Jump to content

Vannfri kjølevæske i båtmotor - en god ide?


Mizar

Recommended Posts

Gasolin sendte meg tilbud på vannfri kjølevæske til båt.

 

Se for eksempel

 

Den sies å være evigvarende så lenge man ikke blander med vann, og korrosjonsfri.

Burde kanskje være interessant for båtmotorer også?

 

Kommentar?

Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-)

Link to post

Hvis jeg tolker svarene riktig, så er det altså korrosjonen (oksydasjon) som er fordelen,

mens galvanisk tæring fremdeles er et (annet) problem? -Jeg så først for meg at man kanskje ikke trengte offeranoder i kjølekretsen, men ved nærmere ettertanke: Ikke det antagelig.

 

Da kan man vel greie seg bra med den korrosjonsbeskyttelsen som vanlig frostvæske gir også, kanskje?

Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-)

Link to post

Ser i linken at et av argumentene er ikke vann = ikke oksygen = ikke rust og korosjon. Prisen er 700 for 5 liter ser jeg.

 

Oksygenet reduseres vel etterhvert i vanlige blandinger, men jeg har hørt at endel bilentusiaster blander med destilert vann/ batterivann istedenfor vanlig vann pga oksygenet.

 

Hmmmm. Destillert vann er fremdeles H2O. O = Oksygen

 

I batterivann er det ikke oksygenet som er redusert men mineraler (salter osv.) som er fjernet for å gjøre elektrisk ledningsevne til vannet til et minimum.

 

SailorBoy

Link to post

 

Hmmmm. Destillert vann er fremdeles H2O. O = Oksygen

 

I batterivann er det ikke oksygenet som er redusert men mineraler (salter osv.) som er fjernet for å gjøre elektrisk ledningsevne til vannet til et minimum.

 

SailorBoy

Det er rett, Sailorboy.

Men vatn i naturen har ogso tatt ein del fritt oksygen opp i seg, og dette kan gjera adskillig meir ugagn enn oksygenet som er bundet til hydrogen i vatnet. Mykje av dette frie oksygenet kjem ut ved eit oppkok, so dette med destillert vatn kan vera ein ide i alle fall. Vatn som er demineralisert ved filtrering oppnår ikkje det samme.

 

Magne

Link to post
Svart (redigert)

Hvis jeg da stenger sjøvannsinntaket et par timer før ferietur til sommeren, starter motoren og med vanlig kjølevann i varmeveksleren gir vannet et oppkok, ville det vel få ut en del av oksygenet fra kjølesystemet kanskje? Det ville kanskje være et bidrag til å redusere galvanisk tæring inni motoren, eller bør jeg bruke batterivann i stedet for et oppkok av motoren. Bedre det kanskje.

 

Hmmm...

Redigert av Propell1 (see edit history)

Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-)

Link to post

Her var det veldig mye rar kjemi. H2O er oksygen bundet i et vannmolekyl, og bidrar ikke til oksydering. Rent vann i en kjølekrets vil fjerne seg med oksygenet som er bundet i vannet. Dette skilles ut i ekspansjonstanken, eller i andre varmesystemer "microbobleutskiller". Det er ett poeng at kjølevæsken som sirkulerer i minst mulig utstrekning har stor overflate mot luft, da den i så tilfelle vil ta til seg oksygen igjen. Men altså, det blir ikke flere Oèr o H2O.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...