Hank Startet 2.Mars.2014 Del på Facebook Startet 2.Mars.2014 Kan Biltema blå etylenglykol frostvæske brukes i motorer med aluminium? Det er snakk om den rimeligste varianten, ikke long life frostvæsken. Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 2.Mars.2014 Del på Facebook Svart 2.Mars.2014 (redigert) Hvilken maskin har du ? Jeg tror du skal ha rød frostvæske til aluminium.. mener flaska er helt rød. Biltema hadde ikke 1 liter, kun ferdig blandet 3-liter, mener jeg.. G30 stod det på den Redigert 2.Mars.2014 av Worry II (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 2.Mars.2014 Del på Facebook Svart 2.Mars.2014 (redigert) Du får BT rød glykol i konsentrat også. 1 og 3 kg. Ser ut som de har fått nytt design. Tidligere var kannene røde. http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Bilreservedeler/Kjolesystem--ventilasjon/Radiator/Frostvaske-glykol-longlife-361783/ Redigert 2.Mars.2014 av sap_2000 (see edit history) Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Bearded Beast Svart 2.Mars.2014 Del på Facebook Svart 2.Mars.2014 Kan blå kjølevæske benyttes så kan biltema blå benyttes. Du skal heller sjekke/spørre hva boka sier om motoren og ikkje spess om biltemas blå Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 2.Mars.2014 Del på Facebook Svart 2.Mars.2014 (redigert) De var utsolgt for konsentrat i sommer, men jeg tror det kan være lurt å kjøpe ferdigblandet, ellers må du bruke destillert vann fo blanding, eller tar jeg feil nå ? Mener jeg leste dette et sted.. anyone ? (asså, til rød G30) Redigert 2.Mars.2014 av Worry II (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 2.Mars.2014 Del på Facebook Svart 2.Mars.2014 på batteriet ja Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 2.Mars.2014 Del på Facebook Svart 2.Mars.2014 på batteriet ja Nei der vet alle at man bruker spillolje ! Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 2.Mars.2014 Del på Facebook Svart 2.Mars.2014 Du spør og fikk svar, hvorfår så såre tær? nei det er altså ingen grunn til å bruke destillert vatn på motoren. Har ingen fordeler. Det finnes steder rundt om i verden at vannet i kranen er så dårlig det kan være lurt men ikkje her Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 2.Mars.2014 Del på Facebook Svart 2.Mars.2014 https://baatplassen.no/i/topic/60677-kjoeleveske-alternativ-til-motorfabrikantens/ Flere som har lest det, flere steder .. Sitér dette innlegget Link to post
Hank Svart 2.Mars.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Mars.2014 (redigert) Hvilken maskin har du ? Jeg tror du skal ha rød frostvæske til aluminium.. mener flaska er helt rød. Biltema hadde ikke 1 liter, kun ferdig blandet 3-liter, mener jeg.. G30 stod det på den VP MD22. Bare sylinderlokket som er i aluminiumslegering. I manualen står det bare at Volvo pentas frostvæske skal benyttes, så jeg antar det er den vanlige blå typen. Fargen er nok ikke avgjørende hva gjelder aluminium. I båtutstyrskataloger hos andre leverandører er det beskrevet flere blå typer frostvæske som kan brukes med aluminium, men Biltema sier ikke noe om dette. 1 og 3 liters variantene jeg sikter til er konsentrat. Redigert 2.Mars.2014 av Hank (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 2.Mars.2014 Del på Facebook Svart 2.Mars.2014 (redigert) VP sin er grønn. Den er ikke mye dyrere enn den blå. Du får den hos La-Sa. Kun kosentrat. Finnes med andre merker også, Blåtind bl.a. (G48) Redigert 2.Mars.2014 av Worry II (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 2.Mars.2014 Del på Facebook Svart 2.Mars.2014 I manualen står det bare at Volvo pentas frostvæske skal benyttes, så jeg antar det er den vanlige blå typen. Fargen er nok ikke avgjørende hva gjelder aluminium. I båtutstyrskataloger hos andre leverandører er det beskrevet flere blå typer frostvæske som kan brukes med aluminium, men Biltema sier ikke noe om dette. 1 og 3 liters variantene jeg sikter til er konsentrat. Det der var en særdeles dårlig vurdert antakelse. Som Worry II anfører så er Volvos frostvæske for aluminium ikke 'den vanlige blå'. Det beste er å sjekke med motormanualen for anbefalinger. Om man ikke har forutsetninger for å sette seg inn i sakene, bruk frostvæske som har 'delenummer'. Sikkert tre ganger så dyrt som vanlig handelsvare. På den andre siden kan det over tid bli meget dyrere å ta feil. Tittet nettopp i katalogen til Biltema. Kan ikke finne at de nevner beskyttelse av aluminium noe sted. Hulda har jernmotor. Bruker frostvæske fra La-Sa, som også brukes på alle Volvo. Vet ikke om den skvetten jeg trenger koster mer enn andre, men den er ublandet og grønn. Sitér dette innlegget Link to post
Luka68 Svart 2.Mars.2014 Del på Facebook Svart 2.Mars.2014 Jeg har hørt at hvis du har noe med aluminium som f.eks topper, så burde du bruke den Røde typen. Da den blå har lett for å tære på alminiumen. Men som regel har mange vannpumpe som er av alminium, så jeg hadde brukt den røde uansett. Det er min mening da. Ha en flott sommer alle sammen. Sitér dette innlegget Link to post
Jan E. Svart 2.Mars.2014 Del på Facebook Svart 2.Mars.2014 Farge har egentlig ikke så mye å si. En bør gå etter spec. Eller...her har blå og rød fortsatt en tendens til å være normal for eldre motorer, og longlife for nyere motorer. Men inntoget av butikker som tilbyr væsker fra hele verden så er ikke blå, rød, grønn, rosa, lilla eller gul så klar lenger. Hva de forskjellige merkeforhandlerne med biler fra hele verden bruker er ikke så lett å vite heller. I andre land som USA og Japan er det andre farger som er "standarden". For øvrig er det den vanlig blå som blir brukt på alle de gamle bilene fra før midten av 90-tallet? Selv om de har alu topp. Så akkurat det med at alu skal ha rød er ikke helt riktig det heller. For den røde kan inneholde syrer som andre deler av gamle alutopp motorer ikke tåler. Og i Japan er vel rød det som her er blå/grønn. Så å etterfylle med en rød japansk kjølevæske i sitt longlife system kan være et dårlig valg. Så gå etter spec. for å være sikker. Sitér dette innlegget Jara Wynja Link to post
Hakkannen Svart 3.Mars.2014 Del på Facebook Svart 3.Mars.2014 Så vidt jeg husker fra bakpå flaska er Biltemas longlife rød frostveske anbefalt til blant annet aluminiumsmotorene fra VAG. Er den god nok for dem er den god nok for MD22'en tenker nå jeg. Har samme maskin selv (den kom også som Perkins Prima) og skiftet fra en grønnaktig veske av ukjent fabrikat til Biltemas røde longlife sist vinter. Sover fremdeles godt Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 3.Mars.2014 Del på Facebook Svart 3.Mars.2014 Absolutt, Hakkannen, hvis leverandøren garanterer, så burde det være greit. Jeg leste kun i katalogen til Biltema, der står det ingen ting om materialer eller produsenter som væskene er godkjent for. Sitér dette innlegget Link to post
Honduras Svart 3.Mars.2014 Del på Facebook Svart 3.Mars.2014 Har en Volvo S80, og trengte litt kjølevæske. Hadde BT blå stående. Så jeg ringte Volvo og spurte om vanlig "blå" kunne brukes, selv om de spesifiserte et Volvonummer i brukerhåndboka. Først var de bestemte på at jeg måtte bruke original, men jeg dro en liten en om at jeg sto ute på landeveien og manglet kjølevæske, og at bensinstasjonen bare har blå og rød. Fikk da til svar at blå var helt OK. Så da ble det den.... Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
jerognal Svart 3.Mars.2014 Del på Facebook Svart 3.Mars.2014 (redigert) Vanlig Blå frostvæske skal IKKE brukes på alu-topper. Og bland ALDRI forskjeøllige frostvesker. Det kan gå bra men det kan og bli sirup i motoren og da har du en hælvetes jobb med å gjøre det reint igjen... På alu-topper gjelder G30 (rød biltema) Har brukt rød Biltema i alle år på min V70 og Caravelle. (Samme VAG-motor i disse, 2,5 TDI). Ser at Biltema har fjernet G30- merkingen nå....Jo forresten: Gå inn på produktdatabladet til Biltema. Der står det G30. Og VW bruker ikke destillert vann. De bruker vann fra springen....(dette har eg fra VAG-mekaniker). Redigert 3.Mars.2014 av jerognal (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hank Svart 3.Mars.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Mars.2014 En tydeligere merking av Biltemas blå frostvæsker hva gjelder aluminium synes å være på sin plass. Hvor stort er problemet med motorer som ødelegges av feil type frostvæske? En skulle tro at det fylles endel feil rundt omkring. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 3.Mars.2014 Del på Facebook Svart 3.Mars.2014 Svar: Alukomponenter som er i forbindelse med jern vil kunne bli utsatt for galvanisk tæring. Dette går trolig på hvilke stoffer som blir benyttet som korrosjonsinhibitorer. Kan ikke mye om dette. Ikke mitt felt. Sitér dette innlegget Link to post
jerognal Svart 3.Mars.2014 Del på Facebook Svart 3.Mars.2014 Jeg og har hørt at grunnen til at det ikke skal brukes vanlig blå på alu-topper er korrosjonsproblemer. Det kan nok funke i nøden men ikke over tid.... Og blander du rød og blå blir det sirup. (En jeg kjenner gjorde dette, og han brukte dagesvis med høytrykkspyler og varmt vann får å få dritten ut igjen). :lol:Mulig den grønne kan blandes med begge.... Vet at det FINNES frostvæsker som ikke lager slush om de blandes med "gammel blå", men dette er risikosport. Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 3.Mars.2014 Del på Facebook Svart 3.Mars.2014 Vanlig blå er ingen problemer mht alutopper så lenge ikkje håndboken spesifiserer dette. Alutopper og hele motorer hadde man leenge før det var noe andre fancy frostvæsker enn std blå. Rød var noe som kom i ettertid som long life alternativ og som krykkeløsning på motorer med dårlige legeringer Sitér dette innlegget Link to post
Haba Svart 3.Mars.2014 Del på Facebook Svart 3.Mars.2014 Mange meninger her. Her er nok en mening. Rød long life G30 frostvæske kan du med fordel bruke på alle motorer, og på motorer med aluminiumstopp etc. bør du absolutt bruke rød. Litt dyrere, men varer lengre. Sitér dette innlegget Link to post
marius Svart 3.Mars.2014 Del på Facebook Svart 3.Mars.2014 Har brukt Biltema rød silikatfrie kjølevæske på min forrige motor som var en Yanmar LH.Det ble nøye påpekt at rød silicatfri måtte benyttes og for sikkerhets skyld ble den blandet med batterivann. Dette virket tilsynelatende helt greit på denne motoren. Brukte samme oppskrift på min nåværende Mercruiser Dtronic 250, først grundig gjennomspyling for så å bruke systemrens for å være sikker på at utgangspunktet var et helt rent kjølesystem. Fylte system med rød silicatfri Biltems blandet med batterivann og trodde alt var greit. Kjølevæsken ble etter en stund gradvis skitnere, og jeg fikk rett og slett ikke noen god følelse for at dette var greit. Neste sesong ny runde med systemrens og grundig spyling av kjølesystem , kjøpte original Mercruiser kjølevæske denne gang selv om jeg visste den var styggdyr. Nå virker alt til å være på stell. Med tanke på verdien på motoren og besparelsen jeg oppnådde med å bruke Biltema synes jeg ikke det var verd å ta denne risken. Men det var nå slik jeg vurderte det da. Sitér dette innlegget Link to post
Hank Svart 6.Mars.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Mars.2014 Kontaket kundeservice hos Biltema i går. Blå frostvæske art. nr. 36-1784 anbefales ikke til motorer med aluminiumstopp. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.