Jump to content

Kan respatexplater (Perstorpsplatta) fra 70-tallet skaffes?

Festina_Lente

Recommended Posts

Jeg våger meg på å starte en egen tråd om dette, da problemstillingen kanskje vil "drukne" i den opprinnelige prosjekttråden min.

På 70 og 80-tallet brukte man i båtene en type benkeplater som ser ut som respatex mørk teak-imitasjon, ble brukt både her og i Sverige. I prosjektbåten min har jeg slike plater i byssa, og disse ser ut til å være svært holdbare, så jeg ønsker å få tak i mer plate for å kunne utvide disken i samme stil som opprinnelig.

Noen som har gode tips til hvor jeg kan finne rester av slike plater?

Bilder:

bilde

bilde

Lankje om det er en og annen båtbyggerbedrift som har lagt ned produksjonen eller noe?

Mvh, Even

Har lagt plater i byssa ombord i Astor.

bilde

De er fra Fibo Trespo. Kom på rull og er utrolig skjøre. OBS!

Rull den forsiktig ut! Bildet viser halve bredden da min sprakk på midten da jeg rullet den ut. Vær helst to om jobben. En rull kom på underkant av tusen kroner.

Den keramiske overflaten gjør den ekstra skjør å jobbe med.

bilde

Jeg brukte saks å klippe den med og fil/sandpapir og fintilpasse den med. Ovenifra og ned så den ikke sprekker. Når den er limt er det lettere å finslipe kantene.

Her linger vas ken i press etter liming.

Edited by Astor (see edit history)

Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif