S/Y Emma Startet 5.Mars.2014 Del på Facebook Startet 5.Mars.2014 (redigert) Ankring har alltid vært en av tingene jeg har vært tilbakeholden til, og derfor unngått litt for mye. Mandag prøvde vi å ankre med nytt utstyr. Det gikk bra, men ikke helt etter planen. Vi fant en bukt der det er sandbunn og 8-10 meter dypt. Optimale forhold, med andre ord. Har et 25 kg Rocna-anker med 10 mm galvanisert kjetting. Først fant jeg en fin plass omtrent midt i bukta, for å ta hensyn til svingradiusen. Senket så ankeret rett ned til det nådde bunnen. Så bakket fruen båten sakte, mens jeg matet ut kjetting til ca 30 meter. Deretter satte jeg på avlaster og gav gass akterover til jeg kjente ankeret holdt. I løpet av natten dreide strøm og vind båten (det var noen friske vindkast av og til), og da jeg våknet så jeg på AIS-tracket at båten til min forskrekkelse hadde flyttet seg ca 130 meter (målt på Gule Sider sin avstandsmåler). Etter en stund hadde båten flyttet seg tilbake igjen, og vi lå på den originale plassen. Det virker veldig rart at ankeret først skal ha løsnet og dregget, for så å sette seg igjen. Og så etterpå løsnet, dregget og satt seg igjen på nøyaktig samme plass som tidligere. Svingradiusen skulle vel ikke være større enn ca 40-50 meter med 30 meter kjetting ute og 8-10 meter dybde? Ifølge Gule Sider var svingradiusen 130 meter! Hva har jeg eventuelt gjort galt? AIS track (Google) AIS tracket kan sees her en stund: http://www.marinetraffic.com/en/ais/home/centerx:6.117882/centery:62.19901/zoom:8/oldmmsi:258133970/olddate:lastknown/_:a2cbf6e7dbf0f80643f4eff2f48f0be5# Redigert 5.Mars.2014 av Steinsvik (see edit history) Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
Rune Totland Svart 5.Mars.2014 Del på Facebook Svart 5.Mars.2014 Vet ikke om jeg har helt troen på at AIS dataene stemmer helt, virker som du sier ikke veldig sannsynlig at du først skal dregge den ene veien for så å dregge akkurat tilbake til utgangspunktet. Du har ikke eget GPS-spor? Sitér dette innlegget Link to post
Båttransport D5L Svart 5.Mars.2014 Del på Facebook Svart 5.Mars.2014 Hei ! Tror ikke du skal bekymre deg så mye ang. AIS tracket til Marin Traffic. På jobb båten har vi AIS class A , og der ser jeg ofte at båten har vært på land flere ganger i løpet av natta . Selv om båten ligger godt fortøyd til flytebrygga . Dette ifølge Marin Traffic sine sider . Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 5.Mars.2014 Del på Facebook Svart 5.Mars.2014 Jeg tipper også at avstandsmålingen er unøyaktig. Med 30 m kjetting ute skulle vel svingradius være maks 30m, og ikke 40 - 50 m? Neste gang bør du kanskje ha på GPS-tracking, helst med alarm? Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Popeye70 Svart 5.Mars.2014 Del på Facebook Svart 5.Mars.2014 Hvis du hadde ut 30 meter kjetting skal du ikke ha posisjonsavlesninger over så stort område, nei. Ikke hvis dreggen har sittet hele tiden. Har vinden snudd 180 grader et par ganger i løpet av natta? Hvis ikke skal ikke båten kunne dregge først mot vest og deretter tilbake mot øst. Kan de 15-20 posisjonene som er lengst mot vest være feilavlesninger? De passer med halvmånemønsteret til de andre posisjonene, de er bare forskjøvet et stykke mot vest-sørvest... Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
S/Y Emma Svart 5.Mars.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Mars.2014 (redigert) Ok, da mistenker jeg at det er AIS-sporet som er misvisende. For da jeg sto opp, lå vi nøyaktig der vi lå kvelden før. Det er vel usannsynlig at et Rocna-anker skal løsne, dregge og sette seg igjen to ganger - og havne på nøyaktig samme plass. Som man ser, skjedde ikke forflytningen gradivs, men i to store "jafs" - først SV, så etter en stund rett tilbake NØ. Det kan også legges til at ankeret satt skikkelig fast da jeg vinsjet det inn, og det tok med seg mange kilo med fin sand opp. Redigert 5.Mars.2014 av Steinsvik (see edit history) Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
S/Y Emma Svart 5.Mars.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Mars.2014 Nilspils: Mente svingdiameter, ikke radius :-) My bad. Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
Morten83 Svart 5.Mars.2014 Del på Facebook Svart 5.Mars.2014 Jeg også er på at det er feil regitrert possisjon. Min metode ang ankring er: Legger meg for anger, bakker litt for å få feste, slapper av med en kopp te eller kaffe i ca 1 time og om ikke noe er løsnet innen det så sitter jeg godt fast. Jeg foretrekker å ligge for anker personlig å tar heller jolla til land. Om det er tryggere med dregg mot land eller på svai har jeg ingen formening om. Ombord på natta på svai har jeg ankeralarm. "Bank i bordet" så har jeg ikke dratt på ankeret enda og føler meg trygg om natta. Så foresten at dere planlegger Jordomseiling Steinsvik. Dette kommer jeg til å følge med på. Hadde jeg bare, bare.... så skulle jeg tatt en tur selv. Skulle gjerne hørt om deres erfaringer med å bo i båt over tid. Har tenkt tanken selv. Sitér dette innlegget "There’s something you’d better understand about me ‘cause it’s important, and one day your life may depend on it: I am definitely a mad man with a boat!" Link to post
Roger jo Svart 5.Mars.2014 Del på Facebook Svart 5.Mars.2014 (redigert) Ankring har alltid vært en av tingene jeg har vært tilbakeholden til, og derfor unngått litt for mye. Mandag prøvde vi å ankre med nytt utstyr. Det gikk bra, men ikke helt etter planen. Vi fant en bukt der det er sandbunn og 8-10 meter dypt. Optimale forhold, med andre ord. Har et 25 kg Rocna-anker med 10 mm galvanisert kjetting. Først fant jeg en fin plass omtrent midt i bukta, for å ta hensyn til svingradiusen. Senket så ankeret rett ned til det nådde bunnen. Så bakket fruen båten sakte, mens jeg matet ut kjetting til ca 30 meter. Deretter satte jeg på avlaster og gav gass akterover til jeg kjente ankeret holdt. I løpet av natten dreide strøm og vind båten (det var noen friske vindkast av og til), og da jeg våknet så jeg Med 10 m dybde og hvis vl skall ligge over natten er 5 X dybden (et bra sted å starte) hvis det skulle blåse litt opp og en forventer vinddreining. 3 X dybden er kaffe dregging, min mening. Fra Nettbrett. Redigert 5.Mars.2014 av roger-jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Enzo Svart 5.Mars.2014 Del på Facebook Svart 5.Mars.2014 (redigert) For det første så hadde du ute altfor lite kjetting og for det andre skal du ikke stole helt på AIS-tracket, ta og ha på en plotter og bruk slepespor, sett et merke der du slipper ankeret så vet du sånn ca hvor det ble lagt i utgangspunktet. På 10meter så legger du ut 40-70meter kjetting alt etter hvor trangt det er. Så lar du vinden ta båten og driver med denne, så bakker du ytterst forsiktig (med avlaster til kryssholt) og setter fri så du bare siger pent til kjettingen er rettet ut sånn passe, avvent litt så ankeret setter seg, dra ankeret forsiktig til og øk turtallet til ??? vi pleier å kjøre marsjfartturtall akterover i 30sek og da ligger vi. ferdig snakka. Er du i tropene så tar du snorkel og maske og svømmer ut og ser på eget anker og de som ligger foran deg 90grader, sitter de så vet du at de ikke kommer deisende og da kan du sove godt :) Redigert 5.Mars.2014 av Enzo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
S/Y Emma Svart 5.Mars.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Mars.2014 Takk for tips! Skal prøve på nytt i helga, hjemme på 12-14 meters dyp. http://kart.gulesider.no/m/nSv3d Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
H80 Svart 5.Mars.2014 Del på Facebook Svart 5.Mars.2014 Bare en liten kommentar: 10 meter er ikke optimalt når man skal ligge på svai. Det er best å slippe ankeret på et så grunt sted som mulig, for å få god vinkel mot bunnen uten alt for stor svingradius. Hvis man finner et egnet sted som er grunt, f.eks 4 meter dypt, er det som regel å foretrekke. Spesielt hvis det er andre båter på svai i nærheten. Sitér dette innlegget Link to post
S/Y Emma Svart 5.Mars.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Mars.2014 (redigert) Det er ikke så mange plasser langs nordvestlandskysten som er 4 meter dype og har stor svingradius. Stort sett er det 100 meter dypt 50 meter fra land. Redigert 5.Mars.2014 av Steinsvik (see edit history) Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
Lazyjack Svart 6.Mars.2014 Del på Facebook Svart 6.Mars.2014 (redigert) På 10meter så legger du ut 40-70meter kjetting alt etter hvor trangt det er. Så lar du vinden ta båten og driver med denne, så bakker du ytterst forsiktig (med avlaster til kryssholt) og setter fri så du bare siger pent til kjettingen er rettet ut sånn passe, avvent litt så ankeret setter seg, dra ankeret forsiktig til og øk turtallet til ??? vi pleier å kjøre marsjfartturtall akterover i 30sek og da ligger vi. ferdig snakka. Enzo, det må du forklare nærmere. Hvorfor denne totrinnsvarianten? Selv slipper jeg ankeret et stykke ned og starter å bakke langsomt med vinden mens jeg legger ut resten. Når jeg synes jeg har lagt ut nok kjetting(4-5 ganger dybden om det er plass) øker jeg turtallet til jeg kjenner at ankeret sitter. Til slutt gir jeg godt med turtall for å grave det godt inn. Redigert 6.Mars.2014 av Lazyjack (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 6.Mars.2014 Del på Facebook Svart 6.Mars.2014 Det virker veldig rart at ankeret først skal ha løsnet og dregget, for så å sette seg igjen. Og så etterpå løsnet, dregget og satt seg igjen på nøyaktig samme plass som tidligere. Svingradiusen skulle vel ikke være større enn ca 40-50 meter med 30 meter kjetting ute og 8-10 meter dybde? Ifølge Gule Sider var svingradiusen 130 meter! Det er ihvertfall helt umulig å få svingradius lengre enn kjettingen du har ute, bare for å ta det "tekniske", du tenker nok på "sving-diameter". Forøvrig er vel ikke sand max ideelt, kanskje ankeret fant det samme området med leire og fikk feste begge gangene. Det ville du i tilfelle sett spor etter når ankeret kom opp, vil jeg tro. Sitér dette innlegget Link to post
Euklid Svart 6.Mars.2014 Del på Facebook Svart 6.Mars.2014 Totrinnsvarianten har to fordeler, slik jeg ser det: en sparer vinsjen (og dens innfesting) for en belastning kryssholtene er bedre egnet til å ta, og en gir ankeret noen minutter til å grave seg selv ned. Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 6.Mars.2014 Del på Facebook Svart 6.Mars.2014 Spørsmål til to trinn er det å drive med vinden først og så kjøre dere tenker på? Ankre har ikke lett for å grave ned et anker perfekt om det fyker over bunnen i rasende fart :-) Steinsvik skal jo ut på tur og da kommer han for det meste å slippe anker i vindforhold som jeg tenker på og det er gjerne 8-14ms. Med 12tonn båt med stort vindfang i så mye vind må man dra ting pent på plass, ja nesten vurdere å bremse båten litt også i enkelte tilfeller Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 6.Mars.2014 Del på Facebook Svart 6.Mars.2014 Ankring har alltid vært en av tingene jeg har vært tilbakeholden til, og derfor unngått litt for mye. Mandag prøvde vi å ankre med nytt utstyr. Det gikk bra, men ikke helt etter planen. Vi fant en bukt der det er sandbunn og 8-10 meter dypt. Optimale forhold, med andre ord. Har et 25 kg Rocna-anker med 10 mm galvanisert kjetting. Som "Enzo" påpekt så har du alt for lite kjetting. Ved Ankring på svai er det bare kjetting som duger, skal en sove trykt. De gangene vi har ligget sammen med andre og får vinddreining er det stort sett vi med kjetting som ligger på samme på "samme plassen" de andre driver av og må ankre opp på ny eller går. Utrustningen min til Vestlandstur ville hvert 60 m kjetting og 100 m tau til ankring på svai og som sikring er vel 150 m i minste laget å hive ut hvis en skulle få motorstopp og en driver mot land. Og en bruk av ankervakt er kjekt ihvertfall til en blir trygg på ankret, så jeg brukte ankervakten mye de første åra så en gang i blant ved mye vind de neste 25, men alltid på de første 2-3 timene. Er det plass så jo flere X dybden med kjetting ut, jo bedre sover jeg. Og den beste investeringen er "Ankerseilet " etter at den blir heist er det " ikke " rykking i kjettingen hver gang båten jager fra side til side, for med Anker seil ligger en "nesten " på samme plassen. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Euklid Svart 6.Mars.2014 Del på Facebook Svart 6.Mars.2014 Har prøvd å filosofere litt rundt hvorvidt dette ankerseilet også gjør at sjansen for at ankeret glipper går ned. Tanken er at ankeret er suverent best på å holde seg når det trekkes rett bakover, og at ankerseilet gjør at det blir mindre sideveis press på ankeret – dermed skal brukes ankeret i større grad i den retningen det er designet for, og bør holde bedre. Jeg kjøpte det som komfortutstyr, men lurer på om det ikke også har en sikkerhetsfordel. Men nå skal jeg som sivøk uten videre befatning med fysikkens lover trekke foten ut av salaten, for dette har jeg egentlig ikke peiling på. Sitér dette innlegget Link to post
Mare Nostrum Svart 6.Mars.2014 Del på Facebook Svart 6.Mars.2014 Bare en liten kommentar: 10 meter er ikke optimalt når man skal ligge på svai. Her har det nok sneket seg inn et ikke. 10 meter regnes for optimal dybde ved ankring. Da unngår mann sjøgress og annet som gjør festet dårlig. Det er alltid stor underholdning å ligge ved Dannemark utenfor Hamburgsund og se på de som drar opp lassevis av sjøgress fra 3-4 meters dyp. Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 6.Mars.2014 Del på Facebook Svart 6.Mars.2014 Min metode ang ankring er: Legger meg for anger, bakker litt for å få feste, slapper av med en kopp te eller kaffe i ca 1 time og om ikke noe er løsnet innen det så sitter jeg godt fast. Det var treg kaffe. Men hvis det er vindstille, så kan man godt ligge på samme sted i over timen, selv om man ikke sitter godt fast. Om det er tryggere med dregg mot land eller på svai har jeg ingen formening om. Ganske klart tryggest å ligge på svai, sålenge man ikke har hindringer i svairadiusen. Jeg har opplevd å måtte forhale båten fordi en annen seilbåt la seg for nært meg; da vinden snudde hadde vi ulik svingradius og var nær ved å dulte borti hverandre. http://www.baatwiki.no/wiki/Oppankring_på_svai Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Seilars Svart 6.Mars.2014 Del på Facebook Svart 6.Mars.2014 Et lite tips for nattesøvnen når man ankrer på svai i litt rufsete vær, er å benytte en buzzer (sirene) koblet opp mot båtens kartplotter. Jeg kjøpte en slik for 29 kroner, den hyler med 85 desibel nede i salongen. Tror de fleste kartplottere har alarmutgang, slik at det bare er til å trekke en to leder kabel fra plotter og til buzzer. Ankeralarmen har jeg pleid å sette på når jeg senker ankeret, og med 50 meter kjetting har jeg aldri blitt vekket med 0,03NM på ankeralarmen. Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 6.Mars.2014 Del på Facebook Svart 6.Mars.2014 Vi fant en bukt der det er sandbunn og 8-10 meter dypt. (...) jeg matet ut kjetting til ca 30 meter. Deretter satte jeg på avlaster og gav gass akterover til jeg kjente ankeret holdt. Etter hva jeg har lest, 3X på Rocna holder som regel - men som andre sier, det er absolutt minimum - og med "dybden" menes avstand fra bunn til baugspryd, altså litt mer enn fra bunn til vannlinja! I tillegg må man jo ta høyde for tidevannsendringer og bølger. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Morten83 Svart 6.Mars.2014 Del på Facebook Svart 6.Mars.2014 Det var treg kaffe. Men hvis det er vindstille, så kan man godt ligge på samme sted i over timen, selv om man ikke sitter godt fast. Har det sjeldent travelt på vannet, er mitt fristed. Men, jeg tar selvsakt høyde for om det er vindstille osv. Pluss at erfaringsmessig så kjenner jeg litt på hvordan ankeret sitter når jeg bakker å det setter seg. Har opplevd at ankeret ikke fikk feste på Hui utenfor Tjøme, uansett hva, hvordan og hvilken. Da endte jeg opp i en hendig utlagt bøye som var ledig. Det var på en plass jeg har ligget mye tidligere med Offshore 8'en uten problemer. Lurer på om jeg skal bytte bruce ankeret jeg har som er på 10Kg til 15Kg. Bruker forøvrig blytau utover dette. Sitér dette innlegget "There’s something you’d better understand about me ‘cause it’s important, and one day your life may depend on it: I am definitely a mad man with a boat!" Link to post
per-pusling Svart 6.Mars.2014 Del på Facebook Svart 6.Mars.2014 avlaster = daumann? bruk av daumann var som natt og dag for meg. Hadde aldri problem med feste ved bruk av daumann. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.