Jump to content

Loggbok til iPad eller iPhone

Julie III

Recommended Posts

Hm, jammen har dere rett. Finner den ikke igjen, jeg heller. Det hender apper er borte en stund når de skal oppdateres, og jeg tror ikke denne er oppdatert mot IOS-7 - så kanskje den dukker opp igjen snart.......

Viksund St.Cruz 340. VHF: LJ6798 og MMSI: 257 979 470. Kikk gjerne innom bloggen vår MorMajor.com .

Har ellers fått testet litt:

Beklager dårlige setninger og stavefeil. Dette ble gjort i en fei og kun stikkordsbasert, så om noe er utydelig, så skrik ut :smiley:

Journal:

bilde

Liker:

Virker veldig grei å bruke, samt liker de "post-it" lappene.

Liker ikke:

Bildehåndteringen er litt tungvindt synes jeg. Legger seg på topp av teksten og må knipe for å se større bilde. Får heller ikke sett bildet i full størrelse.

Mangler:

Man kan ikke opprette flere loggbøker slik at det er mulig å ha en for tur, og en for service. Det er mulig å opprette flere sider pr dag, men dette blir for tungvindt og mister oversikten synes jeg...

MyYacht:

bilde

Liker:

Veldig god på utstyr og oppgaver. Du kan legge inn alt utstyr du har i båten, og legge ved notater samt oppgaver. Feks dato på når den trenger service. Ikke sjekket om det går av alarm når datoen inntreffer.

Egen side for å notere oppgaver du skal gjøre med båten.

Liker ikke:

Loggboken er forferdelig. Må lage loggen den dagen turen er foretatt, for man kan ikke endre dato selv. Kan kun legge ved ett bilde i hver logg.

Simpelt design.

OneNote:

bilde

Liker:

Kan opprette flere "loggbøker". Jeg ville her valgt å lage en for hvert år, benyttet fanene på toppen til Turlogg, Servicelogg, Todo. Til høyre under hver fane kan man deretter lage nye sider som i turloggen ville blitt ny side pr tur.

Liker ikke:

OneNote er ingen kalender og mangler derfor fordelene med dette. Synes også det er litt tungvindt å bruke. Designet vinner nok heller ingen pris og får ikke "kosefølelsen" av å bruke det.

Daily Notes: (35kr) Mitt foreløpige førstevalg

bilde

bilde

bilde

bilde

Liker:

Dette er jo en kalender og drar nytten av det. Enkelt å navigere på år, mnd, dag.

Kan lage flere logger og løsningen passer godt til vårt bruk. Ny logg kommer som en fane til høyre i bildet og her har jeg laget Turlogg og Servicelogg. Til venstre er det en kalender som er tilordnet hver logg. Dette gjør det hele veldig oversiktlig og enkelt.

Det er mulig å legge ved flere bilder pr logget tur. Disse kommer opp i fullskjerm når du klikker på de.

Det er også et enkelt tegneprogram for å lage enkle skisser. Disse blir automatisk lagt ved som bilder i bunn.

Man kan også lage flere "sider" pr logget tur.

Bra på oppgaver. Du har ett sett med oppgaver tilordnet hver logg, men har felles oversikt under fanen "Tasks" til høyre. Kan sette alarm på alle samt en del annet.

Ok design.

Liker ikke:

Vet ikke.

Mangler:

Muligheten til å notere detaljer om båten, utstyr, samt drivstoffutgifter.

Boatingsuite:

bilde

Testet bare gratisversjonen.

Loggboken mangler muligheten til å legge ved flere bilder. Det er heller ikke mulig å søke i logger.

Rapportene virker bra med oversikt over detaljer. Her får du greie på det meste!

Jeg testet ikke ut de andre modulene da jeg synes manglene i loggboken veier for mye for min del. Samt at det ikke finnes en app for iPad...

bilde

bilde

@larss: jeg kjøpte appen i hovedsak for å holde orden på alt mulig utstyr ombord. Når skiftet jeg gassbeholder sist ( Når må jeg bytte neste gang?), og hva kostet det?

Hva er forsikringspolisenummer, og selskapets kontaktinfo?

Hva er alle mål på båten?

Serienummer og alle andre detaljer på alt du har.

Du kan legge inn all tenkelig info, og sikkerhetskopiere til en slags cloud.

Skule man da være tvunget til å stå der med gråten i halsen og ringe forsikringsselskapet, så har man all informasjon om det som har gått tapt.

I tillegg har den en logg som, hvis du bruker stedtjeneste, legger inn posisjon automatisk. Hvis man er glad i fjasbok, kan man trykke på en knapp og dele loggentry enkelt og greit.

@Stjerneglimt: Denne appen er/blir hva man gjør den til. Det er klart den har forbedringspotensiale. For egen del hadde jeg nå foretrukket noe a la TeroMarine sin TMv2. Problemet er at en slik lisens ville koste mye mer enn det smaker for en fritidsbåteier.

Redigert av Tango30 (see edit history)

@larss: jeg kjøpte appen i hovedsak for å holde orden på .

Er det "My yacht" du bruker? Skikkelig nedtur synes jeg da det viste seg at jeg ikke kunne legge inn mer en kun noen få ord som fritekst, og bare to linjer tiltross for at fritekstfeltet var betydelig større. Opplever du det samme?

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Jeg har ikke skrevet noe særlig mer enn en setning eller to i hvert felt. Med sekstitre tegn har den jo absolutt sine begrensninger.

Jeg har også skrevet et par mailer til dem med et par tips om forbedring uten engang å få så mye som en bekreftelse på at de er mottatt. Jeg skal prøve å skrive til dem EN gang til med et aldri så lite hint om at de må skjerpe seg.

Ja, skrev en mail jeg også å påpekte svakheter. Spesielt dette med begrensningen i fritekstfeltene. Har ikke hørt noe fra de. Ser ut som de holder til på Hvalstad. Hører jeg ikke noe reiser jeg innom og ber de skjerpe seg.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

Jeg lastet ned Boat Manager i fjor, men har ikke fått knottet så mye med den.

Man kan legge inn tankinger (holder styr på pris, forbruk trip osv), planlagt vedlikehold (får alarmer), vanlig loggbok, egne lister og notater.

Har som sagt ikke satt meg så mye inn i den. Gratis å laste ned og prøve, men skal man ha fullversjonen hvor man kan legge inn ubregrenset antal tanlinger, lister osv, koster det 29,-

Finnes på app store: Boat Manager

Mvh. SAP

Flott Bergstad. Denne likte jeg. Boat Manager ser ut til å ha slt jeg trenger og mer til. Skriver lite om vær og vind men vil gjerne ha vedlikehold og forbruk notert. Her kan alt oppfylles. Kostet 35 kroner i fullversjon.

Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Sendte en mail til eierne av My Yacht-appen hvor jeg klaget på begrensningene i fritekstfeltene. Her er svaret:

Hei Rolf Erik,

takk for at du lastet ned MyYacht, og takk for innspillet ditt. Dette skal vi fikse. Forhåpentligvis får vi det med i neste oppdatering.

mvh Jon

Jon Amtrup

Explore North

Tel. +47 932 28 926

ad. planlegging:

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...