Jump to content

hente levere tråd Arendal Bergen.


Bjørn Løvjomås

Recommended Posts

Den bolten som er knekt, det er vel ikke en gammel bolt som bare har ligge i motorrommet? -ser ut som det sitter en nyere bolt på klemflensen på akslingen det ikke er noe galt med. Kan den knekte bolten egentlig høyre til der?

Og den delen som er knekt nå enda ikke er funnet?

Støtter meg kanskje litt til Eureka sin teori foreløpig. En slik bolt med kontramuttre på ene siden ville vel og gitt kast ved høye turtall? Har ikke vært bort denne typen tidligere, som angivelig går tvers gjennom akslingen... Vanligvis er vel det en fordypnging den skrus inn i - og som riktignok skal fungere som en form for "brytepinn" ved ytre påvirkninger. Kan det rett og slett være noen som har skrudd ut denne bolten, og glemt å sette den tilbake? (Feks i forbindelse med skaden du regstrerte på propellen)

 

Kan du si litt om når/hvordan du oppdaget problemet Bjørn?

 

Alternativt har denne bolten(gjennomgående) vært litt for liten og blitt "spist opp" over tid. En ny bolt vil da enkelt løse problemet straks (etter å ha trekt akslingen frem igjen) - men dersom den gamle bolten har lagt og "skranglet" i akslingen over tid og gjort hullet i akslingen for romt, vil den nye bolten etter en viss tid igjen knekke, Tror nok det vil fungere som en nødløsning (som helt sikkert vil vare mye lenger enn hjemturen) -men hvis du får kontakt med noen med mer kunnskap som kan sjekke opp for deg vil nok tryggheten videre hjem være mye større.

 

Men alt i alt Bjørn - spander dokker en god ankerdram, for dette ordner seg greit uten store kostnader - og hvis været blir bra kan du fortsette om ikke alt for langt ut på dagen i morgen.

BONITA I

Link to post
Share on other sites

Oi oi oi.

Det var hell i uhell Bjørn. Spennstifter er billigere en kassa :-)

 

Den bolten som nå er knekt er garantert en nødløsning fra tidligere av en eller annen grunn. En dårlig løsning på sikt, så man kan stille tidligere eier spørsmål om dette.

Tipper som andre at det er tretthetsbrudd pga at bolten er litt rom i hullet og får seg et lite kakk ved hver giring.

 

Som flere sier sitter det originalt to spennstifter inni hverandre her. Om de ikke kan oppdrives, så prøv å finne en bolt, men gir forsiktig..

 

Skjedde dette ved en giring med mye belastning?

 

Tror ikke det er lett å dra akselen fra innsiden da det ikke er mye å ta tak i.

Så lenge båten er på sjøen, støtter jeg SoBo og andre sitt råd om å skru av klemflensen fra giret og åpne den så mye du kan og så prøve å få den på akselen.

 

Nb: vær forsiktig med å kjøre noe sted eller bli slept så ikke akselen sklir lenger tilbake og du får et 2" hull i maskinrommet....

Skal det kjøres annet enn i helt krypefart eller slepes noe særlig distanse, så må det først dykkes og surre propellen stramt forover til p-brakketen så den ikke får rotert eller sklidd bakover.

 

 

Vil være bedre å montere to spennstifter i hverandre som det var på den andre klemflensen. Det vil nok bli bruddanviser i en bolt på sikt. Men det funker med bolt hvis man ikke har noe annet. Faktisk greit å ha med seg i båten hvis man skulle være uheldig å få tauverk eller bruk i propellen. Lykke til med reparasjon, det har vært gøy å følge dere.

 

Støttes!

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Hør med redningsselskapet om de har dykker. Jeg har selv dykkererfaring og det er ikke noe problem å gjøre ganske mye jobb under vann. Det blir bare litt kaldt på finga for dykkeren og tar litt lenge tid hvis det er veldig finarbeid.

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Her har det vært flaks i uflaks. En skal være glad for at ikke akslingen har løsnet plutselig i revers. Da hadde propellen gått rett inn i roret og kanskje ødelagt mere. :eek: I verste fall slått av roret og forsvunnet ut. Heldigvis kan det se ut som om akslingen har sluppet ganske lett i flensen, og bare flyttet seg noen centimeter. Ser ikke ut som om at akslingen har glidd langt nok ut til at propellen slår i roret, etter hva jeg kan se ut i fra bildene i den andre tråden. Avstanden mellom propell og ror er ganske stor.

Prøv å løsne klemskruene på flensen, løsne den fra gearet, og se om det er mulig å få trukket flensen over akslingen igjen. Skru det sammen og bruk noe verktøy for å se om det er mulig å rotere propellen. Kanskje det går an å trekke akslingen inn igjen på den måten.

Uansett, så ønsker jeg dere lykke til videre. :seeya:

Link to post
Share on other sites

Ros til alle som engasjerer seg her. Dette er baatplassen på sitt beste ! Har selv fått hjelp i det jeg har trodd har vært nødens stund. :thumbsup:

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post
Share on other sites

BP er flott, eg fann ein anna tråd. :thumbsup: : https://baatplassen.no/i/topic/106606-bobaat-mellom-40-og-50-fot-anbefalinger/page-36

I innlegg #718 der, så er det bilder av White Lady undentil. Ser ut til at det er 20-30 cm bak til roret.

 

red: maaakan så tregt nettverk eg har då :wink:

Redigert av Sæbø (see edit history)

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Jeg har desverre ikke så kraftig tang at jeg klarer å snurre på akslingen. Ikke klarer jeg det med hendene heller.

Jeg er litt redd for at propellen kan ha kommet borti roret? Merket ikke noe på roret men frykter det verste.. akkurat nå.

Tror ikke den har truffet roret bjørn. Den har vel bare sklidd 5-7cm bakover?

Det blir nok for tungt og rotere akslingen for hånd.

 

Akkurrat hvordan skjedde dette?

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Jeg ville åpna klemmet i klemflens, banka inn etpar små stålkiler eller tilsvarende, brukt jekkestropp/talje til å få aksling helt inn i klemflensen igjen, et belte inn i en stroppejekk eller verktøy av type kjettingtang til å rotere aksling for å få inn splint/bolt igjen! Sikker på at hvis du sier hopp, så hopper alle BP medlemmer i Stavangerområdet for å hjelpe til!!

Redigert av Christensen (see edit history)

Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis!

Link to post
Share on other sites

om du har en passende slangeklemme, så ett den på akslingen for å forhindre at akslingen går for langt ut.

Løsne og "splitt" så klemmflensen slik at du kan få den inn på akslingen. juster slk at senterlåsen passer( dytt inn splittsplint eller bolt) skru så akslingen mot gearet slik du beskrev selv. Men når flensen er fast på akselen, så bør den la seg rotere. Evt om den er fast så bør de undersøkes om det er yttere faktorer som begrenser rotasjon.

Aileen ll

Link to post
Share on other sites

Stropp flere tørn rundt aksling, over, under over under, da vil sannsynligvis stroppen låse ved drag, ei slangeklemme utenpå stroppen kan også gi det festet som skal til for at sikksakklåsen i stroppen skal låse!

Redigert av Christensen (see edit history)

Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis!

Link to post
Share on other sites

Slettet hele dette innlegget siden det går så fort i svingene ned nye innlegg.

 

Dette ordner seg Bjørn.

 

Men hvor er han båtboeren vår i Tananger? Husker ikke hva heter. Han har sikkert masse verktøy.

 

Nå skal ikke jeg spekulere mere men oppfordrer den eller de som kan dette og kan bidra gjøre det. Skype-samtale med videooverføring kan jo brukes for å gi den man prater ned bedre oversikt.

 

Penetrerende olje over natta KAN være til god hjelp nå når disse boltene skal skrus opp. Ikke ta i for hardt med for stort moment om du kjenner de sitter godt!

Redigert av Eureka (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det skjedde når vi skulle lure oss inn til gjestehavna her i Tananger. Det var trangt og plutselig økte vinden forferdelig. Dermed grep nok panikken meg litt når vi ble presset mot en annen båt. Heldigvis var vi ikke borti noen. Men det ble nok noe heftig girskift så dermed knakk nok bolten da.. :-)

Endelig ble det Bobåt

Link to post
Share on other sites

dersom det er hull tvers igjennom. Hullet blir i såfall for rommelig.

 

 

 

 

Det er nødt til å være hull tvers igjennom flensen, og da selvfølgelig spor i akslingen. Det sitter nok originalt spennstifter igjennom der. Det er det samme på mine akslinger, selv om flensene er litt annerledes. Det er ingen annen måte å få ut disse stiftene på, enn å slå de ut gjennom hullet. Den knekte skruen har helt sikkert vært brukt som noe midlertidig eller noe sånt. Egentlig litt merkelig at det ikke er kile her i tillegg med en slik løsning.

Redigert av GeirFrode (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Bjørn trenger en bolt i første omgang som nødløsning, men er det noen her som vet hvor man får tak i spennstifter?

 

Det er samme løsning på Fairline også. Husker fra REM sin tråd nå i vinter når han tok av propeller og byttet pakkbokser.

Kanskje stavanger Marinesenter kan oppdrive noe?

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

 

Pleier ikke å være kilespor i klemflenser vel...

 

Bjørn, litt tilbake med akselen slik at du finner hullet til den knekte bolten. Hvis hullet er åpent, inn med akselen igjen og ny bolt. Hullet er antagelig for stort til originale spennstifter.

 

Kjøp et par ekstra bolter i reserve til hjemturen.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...