jøran123 Startet 2.Mars.2014 Link til dette innlegget Startet 2.Mars.2014 Kikker på en 84 modell båt med en VP 2002 sjøvannskjølt motor. Bør jeg være skeptisk til en slik motor? Har noen erfaring med hvor lenge en slik motor "lever"? 30 år med sjøvann har vel satt sine spor? Det er gjennomkjørt med ferskvann før vinteropplag hvert år. Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 2.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2014 Ingen fasit trur eg. Motorer kan påføres forskjellig levetid av bruksmønster og vedlikehold. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Bmwx1xdrive25d Svart 2.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2014 Nå kjenner ikke jeg motortypen, men om blokka har gått i saltvann siden 84, selv med vinterkonservering, tror jeg denne begynner å bli godt opptært innvendig. Men kan godt være motoren har mange å til slik den er nå. Kan jo ha blitt skiftet oppgjennom også. Sitér dette innlegget Hvis jeg føler for å trene, legger jeg meg bare ned, og venter til det går over... Link to post
Mons Olav Svart 3.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 3.Mars.2014 Hei dette er umulig å svare på ,den kan som sagt over^ gå i mange år enda men det blir bare tipping.Selv har jeg en 1978 Sabb 10g som er saltvannskjølt og denne fungerer fint enda.Husk å ikke betale for mye for en slik gammel motor. Sitér dette innlegget Båt med fjernkontroll Link to post
Julie III Svart 3.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 3.Mars.2014 Hvor lenge varer kjærringa da? Jo, med godt vedlikehold, kjærlighet og masse penger er hun der lenge. Uten dette blir hun raskt borte. Same same Sitér dette innlegget Link to post
jøran123 Svart 3.Mars.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Mars.2014 Takk for tilbakemeldinger. Jeg skjønner at dette er umulig å svare på, men hadde håpet på at noen hadde erfaringer med denne motoren. Er den f.eks kjent for å leve lenge?? Må bruke magefølelsen, den sier at enten må jeg holde meg unna en slik motor, eller påregne utgifter på kort eller lang sikt. (kjerringa mi har holdt i snart 30 år:)) Sitér dette innlegget Link to post
S/Y Emma Svart 3.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 3.Mars.2014 Kanskje den dør i morgen, kanskje om ti år. Om du skal kjøpe båt, får du ta motorbytte med i beregningen. Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
Julie III Svart 3.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 3.Mars.2014 Det du først og fremst burde få greie på, er hvilken type VP det er. Finnes mange... Deretter hvor mange timer den har gått. Da blir det lettere å komme med erfaringer Du burde også se hva som er dokumentert av servicer/bytter. Ikke alltid selgere er helt ærlig ved muntlig dokumentasjon Sitér dette innlegget Link to post
Bøljan Svart 3.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 3.Mars.2014 Som mange svarer her så finnes nok intet fasitsvar, det blir nok litt lotteri dette. Faren for at den er igjengrodd innvendig er nok vel så stor som at den er tæret opp. Gamle sjøvannskjølte båtmotorer som jeg har vært borti har nok vært mere plaget av tette kjøle kanaler, dette problemet akslererer når tempraturen overstiger 55 gr.C da krystalliserer saltet i sjøvannet seg. Båt fra 84 med like gammel sjøvannskjølt motor, da må du kalkulere med motorbytte imorgen. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.