Jump to content

Biltema frostvæske og aluminium

Hank

Recommended Posts

Har brukt Biltema rød silikatfrie kjølevæske på min forrige motor som var en Yanmar LH.Det ble nøye påpekt at rød silicatfri måtte benyttes og for sikkerhets skyld ble den blandet med batterivann. Dette virket tilsynelatende helt greit på denne motoren.

Brukte samme oppskrift på min nåværende Mercruiser Dtronic 250, først grundig gjennomspyling for så å bruke systemrens for å være sikker på at utgangspunktet var et helt rent kjølesystem. Fylte system med rød silicatfri Biltems blandet med batterivann og trodde alt var greit. Kjølevæsken ble etter en stund gradvis skitnere, og jeg fikk rett og slett ikke noen god følelse for at dette var greit. Neste sesong ny runde med systemrens og grundig spyling av kjølesystem , kjøpte original Mercruiser kjølevæske denne gang selv om jeg visste den var styggdyr. Nå virker alt til å være på stell.

Med tanke på verdien på motoren og besparelsen jeg oppnådde med å bruke Biltema synes jeg ikke det var verd å ta denne risken.

Men det var nå slik jeg vurderte det da.

Jeg har brukt Biltema longlife "rosa" i flere år på min Jeep med VM dieselmotor og alutopper, som er samme motorkonstruksjon som Mercruiser D-tronic, VM-motor det også (som jeg også tilfeldigvis har i min båt, men ute av drift).

Har ikke merket noen endring i farge eller funksjon, alt er som det skal.

Allerede på 70-80 tallet hadde VAG mange bilmotorer med alutopper og vi fylte da vanlig blå frostvæske på dem den gangen uten problemer ?

Men forøvrig i dagens verden ser jeg ingen grunn til å fylle noe annet enn Biltemas rosa væske på alle slags motorer.

Men har vært litt forvirret vedr. dette med G11, G12 og G30. Det står nemlig G12 på påfyllingslokket til en del nyere VW biler.

Mens Biltemas rosa er kompatibel med G11 og G48 bl.a.

bilde

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Ser at Biltema har fjernet G30- merkingen nå....Jo forresten: Gå inn på produktdatabladet til Biltema. Der står det G30.

Kontaket kundeservice hos Biltema i går. Blå frostvæske art. nr. 36-1784 anbefales ikke til motorer med aluminiumstopp.

Litt generelt om teknisk informasjon:

Når teknisk datablad og etikett ikke harmonerer så er det bra at noen reager. Spesielt overfor leverandører som ikke produserer varene sine selv. Det er fort gjort at de skifter produsent, etiketten blir oppdatert i henhold til at produsenten har en viss kontroll på den, men teknisk datablad glemmer importøren/leverandøren å gjøre endringer på.

Så stemmer ikke etikett og teknisk datablad overens, sjekk med leverandøren hvilke av opplysningene som er korrekte.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

På min forrige bil BMW (alu-blokk og topp), så ble jeg frarådet på det sterkeste å bruke blå frostveske, dette kunne visst nok ødelegge motoren.
På min nåværende bil Audi, så sier Møller at det kun SKAL brukes Rød longlife.
Men både Bilextra og Biltema sier at begge typer altså blå og rød fint kan brukes uten at dette går ut over motoren, så da blir man litt forundret

Redigert av GlennIversen (see edit history)

Ha en fin dag

Men både Bilextra og Biltema sier at begge typer altså blå og rød fint kan brukes uten at dette går ut over motoren, så da blir man litt forundret

Det finnes flere varianter blå frostvæske. Noen kan brukes med aluminum, andre ikke.

Spørsmål og svar http://foryourbusiness.eco-freez.com/index.php?option=com_content&view=article&id=118&Itemid=134

En god grunn til å bruke ferdigblandet frostvæske eller å blande med destillert vann/batterivann er at tappevann gjerne inneholder klor som ikke er bra for aluminium.

Her mere interessant info med en grei fargetabell lengre ned http://donsnotes.com/home_garden/auto/antifreeze.html

"G12/G12+/G13 are VW's own brand names for various specs of OAT-based (red) coolant.
G30 is Comma's brand name for their red OAT coolant meeting VW's TL774F spec - the spec which the stuff VW sell as "G12+" meets. Both are made from the same BASF Glysantin G30 base chemical."

http://www.brick-yard.co.uk/forum/advice-coolant-change-g30_topic79278.html

Muligens har Biltema bomma litt når de på etiketten til G30 skriver at den er kompatibel med G11. Tror det skal være G12 da, dvs. VW TL774F. For G11 er jo ikke en long life frostvæske.

Men hva er så forskjellen på VW TL774F og TL774B/C ?

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)

Denne tråden har gitt meg litt følelse av likegyldighet i mangel av kunnskap. Slik rammer ofte de eldre båtene i lavere prisklasser. Kanskje mange gamle XX og XX er heilt toppers maskiner, men de har fått "blå kjølevæske" og "brun olje" :giggle:

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Denne tråden har gitt meg litt følelse av likegyldighet i mangel av kunnskap. Slik rammer ofte de eldre båtene i lavere prisklasser. Kanskje mange gamle XX og XX er heilt toppers maskiner, men de har fått "blå kjølevæske" og "brun olje" :giggle:

Kan du da gi oss korrekt kunnskap?

Jeg synes det er omtrent umulig å velge korrekt. Bortsett fra da å velge den riktige, dyre varianten, som fabrikantene villeder oss med. G ditt og G datt, rosa, blå og grønn osv. Hvorfor får vi ikke lett forståelig informasjon fra fabrikantene? Jo, fordi de vil skremme oss til å bruke deres fantastiske variant.

Jeg har alltid brukt blå frostvæske, og kommer til å fortsette med det. Har sjelden byttet og aldri sett skader eller misfarging. Skal tillegge at jeg bare har gamle biler og båter.

Forresten var en av linkene til teerex over her en av de bedre jeg har lest.

Redigert av dvil (see edit history)

Blå frostvæske har blitt brukt lenge på alutopper og er ikke noe problem så lenge den blir skiftet ut regelmessig. Er også den som er anbefalt av div fabrikanter i sin tid. Den røde frostvæsken er en såkalt "longlife" væske som ikke trenger å skiftes på 5 år eller mer og som er bedre å bruke på nyere motorer som ofte er i alu både i topp og blokk og men en legering som kan variere ifra tidligere.

For innenbordsmotorer eldre enn 2000 så hadde jeg ikke kasta bort peng på rød.

Nå er vel ikke kostnaden på rød så voldsomt stor heller, i båtsammenheng. Når man tenker på at den varer i 5 år.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...