Jump to content

Spørsmål vedrørende plassering av Raymarine GPS antenne.

jorhan

Recommended Posts

Hei

Skal finne plass til en GPS antenne til en Raymarine C80 plotter. Må denne stå på det absolutte toppunkt på båten?

Grunnen til at jeg spør er at jeg sliter med å få plass på targabøylen grunnet montering av solcellepanel.

Vil det holde å plassere GPS antenne på flybridge? Der vil den ha 360 fritt leide rundt og ingenting som "skygger" ovenfra men vil da ikke være montert på høyeste punkt.

Vil dette kunne ha noe negativ innvirkning på GPS signal?

GPS-antennen kan for så vidt stå på båtens laveste punkt. Dess nærmere vannflaten, dess mindre bevegelse får antennen og som så dann et mer stabilt mottak. Og så bør den ha mest mulig 'fri sikt'. Den ene av mine antenner står montert inntil masten, og derfor i delvis skygge. Det funker det også.

GPS antenn fungerar även bra om man monterar den inombords under glasfiberplast, t ex under fördäck.

Har ett flertal GPS-antenner ombord till plottrar, larm, AIS m fl och har flyttat ner dom till ett hålrum under fördäck över den ena toaletten.

Detta fungerar alldeles utmärkt, och pss kanske man kan slippa dra upp en massa kablar i antenn-bågar och liknande.

:fishing:

Edited by ebonita (see edit history)

Den kan egentlig stå hvor som helst, såfremt den har fri sikt.

Nå er det sånn at en god mottaker ekskluderer satelitter som stå lavere en 10 grader over horisonten for å unngå det verste av reflekser.

Og den bør ikke stå for nær radar og VHF antenne. Det sitter vanligvis en liten forsterker inni antenna.

Og man skal være forsiktig med å blande god følsomhet sammen med ukritisk behandling av signalene.

Med all respekt för Ditt tveklöst enastående kunnande på detta område Abbor, så kan jag berätta att jag har haft/har Raystar 114 och nu Raystar 125 samt Garmin 17 plus diverse 'noname' GPS-antenner till larm och AIS som jag har monterat under däck på beskrivet sätt och signalstyrkan blir helt acceptabel - om än något svagare än vid tidigare montage exteriört.

Edited by ebonita (see edit history)

Som andre har sagt, er det viktigste at antennen har fri sikt til hele "himmelen" slik at den kan se alle tilgjengelige satellitter. Men å montere den høyt, feks. i en mastetopp, kan gi problemer. Det er greit at den da får fri sikt, men den kan da risikere å motta signaler reflektert fra bakken/havet. Og da disse signalene har brukt lengre tid enn de direkte mottatte, kan dette gi feil i posisjonen. Et annet minus med en antenne i mastetoppen, er selvfølgelig demping av signalet med så lang kabel ned.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Med all respekt för Ditt tveklöst enastående kunnande på detta område Abbor, så kan jag berätta att jag har haft/har Raystar 114 och nu Raystar 125 samt Garmin 17 plus diverse 'noname' GPS-antenner till larm och AIS som jag har monterat under däck på beskrivet sätt och signalstyrkan blir helt acceptabel - om än något svagare än vid tidigare montage exteriört.

Mottagere med moderne GPS chiper som eksempelvis Garmin 17+ virker utmerket under tak. Jeg hadde tidligere en Raymarine 125 og en Lowrance LGC-3000 liggende inne i min pilothouse båt rett etter installasjon fordi jeg ikke hadde tid å få dem opp på taket før en lengre fisketur. Ved lave hastigheter (ca 2 knop) ble hastighetsmålingene litt ustadige, så jeg sjekket og fant var lavt signal til støynivå på satelittene, kvalitetsindikatorene fortalte at nøyaktighten ikke var særlig god. Det skal sies at Raystar var bedre enn LGC-3000, men det tro jeg kommer av kalmann filteringa i Raystar 125. Før neste tur fikk jeg flyttet LGC-3000 opp på taket, men pga mangel av montasjer så var fortsatt Raystar inne, nå ga LGC-3000 betraktelig bedre resultater enn Raystar 125. Så fikk jeg omsider flyttet også Raystar 125 opp på taket og den ga da bedre signal til støy på satelittene og bedre nøyaktighet enn LGC-3000. Neste år så byttet jeg ut Lowrance plotteren med en HDS med innebygd atenne/mottager, denne har en bedre GPS chip enn LGC-3000. Lowrance kan settes til automatisk å velge den GPS kilden med best nøyaktighet, det virket helt random om det var LGC-3000 på taket eller innvendig antenne i en plotter plassert i en Pilothouse som ga best resultater. Alstå ingen tvil om at en nyere generasjons mottager ga bedre resultater. Nå har jeg ei Simrad GS25 på taket, denne har en enda nyere generasjons GPS chip og har bedre signal til støy, kortere lock tid og bedre nøyaktighet enn noen av de nadre GPSene jeg har hatt på båten.

Mitt syn på GPS antenneplassering kan oppsummeres med dette:

Det er alltid en fordel å la ei GPS antenna ha fri sikt til himmelen, en GPS mottager med ny teknologi gir som regel helt greie resulatater med antenna under tak, mens mottagere som bruker eldre GPS chiper så absolutt bør ha fri sikt.

I seilbåter blir det anbefalt å ikke ha GPS på høyeste punkt (i toppen av masta), da en 17-18 meter høy mast som svaier frem og tilbake kan gi et upresist bilde av hvor båten faktisk befinner seg.

Jeg har min antenne nederst på targabøyølen, ca 1 meter over havet med mye mikkmakk over. Den får inn posisjonen så nøyaktig at man nesten kan legge til i båsen i blinde.

Edited by Steinsvik (see edit history)

Igjen takk for alle tilbakemeldinger. Dette bekrefter etter hva jeg kan se at jeg ikke må montere i topp av mast, heller en ulempe. Det blir montering på flybridge som planlagt. Langt vekk andre typer antenner, 2-3 meter :lol: