Jump to content

Hvordan få slitte lyse finér dørkplater i Saga 7000 mørke og fine?

kakemann

Recommended Posts

Hei,

Jeg har noen finérplater av ukjent tremateriale som ligger i dørken.

Disse er blitt grå og slitt, og de er dessuten svært lyse i fargen.

Jeg tenker å pusse disse ned med fint sandpapir og lakke opp på nytt.

Siden jeg ønsker å få de mørke som mahogny i fargen, lurer jeg på hva jeg bør bruke som lakk og evt. fargepigment.

Kan noen gi meg noen gode råd om hvilke lakk pigmenttyper jeg kan bruke for å freshe opp disse platene og få de mørke og fine?

Her ser dere hvordan de ser ut.

bilde

På forhånd takk.

Edited by kakemann (see edit history)

Hei og velkommen til forumet!

Mine finerplater er oljet med innblandet pigment (mahogny) , jeg husker ikke navnet med har sett oljen med pigment hos COOP OBS bygg

(Små flasker som iblandes treolje) Du bør nok være forsiktig med blandingsforholdet og teste ut)

Fargehandlere vet sikker mye om dette

Lykke til !

Jeg har pleid å bruke Herdins vannbeis som selges i pulverform i de fleste fargehandler. Den fås i mange forskjellige farger, men har vel funnet ut at det er viktig å prøvebeise på en trefjøl først for å se at fargen er som ønsket.

Angående lakk så bruker jeg silkematt Trestjerner, sikling mellom strøkene og gjerne 5-7 strøk. Alltid veldig fornøyd med resultatet når jeg gjør det på denne måten. Har i vinter laget noen nye paneler i båten med eikefinish, som jeg naturligvis ikke har brukt beis på, men kun mange strøk lakk med sikling mellom strøkene. Veldig fornøyd med resultatet.

Det jeg har gjort med matte og stygge plater er følgende: Slip ned og fjern alt av gammel lakk (ellers vil ikke ny behandling virke). Deretter beis med Jotun Mahogany restorer til ønsket farge. La det bli ganske kraftig farget, for det blekner med tiden. Lakkeres deretter med blank lakk og avsluttes eventuelt med et par strøk matt lakk.

Det jeg har gjort med matte og stygge plater er følgende: Slip ned og fjern alt av gammel lakk (ellers vil ikke ny behandling virke). Deretter beis med Jotun Mahogany restorer til ønsket farge. La det bli ganske kraftig farget, for det blekner med tiden. Lakkeres deretter med blank lakk og avsluttes eventuelt med et par strøk matt lakk.

Takk for mange gode svar.

Er det pigment i Jotun Mahogany?

Platene er i utgangspunktet ganske lyse i fargen, og jeg vil gjerne få det mye mørkere.

Jotun Mahogany er en beis, og gjør platene betydelig mørkere med en rødbrun glød. Evt kan du bruke Burmateak farge om du ønsker mer ren brun. Deretter lakker du med ønsket lakk over beisen. Men som sagt, all gammel lakk må bort først. Pass på å ikke slipe gjennom fineren, den er veldig tynn!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Kan skrive under på at fineren er tynn, det skal slipes veldig forsiktig. Har selv vært uheldig å slipt gjennom den ytre teakfineren. Det siste prosjektet jeg holdt på med nå i vinter med diverse nye plater i innredningen lagde jeg nye plater istedenfor. Brukte de gamle platene som mal og sparte mye tid på det, ville iallefall vurdert det.