Mizar Startet 28.Februar.2014 Del på Facebook Startet 28.Februar.2014 Gasolin sendte meg tilbud på vannfri kjølevæske til båt. Se for eksempel Den sies å være evigvarende så lenge man ikke blander med vann, og korrosjonsfri. Burde kanskje være interessant for båtmotorer også? Kommentar? Sitér dette innlegget Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-) Link to post
Diesel248 Svart 28.Februar.2014 Del på Facebook Svart 28.Februar.2014 Hei. Før brukte dei Solar i lukka kjølesystem, så det burde gå fint med vannfri væske. Men det må ha god nok kjølekapasitet, ikkje mykje mindre enn vatn. :-) Sitér dette innlegget Norsk motorhistorie --> Still going strong Link to post
VirtualMe Svart 28.Februar.2014 Del på Facebook Svart 28.Februar.2014 Dette er jo interessant. Noen som har erfaringer med dette eller andre tilsvarende produkter? Er dette noe tilsvarende den gule kjølevesken til VP? Den kan man vel ikke bytte til sånn helt uten videre mener jeg å ha hørt..? Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 28.Februar.2014 Del på Facebook Svart 28.Februar.2014 Ser i linken at et av argumentene er ikke vann = ikke oksygen = ikke rust og korosjon. Prisen er 700 for 5 liter ser jeg. Oksygenet reduseres vel etterhvert i vanlige blandinger, men jeg har hørt at endel bilentusiaster blander med destilert vann/ batterivann istedenfor vanlig vann pga oksygenet. Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Mizar Svart 1.Mars.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Mars.2014 Hvis jeg tolker svarene riktig, så er det altså korrosjonen (oksydasjon) som er fordelen, mens galvanisk tæring fremdeles er et (annet) problem? -Jeg så først for meg at man kanskje ikke trengte offeranoder i kjølekretsen, men ved nærmere ettertanke: Ikke det antagelig. Da kan man vel greie seg bra med den korrosjonsbeskyttelsen som vanlig frostvæske gir også, kanskje? Sitér dette innlegget Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-) Link to post
sailorboy Svart 1.Mars.2014 Del på Facebook Svart 1.Mars.2014 Ser i linken at et av argumentene er ikke vann = ikke oksygen = ikke rust og korosjon. Prisen er 700 for 5 liter ser jeg. Oksygenet reduseres vel etterhvert i vanlige blandinger, men jeg har hørt at endel bilentusiaster blander med destilert vann/ batterivann istedenfor vanlig vann pga oksygenet. Hmmmm. Destillert vann er fremdeles H2O. O = Oksygen I batterivann er det ikke oksygenet som er redusert men mineraler (salter osv.) som er fjernet for å gjøre elektrisk ledningsevne til vannet til et minimum. SailorBoy Sitér dette innlegget Link to post
Dinamo Svart 1.Mars.2014 Del på Facebook Svart 1.Mars.2014 Hmmmm. Destillert vann er fremdeles H2O. O = Oksygen I batterivann er det ikke oksygenet som er redusert men mineraler (salter osv.) som er fjernet for å gjøre elektrisk ledningsevne til vannet til et minimum. SailorBoy Det er rett, Sailorboy. Men vatn i naturen har ogso tatt ein del fritt oksygen opp i seg, og dette kan gjera adskillig meir ugagn enn oksygenet som er bundet til hydrogen i vatnet. Mykje av dette frie oksygenet kjem ut ved eit oppkok, so dette med destillert vatn kan vera ein ide i alle fall. Vatn som er demineralisert ved filtrering oppnår ikkje det samme. Magne Sitér dette innlegget Link to post
Mizar Svart 2.Mars.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Mars.2014 (redigert) Hvis jeg da stenger sjøvannsinntaket et par timer før ferietur til sommeren, starter motoren og med vanlig kjølevann i varmeveksleren gir vannet et oppkok, ville det vel få ut en del av oksygenet fra kjølesystemet kanskje? Det ville kanskje være et bidrag til å redusere galvanisk tæring inni motoren, eller bør jeg bruke batterivann i stedet for et oppkok av motoren. Bedre det kanskje. Hmmm... Redigert 2.Mars.2014 av Propell1 (see edit history) Sitér dette innlegget Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-) Link to post
bellen Svart 2.Mars.2014 Del på Facebook Svart 2.Mars.2014 Til info... frostvæsken binder seg med oksygenet i vannet som igjen medfører at kjølevæsken blir korrosjonshemmende. Sitér dette innlegget Link to post
rover Svart 2.Mars.2014 Del på Facebook Svart 2.Mars.2014 Men, hva med å kjøre på ren frostvæske? Ikke blande ut. Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 2.Mars.2014 Del på Facebook Svart 2.Mars.2014 (redigert) Da får du dårligere effekt. Frostvæsken, som er Etylenoksid, må blandes med vann for at det skal bli til "reint" Glykol. Redigert 2.Mars.2014 av bellen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
BØstrøm Svart 3.Mars.2014 Del på Facebook Svart 3.Mars.2014 Her var det veldig mye rar kjemi. H2O er oksygen bundet i et vannmolekyl, og bidrar ikke til oksydering. Rent vann i en kjølekrets vil fjerne seg med oksygenet som er bundet i vannet. Dette skilles ut i ekspansjonstanken, eller i andre varmesystemer "microbobleutskiller". Det er ett poeng at kjølevæsken som sirkulerer i minst mulig utstrekning har stor overflate mot luft, da den i så tilfelle vil ta til seg oksygen igjen. Men altså, det blir ikke flere Oèr o H2O. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.