesensorer og minst to vindsensorer. Og de kjøper korreksjoner fra Fugro, Veripos eller andre til flere tusen kroner dagen. Link to post
Hulda Svart 28.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 28.Februar.2014 Korrekt. Men det var ikke dette som var poenget. Poenget er at selv amatørsystemer begynner og bli svært nøyaktige. En korreksjon ligger på omtrent 50 000 kroner i året. Jeg kjenner faktisk en som har jobbet med akkurat den problematikken. Link to post
abbor Svart 28.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 28.Februar.2014 Coax. Støtter tankegangen med helt separate GPS'er. Jeg er så paranoid at jeg har tre. OBS. Hverken Garmin'en eller Furuno'en har EGNOSS. Da synes jeg du tar en stor risiko , jeg har 7 fastmonterte GPSer i båten Link to post
Mulligan Svart 28.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 28.Februar.2014 En korreksjon ligger på omtrent 50 000 kroner i året. Det er ikke så enkelt. Det kommer an på hva du driver med og hvilken tjeneste du kjøper. Det kan lett løpe opp i $ 10000 i måneden for to tjenester. Link to post
Hulda Svart 28.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 28.Februar.2014 Nå gidder jeg ikke å spikke mer fliser med deg Mulligan. Tror ikke Sæbø er interessert. Link to post
Mulligan Svart 28.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 28.Februar.2014 Jeg synes Sæbø skulle kjøpe en slik til å fore PC'en sin. Link to post
Roger jo Svart 28.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 28.Februar.2014 Ingen ved sine fulle fem bruker en sånn til posisjonsgiver i båt. Den har ingen feilsjekk. Er denne ok ? Furuno GPA017 ekstern GPS-antenne.Og hvordan kople den til en PC? Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Sjeldenutpå Svart 28.Februar.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Februar.2014 Eg har forstått det slik at nmea 0183 er grei skuring å få inn på pc. ...eg er altså utenfor mitt fagfelt her... Eg har liggende en Garmin (husker ikkje heilt nummer) 17X , antenne. Den er nmea 2000. Ganske dyr antenne. (feilkjøp...) Går det an å få den til å snakke med pc uten løsning som er dyrere en nmea antenne ? Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Hulda Svart 1.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 1.Mars.2014 Det skal vel prismessig bli vanskelig, en passiv antenne koster 550 kroner: http://www.seatronic.no/gps-gps-antenner-c-234_374/garmin-passiv-gps-antenne-p-2597 Men jeg kan ikke nok til å fortelle hva mer du trenger. Har fikset det hos meg, men husker ikke detaljene. Vet heller ikke om antennekabel er inkludert i prisen fra Seatronic. Du må nesten sjekke. Ta en telefon til dem og spør. Det er et par av gutta der som er nokså bevandret innen elektronikkens verden. Dog ikke imponerende, de har levert feil til meg noen ganger. Link to post
Petter-B Svart 3.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 3.Mars.2014 Har selv brukt bærbar PC i en årrekke uten noen problemer, men da helst med en DGPS antenne; NMEA ut på porten på kartplotteren. Har aldri hatt problemer. PC'ene har vært Toshiba og HP i forsskjellige årganger. Selv med USB GPS 0,5 meter fra PC'en fungerte dette bra. Billige inverterere er jo som regel årsaken til støy men dersom du har testet rett på 220V/landstrøm skulle jo dette være i orden. Hvorfor vi ikke har kjøpt bobil eller campingvogn? Jammen de flyter jo så dårlig.. Link to post
trulsant Svart 3.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 3.Mars.2014 Har du prøvd å bruke forlengelseskabel på GPS'en, og legge den bort fra pc'en? Om du er heldig, så går støyen i lufta fra skjermoppsrttet ditt, og ved å plassere den analoge delen av GPS bort fra støykilden, så berger signalet mens det går over USB, som er vesentlig mer robust. Tror en 5m forlengelse går bra, mens skal du over det må du bruke USB -> cat5 -> USB løsning (opptil 100m...) TA Link to post
Sjeldenutpå Svart 21.Mars.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2014 O'lykke :-) I dag fikk eg tak i ein 12" skjerm med 12V. Eg har såvidt testa den ombord. Ingen forstyrrelser med den (iallefall gode gps signaler fra mange satelitter) Så nå må eg sveise eit feste til den å lakkere ramma på skjermen sort matt(den var sølvfarger) Evt endringer av gps mottaker får bli til neste år. Eg skal bygge targabøyle i stedet for den radarmast som står der i dag, og det blir sikkert nok arbeid å få kablet om det som allerede er der :-) Spent på om 20år gamle vhf antennekabler tåler å bøyes i nye bøyer... men det blir ikkje no :-) Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Popeye70 Svart 21.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2014 O'lykke :-) I dag fikk eg tak i ein 12" skjerm med 12V. Eg har såvidt testa den ombord. Ingen forstyrrelser med den (iallefall gode gps signaler fra mange satelitter) Kan du si noe om hvor du kjøpte den, og hvor mye du måtte ut med? Kunne tenke meg noe sånt selv... SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
Sjeldenutpå Svart 21.Mars.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2014 Det var en brukt skjerm. En bekjent. Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Geir Hel Svart 21.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2014 Nice, da blir det ikke spes dyrt Endelig båt igjen Link to post
UVÆR-II Svart 21.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2014 Hei Kjøpte meg en 17 tommers Olorinskjerm med touch, helt konge!! Kan dimmes helt ned og har et spesielt filter som gjør at den er perfekt å bruke i sola. Hilsen Nils Link to post
Sjeldenutpå Svart 21.Mars.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2014 Olirin, og Hatteland er fantastiske skjermer Pc navigasjon er vel først og fremst fattigmannsløsningen for å få større skjerm en 5", men til samme pris. Då faller dedikerte båtskjermer vekk. Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Mulligan Svart 22.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 22.Mars.2014 Pc navigasjon er vel først og fremst fattigmannsløsningen . Hvorfor det? En Macbook Air som kjører Maxsea TZ går vel utenpå det meste. Link to post
Popeye70 Svart 22.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 22.Mars.2014 Pc navigasjon er vel først og fremst fattigmannsløsningen for å få større skjerm en 5", men til samme pris. Hva baserer du den påstanden på? En fornuftig spekket mini-PC, bærbar PC eller Mac er ikke bare kartplotter, men også mediesenter, jobbmaskin og kan også være selve hjernen i båten med sensorer, mobilmodem, WLAN osv. SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
Sjeldenutpå Svart 22.Mars.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Mars.2014 Eg tenkte på den rimelige løsningen de fleste velger. Usb mus. Gamle bærbare med lyssvake skjermer. Ingen hurtig-dimming av skjerm. Eg er fullt ut fornøyd med pc sjølv, men min programmvare kan ikkje lage rute. Slike pc'er har også roterende harddisker som ikkje kan garanteres i grov sjø. Hverken pc eller skjerm tåler vann eller kaffi. Derfor har eg skaffet meg ein nyere liten garmin til backup. Kjøper man dedikert pc med dyr skjerm og lisensbasert programvare og flott ball-mus-sak, så er det langt i fra billig, og meget bra. Det er utstyr som RS har i sine båter. Så eg ser at påstanden var heilt feil uten meir utdyping. Eg har kjørt med bærbar i 3-4 år, siste år med ekstern skjerm. Nå har eg installert en liten stasjonær nede i dinett, langt i fra mulige vannskader om eit vindu skulle knuse feks. Og som siste tilskudd, denne kjekke skjermen. Så nå har eg lyst å prøve ut andre program som feks kan legge opp rute, og kanskje kikke på vhf med innebygget ais som kan kobles til. Men det blir ein anna pratis :-) Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Mulligan Svart 22.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 22.Mars.2014 roterende harddisker som ikkje kan garanteres i grov sjø. Nope. Ikke min. Har 256 GB med memory. Link to post
Popeye70 Svart 22.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 22.Mars.2014 Nope. Ikke min. Har 256 GB med memory. Jepp. SSD eller mSATA løser problemet med roterende disker som ikke tåler vibrasjoner. Lager man seg en USB-pinne med Windows-to-Go så har man også en reserveløsning. SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
Gunga Din Svart 23.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 23.Mars.2014 Pc navigasjon er vel først og fremst fattigmannsløsningen for å få større skjerm en 5", men til samme pris. Då faller dedikerte båtskjermer vekk. Oh No...........opposite......PC-løsninger kjører di fleste store båter........ 5"+ skjermer kjører båtfolk som blir lurt på båtmesser ! S/Y Gunga Din Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn