Jump to content

Kan jeg fiskeri registrere en Merry fisher 755, arvor 250 ?

Andreas Isaksen

Recommended Posts

Har en slik båt tilstrekkelig lasteevne til å drive yrkesfiske da?

Må antagelig gå som dekkslast det meste av fangsten.

Om jeg ikke tar helt feil må vel hovedinntekten komme av fiskeri for å kunne stå som fisker og få fiskeriregistrert fartøy, i såfall må en nesten være fisker av yrke for at dette skal la seg gjøre.

Men mulig trådstarter er fisker av yrke

Må antagelig gå som dekkslast det meste av fangsten.

Men en selvlensende fritidsbåt tåler begrenset med dekkslast før det går utover stabiliteten, og det er også begrenset hvor mye man kan laste før den begynner å lense inn i stedet for ut. Ikke uten grunn at mange båter referes til som "selvsenkende"...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Med tanke på at fritidsbåtversjonen av Viknes 1030 ikke lengre ble tillatt registrert som fiskefartøy (som ny) og at man i dag må kjøpe fiskeriutgaven av samme fartøy med tersdører med høy terskel, låsbare romluker, høye luftinntak, topolt elektrisk anlegg, ankervinsj, tykkere skrog osv osv... for å få dette gjennom kan jeg ikke tenke meg at noen av de overnevnte er noe bedre egnet som "fiskefartøyer".

Uansett så tar du bare dette opp med fiskerirettleder i kommunen du bor. Det er han som i alle tilfelle skal ombord for å inspisere at båten er rigget / egnet for fiske i forhold til din søknad og gir den endelige aksepten eller avslaget. Så unngår du spekulasjoner.

Edited by Chiefengineer (see edit history)

Men en selvlensende fritidsbåt tåler begrenset med dekkslast før det går utover stabiliteten, og det er også begrenset hvor mye man kan laste før den begynner å lense inn i stedet for ut.

Selvsagt klar over alt dette, ment som en kommentar til den ellers så begrensede muligheten for å føre eventuell fangst på på denne type båt.