Jump to content

Levetiden på sjøvannskjølt VP 2002?

jøran123

Recommended Posts

Kikker på en 84 modell båt med en VP 2002 sjøvannskjølt motor. Bør jeg være skeptisk til en slik motor? Har noen erfaring med hvor lenge en slik motor "lever"?

30 år med sjøvann har vel satt sine spor? Det er gjennomkjørt med ferskvann før vinteropplag hvert år.

Nå kjenner ikke jeg motortypen, men om blokka har gått i saltvann siden 84, selv med vinterkonservering, tror jeg denne begynner å bli godt opptært innvendig. Men kan godt være motoren har mange å til slik den er nå. Kan jo ha blitt skiftet oppgjennom også.

Hvis jeg føler for å trene, legger jeg meg bare ned, og venter til det går over...

Hei dette er umulig å svare på ,den kan som sagt over^ gå i mange år enda men det blir bare tipping.Selv har jeg en 1978 Sabb 10g som er saltvannskjølt og denne fungerer fint enda.Husk å ikke betale for mye for en slik gammel motor.

Båt med fjernkontroll

Takk for tilbakemeldinger. Jeg skjønner at dette er umulig å svare på, men hadde håpet på at noen hadde erfaringer med denne motoren. Er den f.eks kjent for å leve lenge?? Må bruke magefølelsen, den sier at enten må jeg holde meg unna en slik motor, eller påregne utgifter på kort eller lang sikt. (kjerringa mi har holdt i snart 30 år:))

Det du først og fremst burde få greie på, er hvilken type VP det er. Finnes mange... Deretter hvor mange timer den har gått. Da blir det lettere å komme med erfaringer :smiley:

Du burde også se hva som er dokumentert av servicer/bytter. Ikke alltid selgere er helt ærlig ved muntlig dokumentasjon :wink:

Som mange svarer her så finnes nok intet fasitsvar, det blir nok litt lotteri dette. Faren for at den er igjengrodd innvendig er nok vel så stor som at den er tæret opp.

Gamle sjøvannskjølte båtmotorer som jeg har vært borti har nok vært mere plaget av tette kjøle kanaler, dette problemet akslererer når tempraturen overstiger 55 gr.C da krystalliserer saltet i sjøvannet seg.

Båt fra 84 med like gammel sjøvannskjølt motor, da må du kalkulere med motorbytte imorgen.