Jump to content

Liten landstedsbåt som jolle


Sebaldus

Recommended Posts

Vurderer å bytte inn jollen min.

 

Har i dag en River 280 med 4 hk Yamaha. Denne sleper jeg etter et saktegående moderskip. Båten er grei den og fungerer fint som landgangsfartøy og som redningsflåte. Nå er saken den at jeg ikke lenger har tilgang på familiens felles garn/fiske/landstedsbåt (en Vernøy 430) lurer derfor på å kjøpe en litt mer solid jolle som både kan tjene som et selvstendig fartøy og som jolle.

 

Regner med at det går en grense på 12 fot for hva som det går ann å slepe rundt på. Har tittet litt på ungdomsbåter ala Bever 350, Bever 400, GH 11 og Hansvik 380 Sport. Kravet mitt er planende med to voksne ombord, selvlensende og styrekonsoll. Antar kravet om planing fordrer en motor på mer enn de typiske 9,9(15) kanskje en 25 hester? Foretrekker god v-bunn fremfor maks fart.

 

Spørsmålet blir da om noen har erfaring med noen av disse båtene og kan komme med synspunkter på om de egner seg til bruken jeg skisserer. Er dette rene lekebåter eller vil de føles trygge og gode også til litt fisking og i litt sjø?

 

Skal uansett tenke litt gjennom saken før jeg eventuellt måtte handle.

Link to post

Kjøpte en GH11 m/15Hk sist sommer, og da avløste den en gummibåt m/spilebunn + 4Hk som lettbåt til min Tresfjord 28 (Marsjfart 8-9 kn.)

 

- Sleping: Selvfølgelig tyngre enn gummibåten, men allikevel bedre. Med gummibåten måtte jeg ta av motoren dersom det ble litt vind. Har gått i en del bølger med GH'n på slep og da nappet den en del i tauet (selv om jeg har rykkdemper), men ellers er den fin å slepe.

 

- I havn: Det blir mer å passe på med en "ordentlig" båt på slep. Vanligvis går lettmatrosen i jolla før vi kommer til havn. En gang jeg var alene bandt jeg den fast på siden av moderskipet. Litt jobb, men det fungerte. En annen gang var det så mye bølger at lettmatrosen ikke kom seg oppi. Det lar seg også håndtere, men det trengs noen til å gjøre det.

 

- Som selvstendig båt: Fungerer fint. Gjør ca 18 - 20 knop. Det blir ganske vått når det er litt bølger.

 

Dersom du går fra River 280 så blir vel overgangen mindre enn for meg som gikk fra gummibåt...

 

Gerhard

Link to post
  • 1 år senere...

Hehe....Saken er at jeg kanskje må fortøye denne båten en plass der en RIB trolig vil avgå med døden i løpet av kort tid. Mistenker også at prisen på gode, gamle båter med litt v-bunn som Bever 350 og Hansvik 380 er på vei ned nå som kidsa i Bærum skal ha RIB.

 

Men time will show....er ute etter noen gode alternativer til RIB hva gjelder sjøegenskaper.

Link to post

Musling 370??

Det er en båt med veldig dyp og god V-bunn. Den går beldig fint i sjøen, men jeg tror du må ha 25 på den fordi pga. den dype V-bunnen trenger den endel kraft for å komme i plan. Den tror jeg ikke er selvlensende. Det er veldig solide båter som tåler det meste. Noen har brukt 70hk på de.

Den er ikke lengre i produksjon.

 

Når det gjelder RIB er Bombard Aerotec 380 en veldig sjøsterk RIB med fast bunn og tåler 25hk.

Den veier bare 43 kilo så den går godt selv med 15hk. Siden den veier så lite tror jeg den blir en smule baktung siden en vanlig 9.9/15hk veier rundt 40 kilo.

 

Fun 3 er også en solid og god båt som egner seg til fisking og slikt. Den er selvlensende og har gode sjøengenskaper, men jeg tror du også der må ha 25hk fordi båten veier 170 kilo uten motor.

Link to post

Har vel etterhvert kommet til at det må bli en mykplastjolle igjen men denne gangen en med styrekonsoll og minst 15 hk motor.

 

Finnes etter hva jeg kan se flere typer av disse. Vi har River, Steady, AL og Hasle. Lurer da på om det er mye forskjell på disse med hensyn på hva de tåler av sjø. Noen av de som har litt mer v-bunn enn andre eller er de paddeflate hele gjengen?

 

Et alternativ er en glassfiberbåt som jeg fendrer opp litt med permanente fender. Får se hva som blir til salgs i vinter.

Link to post

En annen ting å tenke på er at dypere v-bunn fort kan gi dårligere slepeegenskaper (tyngre + mer vinglete) , vet ikke hvor mye det har å si?

 

Ligger jo en GH420 tilsalgs på forumet, det er en lettplanende sak, men hvordan den er i sjøen aner jeg ikke.

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Ser at GH 11 er nevnt. Har brukt en GH 11 som slepejolle i flere år, med gode erfaringer. Min var en eldre modell uten innerliner, fikk den billig med en liten skade, fikset denne, lagde styrekonsoll og satte på en Mariner 10hk. Glimrende båt for hele familien, liten nok til å funke bra som slepejolle, stor nok til at hele familien på 5 fikk plass ved behov, grei fiskebåt og ypperlig leketøy for jr. (og sr.). synes den gikk greit i litt sjø også, mye bedre en feks With 10.

Ikke selvlensende, ellers tror jeg den matcher kravene dine bra. Tror du kan finne en av disse (gamle typen) for en rimelig penge.

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Link to post

Hei

 

I sommar bytta eg ut vår 2,60 steadyjolla med ei riverjolla på 3,5 m. Sistnevnte har ein påhengs på 15hk.

Eg har òg hatt tre gummibåtar.

 

Eg er svært nøgd med riveren. Einaste minus er at det ikkje var løftepunkt inni. (Til davitar.)

Påten planar fint med to vaksne og to mindre barn.

Toppfart med berre underteikna er 20 knop.

 

Båten er tung å slepa. Den har heller ikkje slepeauger under. Eg brukar som nevnt å ha den i davitar.

 

Med mindre det er tale om større knusningsskader så er "bøtteplasten" lett å reparera. Reparasjonar treng ikkje skje med sveising.

Eg har ei gamal steadyjolla som eg reparerte med byggskum og sikaflex.

 

 

Ask

Link to post

I den grad det blir aktuelt å slepe denne jollen blir det i hastigheter under 6 knop og neppe over de store distanser. Blir vel til å slepe den med under fanting rundt i skjærgården og la den bli igjen ved lengre turer der man kan risikere sjø.

 

Synes River 350 virker veldig interessant ja. Kommer ny modell neste år (River 420) så mulig man kan gjøre ok kjøp på denne?

Link to post
Har vel etterhvert kommet til at det må bli en mykplastjolle igjen men denne gangen en med styrekonsoll og minst 15 hk motor.

 

Finnes etter hva jeg kan se flere typer av disse. Vi har River, Steady, AL og Hasle. Lurer da på om det er mye forskjell på disse med hensyn på hva de tåler av sjø. Noen av de som har litt mer v-bunn enn andre eller er de paddeflate hele gjengen?

 

Et alternativ er en glassfiberbåt som jeg fendrer opp litt med permanente fender. Får se hva som blir til salgs i vinter.

 

De fleste mykplastbåter er myke i skroget og har gjerne flat bunn og derfor er de ganske harde i sjøen. Men tar du det litt rolig så er det nok gode båter.

jeg har erfaring med river 350 og det er en UTROLIG stabil båtog nesten veltesikker med 15hk, men i sjøen er det noe graps. Det slår og banker uten sidestykke.

Riveren er den beste slepejollen ifølge baatmagasinet, eller et annet båtblad.

En mykplast båt som er god er ISY 370. En helt ny båt som tåler motor på til 30 hk og som er god i sjøen. Den har dyp V-bunn og koster rundt 20000kr.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...